Advertisement

Annons

Kan glasögon användas vid EOS3 eller EOS30?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rolandsk

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa en ny kamera, antingen en EOS 3:a eller en EOS30. Nu undrar jag om t ex ögonstyrningen fungerar på dessa när man använder glasögon.
Hoppas att nån som använder det vet om det funkar och hur bra det funkar då.
Tack på förhand.
 
beror på

Det kan man inte säga generellt. Du får lov att testa själv innan köpet. Jag fotar utan glasögon men jag testade ögonstyrningen med mina glasögon och det funkade. Om det funkar i svåra lägen med skarpt ljus och reflexer låter jag vara osagt.
 
Hej

Det funkade hjälpligt på min EOS 30, inte alls på min nuvarande EOS 3.

Har köpt en -3 justerande ögonmussla till kameran så jag kan ta av mig glasögonen.

detta ger även att man ser helt ut till kanten på EOS3 då den har ev kompenseringen på höger kant med markeringar ännu längre till höger.
 
Hummm...

Det fungerar utmärkt på EOS 5, kan det vara så att den är för känslig på EOS 30/3 ???

Kan oxå iofs. ha med styrkan på glasögonen samt hur noga man kalibrerar. Kameran lär ju sig mer och mer efter varje kalibrering.
 
Tycker det inte funkar tillräckligt bra på EOS 30. Om jag använder linser så fungerar ögonstyrningen utmärkt och jag använder den. Men om jag fotar med glasögon på så blir presitionen inte tillräckligt bra. Missar i bland och tar fel punkt, resulterar i att jag slår av ögonstyrningen då jag tycker nakdelarna blir större än fördelarna.
 
Hej

För mig blev det bättre med musslan (EOS 3 har ju ingen diopterjustering alls, det har tex EOS 30)

Man vinner också att man slipper igenimmade glasögon i vissa lägen.

Tycker av det jag estat att EOS 30 var vassare på ÖF än min EOS 3, men är inte någon fan av detta så jag har inte så extremt stor referensram.



Roine
 
För mig fungerar ögonstyrningen på EOS30 utmärkt med glasögon. Men man bör först kalibrera den flera gånger i olika belysning för att det skall bli riktigt bra. Men det kanske ni som har problem HAR gjort?
Det lär gå lättare för mörkögda.
 
Jag har läst något om man t.ex. har tjockt glas eller har gravt synfel så kan du inte vara säker på att ögonstyrningen fungerar helt tillfredställande.

Jag håller med tidigare talare: be att få testa i en fotoaffär. Glöm dock inte att kalibrera ögonstyrningen först (ett par gånger!!)!
 
Använda ögonstyrning?

Så ni använder alltså ögonstyrningen? Jag tycker att den är både klumpig och inte helt tillfredsställande. På eos 5 sitter knappen för val av fokuspunkt bra och det går av bara farten att ställa in den.

/J
 
Knappen för val av fokuspunkt sitter mig veterligen på samma ställe på alla EOS-kameror som har detta....
 
EOS-30

Hej!
På min EOS-30 fungerar ögonstyrningen (ÖS) perfekt i ca åtta fall av tio. Mest missar kameran när jag använder ÖS i vertikalläge dvs på högkant. Det gäller att programmera in ÖS i olika ljussitustioner så att ögat/pupillens storlek kan läsas av ÖS. Det är mina tips.
Vgh/Mattias
 
Jeppe skrev:
Knappen för val av fokuspunkt sitter mig veterligen på samma ställe på alla EOS-kameror som har detta....
Nix. ;)

På min EOS 300 sitter den på ovansidan, till vänster om LCD-rutan. På min EOS D60 sitter den på baksidan, längst upp till höger.
 
På 5an sitter den oxå i övre högra hörnet. Det borde vara den bästa ålaceringen eftersom det möjliggör snabb justering utan att flytta ögat från sökaren.
 
ÖS

Jag har inte för avsikt att irritera någon eller nedvärdera på något sätt. Men frågan var väl om erfarenheter om ögonstyrning på EOS-30/3 inte huruvida ergonomin på knappen är bättre på X eller Y-modellen?.
 
Guffa skrev:
Nix. ;)

På min EOS 300 sitter den på ovansidan, till vänster om LCD-rutan. På min EOS D60 sitter den på baksidan, längst upp till höger.

Ja just det ja.. 300/500N sitter de där.. det borde jag kommit ihåg från min 500...
 
Re: ÖS

MNordlund skrev:
Men frågan var väl om erfarenheter om ögonstyrning på EOS-30/3 inte huruvida ergonomin på knappen är bättre på X eller Y-modellen?.

Nja, det hänger ju ihop. Skall man aktivera ögonstyrningen, har den något att tillföra i gämförelse med att ändra fokuspunkt manuellt. Där är jag mycket skeptiskt till att den skulle ha det. Visst, jag har en femma som har några år på nacken, men erfarenheten är den att det går alldeles utmärkt att byta fokuspunkt manuellt.

/johan
 
Om man ska summera ovanstående diskussion så är det alltså ett bra kap att köpa eos 30 eller eos 3, oavsett om just ögonstyrningen fungerar perfekt med glasögon?
 
Rolandsk skrev:
Om man ska summera ovanstående diskussion så är det alltså ett bra kap att köpa eos 30 eller eos 3, oavsett om just ögonstyrningen fungerar perfekt med glasögon?
Det beror på vad du skall ha den till ;-)
Jag har en 30:a och en 1N, och tycker den senare är mycket roligare. De kostar ungefär samma (1N begagnad, 30:a ny).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.