Jacobssons
Aktiv medlem
Gick själv en gång i tiden från m43 till Fuji. Tyckte det var en stor skillnad. Idag kör jag fullformat och där är skillnaden mindre men egenskaperna vid åkt ljus är såklart bättre.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tyvärr kan man inte kompensera för vattenfärgseffekten då den som sagt beror på undermålig demosaicing. Kollar man bara på bilderna naturligt så märker man oftast inte av den dock utan det är när man förstorar upp bilderna eller pixel-peepar som den syns. Sen uppstår det ju främst på bladverk, buskage, gräs och diverse andra texturer.
För ett antal år sen var det dock som sagt betydligt värre och det är ju inte ett lika stort problem idag, även om det fortfarande till nån grad finns.
Superintressant, jag har inte läst om det här förut så jag kan inte tala för faktan. Bara erfarenheten av att titta på printade bilder tagna med Fuji vs Nikon där jag inte ser, eller åtminstone inte har tänkt på, spår av detta. För det du säger är att det saknas bra demosaicingalgoritmer?
Oavsett, jag fattar vad du menar, men visst är väl ändå effekten så minimal med rätt använd mjukvara att det knappt spelar roll såvida du inte ska printa en bild på iso 3200 i 70x100 print? (tillvässat för debattens skull)
Intressant. Jag vill minnas att jag hade samma problem på min X100 men det var väl en Bayersensor påorginalet? Har du/ni märkt skillnad beroende på objektiv? Alltså hur kameran hanterar vitbalansen.
Om vitbalansen alltid är kall så måste det väl gå att justera bort genom att värma upp den med en varmare grundinställning för autovitbalansen?
Och är det kanske så att Fujianvändaren generellt sett gillar det kalla för att det ska kännas mer som film (alltså, dålig vintage-känsla)? Vet inte. Å andra sidan är ju många "fina" filmer varmare snarare än kalla.
Jag efterbehandlar mina bilder enligt ovan nämnda presets så jag har aldrig tänkt på det, helt ärligt. Varmare autovitbalans och anpassade inställningar i Lightroom tror jag räddar mig.
ISO har inget med saken att göra heller, det är som sagt demosaicingen som är problemet. Men åter igen, problemet är inte lika stort idag som för några år sen.
Jag använder Capture One och det är ett av de bästa programmen till X-trans och där har jag aldrig sett mycket spår av nån vattenfärgseffekt, däremot så upplever jag fortfarande bilderna som mindre detaljerade och lite platta jämfört med bayer. Menar dock absolut inte att bilderna är dåliga för det, bara inte riktigt lika bra som bayer-filer.
Men demosaicing är väl algoritm och inte fysisk? Som jag förstått det är demosacing algoritmen som fyller i det som sensorn missar, så att säga. Så teoretiskt är problemet du pratar om väl en digital algoritmbaserad begränsning och inte fysisk?
Nej nej, jag är ingen Fujifanboy direkt och jagtycker inte att min X-T3 är det bästa som finns för pengen men jag är väldigt nyfiken på det du pratar om eftersom jag inte märkt det nämnvärt själv.
Algoritmen är ju det som tolkar datan från sensorn. Olika program har ju olika demosaicing-algoritmer och ger därför lite olika resultat. Det gäller ju även bayer-filer, men där skulle jag påstå att skillnaden är mindre mellan olika mjukvaror och att samtliga gör ett perfekt jobb.
En sak som är lite konstigt är att även Fujis egna JPG's till viss grad lider av vattenfärgseffekten så även de själva verkar inte ha lyckats optimera den helt. Vet förvisso inte hur det är på deras senare kamerahus, där kanske de fixat det.
Men om du inte märker av det själv så är det ju inget att bry sig om
Haken är att felet är olika stort beroende på i vilket ljus man fotar, så i exempelvis skymning (där kameran har extrema problem) så kan vitbalansfelet skifta från 1000K till 3000K på en halvtimme där det omgivande ljuset ändras. Det blir helt omöjligt att använda auto alls.
På dagtid utomhus brukar jag ställa fast vitbalans på ~5700K. Det duger både till mulet och solsken, även om det inte är perfekt.
-----------
Hittade ett gammalt exempel som jag la upp på nåt forum en gång. Här är det ett ganska litet fel, men man ser i alla fall hur kameran vill göra bilden väldigt kall/blå utan rimlig anledning.
Visa bilaga 171308
Nä men precis, min poäng är att det snarare är ett mjukvaruproblem än ett fysiskt sensorproblem. Rent teoretiskt.
Nä jag vet inte. Ser jag till helheten kan jag inte se ett bättre kamerahus för mig inom budget. Dessutom verkar ju GFX:en, som är lite av ett drömhus, ha egna problem enligt ovan.
Jag har nog missförstått dig och trott att du pratat om demosaicing som en fysisk begränsning för sensorn.Ja, det är ju det jag sagt hela tiden. Det är inte bara teoretiskt Det verkar dock vara svårt att göra en perfekt algoritm till X-trans.
GFX-husen har ju inga såna problem, de har ju bayer-sensor.
Alla tre orsaker. Jag avskyr efterbehandling, och om jag ska efterbehandla så vill jag åtminstone börja med nåt som inte ser ut som skit. För då blir inspirationen ungefär noll att göra nåt med bilden alls. Av samma anledning använder jag gärna JPG om det blir tillräckligt bra. Vilket det inte blir med galen vitbalans.Menar du att det är ett problem för att du vill använda bilden rakt ur kameran utan efterbehandling, för att det påverkar ditt arbetsflöde negativt eller för att det är oinspirerande att arbeta med? Bara genuint nyfiken. För det verkar ju uppenbarligen vara ett "inbyggt" problem för kameran. Skumt. Hur upplever du att kameran löser färger i övrigt?
Jag har nog missförstått dig och trott att du pratat om demosaicing som en fysisk begränsning för sensorn.
Nä jag menade inte att GFX-husen har demosaicingbekymmer utan helt andra problem, så som vitbalanstrubbel. Det var Maktens inlägg jag refererade till.
Vitbalans är ju dock så enkelt fixat i efterhand så det är väl inget direkt problem? Fast du kanske bara fotar JPG?
Byte inte då!Den här tråden började bra med förnuftiga tips, men nu börjar det bli väl positivt. Det är ju dumt att byta system =)
NIkons AWB är generellt sett inget vidare heller!Nu är förmodligen inte alla Fujikameror exakt lika på denna punkt, men faktum är att jag hade samma bekymmer med Fuji X70. Problemet var även då att det inte går att kompensera bort eftersom vitbalansen är totalt inkonsekvent, så man flyttar bara felet till andra bilder så att säga.
Generellt vill båda kameror sätta vitbalansen ca 1000K för lågt (vilket är ett gigantiskt fel), men inte alltid.
Jag har faktiskt sett det här i andras bilder också, men märkligt nog verkar folk nöjda över att få dagsljusbilder utomhus tagna med 4500K istället för 5500K. Jag tycker det ser helt vedervärdigt ut, men jag är väl extra känslig kanske.
Jag har aldrig någonsin haft någon annan kamera än dessa två Fuji, som varit ens i närheten av lika värdelösa på autovitbalans. Det är ganska märkligt och tyder på feltänk hos tillverkaren. Till och med den fasta inställningen "dagsljus" är helt fel på 4500K. Detta är INTE dagsljus och det borde de veta om, men tydligen inte.