Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan bildstabiliseringen "förstöra" bilden

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel_C

Aktiv medlem
Kollade lite på objektiv med IS (70-200 4L IS)

När jag flyttade runt objektivet var där en eftersläpning i sökaren pga. IS (man blev nästan lite yr) ;-)
Min tanke blev genast om IS någon gång INTE är att föredra?

/Daniel
 
Daniel_C skrev:

Min tanke blev genast om IS någon gång INTE är att föredra?

/Daniel

Javisst! När motivet rör sig.

Systemet kan inte veta om du skakar kameran (*) eller om motivet rör sig, och försöker stabilisera bilden i bägge fallen.

Per.

*) Varför kan den inte det förresten, slår det mig nu! Det borde väl gå att avgöra skillnaden genom att känna av rörelse? Hm, förmodligen är det svårt annars hade dom redan gjort det...
 
Re: Re: Kan bildstabiliseringen "förstöra" bilden

perstromgren skrev:
Javisst! När motivet rör sig.

Systemet kan inte veta om du skakar kameran (*) eller om motivet rör sig, och försöker stabilisera bilden i bägge fallen.

Per.

*) Varför kan den inte det förresten, slår det mig nu! Det borde väl gå att avgöra skillnaden genom att känna av rörelse? Hm, förmodligen är det svårt annars hade dom redan gjort det...

Om motivet skakar gör det väl inget om kameran lyckas följa det :)

Men när kameran är helt still försämras bilden.
Och vid de tillfällen då bildstabiliseringen "vänder och tar nytt tag".
 
Stabilisatorn bryr sig INTE om om motivet rör sig. Däremot så kan det finnas lägen när man inte vill ha is igång eftersom man medvetet vill röra på kameran. Tex vid en panorering.
 
Så svaret blir att om motivet jag skall fota är stilla (och jag skakar) då är det bra med IS.

Och vid t.ex. poträttfotografering är det inte att föredra (om modellen inte kan sitta stilla).

Vid användning av stativ skall man inte ha IS på eller?

Ser man någon skillnad på t.ex.
70-2004L och 70-2004L IS (med IS av)?

/Daniel
 
Re: Re: Kan bildstabiliseringen "förstöra" bilden

perstromgren skrev:
Javisst! När motivet rör sig.

Systemet kan inte veta om du skakar kameran (*) eller om motivet rör sig, och försöker stabilisera bilden i bägge fallen.

Per.

*) Varför kan den inte det förresten, slår det mig nu! Det borde väl gå att avgöra skillnaden genom att känna av rörelse? Hm, förmodligen är det svårt annars hade dom redan gjort det...

Bildstabiliseringen fungerar just så att den känner av och kompenserar rörelser hos kameran (objektivet). Stabilisatorn har ingen aning om motivet rör sig eller inte.
 
Nu tycker jag ni tänker fel. IS hjälper även om motivet rör sig! Ta t ex en situation där du skall fota ett motiv som rör sig mot dig. Följande autofokus klarar av att justera fokus men om kameran skakar riskerar ändå bilden bli suddig. I detta fall hjälper alltså IS.

Däremot kan ju inte IS motverka situationer där slutartiden är så lång att det blir RÖRELSE-oskärpa, och det är väl det som ni tänker på.

När det gäller panoreringar så har t ex 70-400 4L IS ett läge där bildstabilieringen bara jobbar i ena riktningen. Man måste välja detta läge med en omkopplare på gluggen. På t ex Sigmas 18-200 OS skall stabilisering själv känna av om du panorerar.

När det gäller stativ så tror jag det skiljer lite mellan Canons olika objektiv. I vissa fall står det i manualen att stabiliseringen skall slås av, i andra fall att det funkar automatiskt.

Daniel, som jag ser det är IS en fördel i princip i alla situationer när du inte använder stativ . Visst, i en situation med långa slutartider och rörliga motiv kommer du att riskera rörelseoskärpa, det kan inte IS göra något åt, men det är likväl en fördel att slippa skakningsoskärpa.

Jag tycker också det är en fördel att bilden stabliseras i sökaren, det gör det lättare att fota. Jag blir inte yr! :)

Kan varmt rekommendera 70-200 4 med IS, det är min favoritglugg nummer 1! Funkar till såväl porträtt som motorsport och allt däremellan!


Mvh
Anders
 
Gutta skrev:
Däremot så kan det finnas lägen när man inte vill ha is igång eftersom man medvetet vill röra på kameran. Tex vid en panorering.
Många IS-objektiv har ett panoreringsläge och underlättar i själva verket därmed panoreringen eftersom det blir lättare att hålla fokuspunkten på det rörliga motivet.
 
P.R. skrev:
Många IS-objektiv har ett panoreringsläge och underlättar i själva verket därmed panoreringen eftersom det blir lättare att hålla fokuspunkten på det rörliga motivet.

Nikons 18-200 med VR svarar automatiskt med skakningsreducering vid panoreringar i sidled. Fungerar mycket bra - och precis som tidigare nämnt - ja, även på objekt som rör sig.
 
Byggkvalité, varierande ljusstyrka, längdändring vis zoomning och fokusering, ingen ring-USM samt färgen (och därmed i-faktorn) är ju annorlunda, men om man har möjlighet att bortse från det är EF 70-300 mm 4-5,6 IS USM ett bra alternativ för den sparsammare. Kostar ungefär som tillägget för IS på ett 70-200 4L IS. Utmärkt bildkvalité, dock. Enligt somliga testare i L-klass.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.