Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameraval Sony månne?

Produkter
(logga in för att koppla)
dom har infört SD nu..Troligtvis beroende på klagolåten att SD fack inte funnits tidigare.. Så hur detta skulle bli att dom gör för sedan ta bort finner jag som endast försök från din sida att skapa en "ickedebatt"..

Jag ställde ju en fråga, herrejösses!!
Ursäkta att jag inte kan allt om Sony.

Du ser konspirationer, mygel och illvilja överallt. Måste vara jobbig att vara du.

Är det så att Sony inför sitt eget format parallellt med SD nu eller?

Om så är fallet skulle man ju kunna tolka som att de på sikt tar bort SD-slotten om man är lagd åt det hållet.

Kjell.. Det vore klädsamt om du läser logiskt kopplade svar på dina konspiratoriska inläggstankar som du själv är far till......

Kjell.. Det vore klädsamt om du läser logiskt kopplade svar på dina konspiratoriska inläggstankar som du själv är far till......

Det vore klädsamt om du svarade på frågor i stället för att förvandlas till fripastor Sonny Mayro - Den svavelosande.

Om det var som jag frågade, dvs SD-kort fanns sedan tidigare och de nu införde sitt eget (mindre använda) format parallellt nu då är konspirationen inte långt borta.

Hmm, jag trodde jag erkänt alla Nikons synder. Kan ju ta och repetera:

Få om ens några objektiv mellan entry-level & pro-level
(Shit jag vill ha en vädertätad 70-200/4 VR)

Snålar in på objektivstöd i entry-level husen.
(Saknar ljusmätning på AI objektiven på min D80)

Vad var det mer, jo just det ingen anti-skak i husen ;-)

Har jag missat att erkänna något så får du väl säga till, jag har faktiskt inte speciellt svårt att se och erkänna brister hos Nikon. Jag vet inte vart du fått det ifrån.

Fasen Myro, du låter ju som den värsta Frikyrko-pastor när du går igång å det värsta. Man kan ju känna svaveldoften. Varför gör du det?

Ha det bra själv, och det menar jag verkligen.

Och som grädde på moset går objektivfattningen åt fel håll :)

Att instegsmodellerna saknar inbyggd AF-motor ser jag inte direkt som en nackdel (de är ju prissatta där efter). Bara man är ordentligt införstådd med vad det innebär när man väljer kamera. Å det brukar det vanligtvis upplysas om i inköpsrådstrådarna.

Jupp får nog bli så trots allt, fast frimurarorganisationen Nikon user kanske räcker ;-) (Glöm inte hemliga handslaget)

Har sneglat på 85:an själv men inser att det är för mycket tele för mig. Jag är en 20-50mm kille allt som oftast.

Har lite ambitioner på 80-200/2.8 & en 300/4 kanske, men just 85:an kommer nog väldigt sent in i min väska.

Nu blev det jobbigt. Riktigt jobbigt. Ny klubb med två medlemar och vi är redan oense om bästa brännvidden. 85an var det första jag skaffade och det sista jag gör mig av med så länge jag dras med corp sensor.

Nej. Det är tvärt om.

Sony introducerade Memory Stick 1998 och ett år senare kom Secure Digital från Panasonic, SanDisk, och Toshiba med avsikten att direkt konkurrera med Memory Stick. Tyvärr valde andra tillverkare att använda det storleksmässigt handikappade Secure Digital.

Memory Stick är ett format som klarar storlekar upp till 2TB.
Secure Digital är tre olika begränsat kompatibla format; SD upp till 4GB, SDHC upp till 32GB och SDXC upp till 2TB.

Hmm, det är väl inte riktigt rätt ändå.

1: Sandisk m.fl. utvecklade Compact Flash som blev standard i digitalkameror.

2: Sony kom med MS något år efter i ett försök ta över marknaden.
Finns dessutom oxo i en herrans massa versioner precis som alla andra format, ditt inlägg antyder något annat tycker jag.

3: Secure Digital togs fram av Sandisk med flera. Som börja bli standard i digitalkameror idag.

Är det någon som försöker ersätta någon så är det väl Sony som försöker konkurera ut SanDisk eller?

Det lustiga i detta som jag ser det är ju att SD inte fixar mer än 4GB.
Lustigt? Jag har två små kameror som tar "SD" och de kan inte använda varandras kort och den senaste krävde inköp av ny kortläsare. Det är inte roligt och jag förstår inte varför så många vill ha SD-kort i allt. Det verkar vara en "standard" som var dåligt genomtänkt jämfört med alternativen.

Vet du vad gränsen är för CF? Är de på väg ut nu eller?
Dagens CF-kort är baserade på samma gränsyta som används av hårddiskar med PATA-anslutning och klarar 128 GiB (eller 137 GB beroende på om man räknar med två eller tio fingrar). Nästa generation av CF (CFast) som använder samma gränsyta som SATA-diskar är på gång. De ska då klara högre hastigheter och större kapacitet men kräver tyvärr nya kameror och nya kortläsare. :-(

Nu blev det jobbigt. Riktigt jobbigt. Ny klubb med två medlemar och vi är redan oense om bästa brännvidden. 85an var det första jag skaffade och det sista jag gör mig av med så länge jag dras med corp sensor.

Har inte kollat, vem vet 85mm kanske är det jag använder mest när jag skruvar på min 70-210/4.

Får nästan undersöka detta, vår klubb får ju inte brista på detta.

Annars får du stanna på DX-sensor och jag migrera till FX. Då kan vi ju ha samma favvoglugg :)

Hmm, det är väl inte riktigt rätt ändå.
Vad är fel? I valet mellan Memory Stick och Secure Digital är det väl inte intressant att Compact Flash kom tidigare?

Är det någon som försöker ersätta någon så är det väl Sony som försöker konkurera ut SanDisk eller?
I klassen relativt små minneskort är det SanDisk (Secure Digital) som försökte konkurrera ut Sony (Memory Stick).

Finns den någon lag som säger att det bara är SanDisk som får skapa nya kortformat? Även om Compact Flash är ett bra format är det för stort för många prylar, så varför var det fel att Sony tog fram Memory Stick som ett mindre alternativ? Uppenbarligen var det en bra idé då SanDisk vaknade till och skapade Secure Digital som ett svar på Memory Stick.

Har inte kollat, vem vet 85mm kanske är det jag använder mest när jag skruvar på min 70-210/4.
Ja kanske det, eller så köper du en begagnad 85/1.8 och provar lite. Vem vet, du kanske rent av inte vill ha någon 70-210/4 efter det. Eller så är det helt enkelt för olika användningsoråden och då kan du alltid sälja 85an igen utan större förlust.

Annars får du stanna på DX-sensor och jag migrera till FX. Då kan vi ju ha samma favvoglugg :)

Det är förstås en lösning, men jag vill egentligen också ha FF

/ Ses på årsmötet som vanligt

Det vore klädsamt om du svarade på frågor i stället för att förvandlas till fripastor Sonny Mayro - Den svavelosande.

Om det var som jag frågade, dvs SD-kort fanns sedan tidigare och de nu införde sitt eget (mindre använda) format parallellt nu då är konspirationen inte långt borta.

Jag anser du är rätt "fel ute" med dina personpåhopp med nedlåtande "namecaling" som du pysslar med... Så jag finner dig inte ens värd att besvara då du pysslar med sådana saker Kjell

Vad är fel? I valet mellan Memory Stick och Secure Digital är det väl inte intressant att Compact Flash kom tidigare?

Eeh jo. Sonys kort kom som en respons på SanDisks Compact Flash som då var ensam på marknaden vad jag vet.

Då tycker då i alla fall jag det är lite knas att försöka få det till att Sandisks andra generations kort (SD) på något sätt blev tvåa.

I klassen relativt små minneskort är det SanDisk (Secure Digital) som försökte konkurrera ut Sony (Memory Stick).
Rättning: konkurrerade ut Memory stick.
Det är väl bara Sony som använder det formatet medan i stort sett alla andra använder CF eller SD idag. Till och med Sony själva ger ju uppenbarligen efter och kör SD.

Finns den någon lag som säger att det bara är SanDisk som får skapa nya kortformat? Även om Compact Flash är ett bra format är det för stort för många prylar, så varför var det fel att Sony tog fram Memory Stick som ett mindre alternativ? Uppenbarligen var det en bra idé då SanDisk vaknade till och skapade Secure Digital som ett svar på Memory Stick.

Kör så det ryker. Sony får komma med ett nytt kort om året om de så vill jag skiter i vilket. Är det så att Sony drev på Sandisk att ta fram SD, så mycket bättre.
Det kan ju vara så att 1998-99 var det år då det blev praktisk möjligt att göra korten i den storleken och att Sony bara råkade hinna först.

Jag tyckte bara ett förtydligande vad gäller vem som gjorde vad först var på sin plats.

Memory Stick har också funnits i många olika versioner med oilka begränslingar. Det är även olika fysisk storlek på MS och MS Duo.
MS var begränsad till 128MB, MS PRO till 32GB och MS PRO Duo till 2TB.
MS XC är nästan helt nytt och kommer ersätta MS PRO duo.

Memory Stick - 1998
Memory Stick PRO - 2003
Memory Stick Duo - 1998?
Memory Stick PRO Duo - 2003
Memory Stick PRO-HG Duo - 2006
Memory Stick XC - 2009

Om jag förstått det rätt så togs MS PRO fram i samarbete mellan Sony och Sandisk.

Jag anser du är rätt "fel ute" med dina personpåhopp med nedlåtande "namecaling" som du pysslar med... Så jag finner dig inte ens värd att besvara då du pysslar med sådana saker Kjell

Det är ju inte så att du beter dig direkt rationellt då någon inte sätter Sony i främsta rummet.

Någon har missat att a380 klarar SD-kort och du börjar skriva om och jag citerar

"Men är det tester så är det som sagt inte unikt att ""testare" inte verkar direkt pålästa eller bry sig så snart märkena inte heter Canikon..."

Åter igen inne på att tester av Sony genomförs sämre och till Sonys nackdel,
varför?
Har du något i form av bevis för detta?

Sedan är det någon annan som säger att de sparar ~30kkr på att köpa Nikons objektiv och du rekommenderar ett 70-200/2.8 som ersättare för ett för 35/1.8 & 85/1.8.

Menar du verkligen det seriöst??

När du går så långt in försvarsställning att det du skriver inte längre är rationellt så blir det lite frikyrkopastor över det hela, jag är ledsen om det stör dig men jag skriver bara vad jag känner.

Det kan ju vara så att 1998-99 var det år då det blev praktisk möjligt att göra korten i den storleken och att Sony bara råkade hinna först.

Jag tyckte bara ett förtydligande vad gäller vem som gjorde vad först var på sin plats.

Så bara för att SanDisk var först med de stora CF-korten var det fel av Sony att försöka skapa ett mindre format? Var det fel av Sony att skapa CD-skivan när någon annan redan hade skapat ett format för stora plastskivor? Eller 3,5"-disketten när det redan fanns 8" och 5,25"?

Jag förstår inte att så många blir så upprörda över att Sony tog fram Memory Stick och sedan är så fräcka att de använder det också. Vill ni att företagen upphör att tävla och låter politbyrån bestämma?

Så bara för att SanDisk var först med de stora CF-korten var det fel av Sony att försöka skapa ett mindre format? Var det fel av Sony att skapa CD-skivan när någon annan redan hade skapat ett format för stora plastskivor? Eller 3,5"-disketten när det redan fanns 8" och 5,25"?

Jag förstår inte att så många blir så upprörda över att Sony tog fram Memory Stick och sedan är så fräcka att de använder det också. Vill ni att företagen upphör att tävla och låter politbyrån bestämma?

Jag är inte ett dugg upprörd över att Sony tog fram sitt kort. Som jag skrev de får ta fram en ny standard om året om de vill.

Jag reagerade på att du skrev:
"Memory Stick är ett format som klarar storlekar upp till 2TB.
Secure Digital är tre olika begränsat kompatibla format; SD upp till 4GB, SDHC upp till 32GB och SDXC upp till 2TB."

Sony tog fram ett kort som klarar 2Tb medan SanDisk har många olika SD-kort storlekshandikappade modeller.

Är inte det en felaktigt uttalande? Sedan var inte Sony först med kort till konsumentelektronik det var SanDisk i ditt inlägg beskrivs det som om det vore tvärt om.

Något som du sedan slätar över med att du menar i mindre storlek vilket inte heller är sant MS är 50x21 CF 43x36 dvs närmare CF i storlek än SD:s 24x32

Vi kan lämna detta därhän, det är relativt ointressant tycker jag.

Det gör ingen skillnad.
Och för att svara på ditt frågetecken

En gång i tiden var det gästgivarens skyldighet att hålla gästerna, det vill säga "de resande", med en "stång på vilken man sittande kunde uträtta sina behov.
Gästgivaren skulle inte bara hålla de resande med själva stången utan också se till att den var på rätt höjd, eftersom lösgående grisar kunde vara ett problem. Om ett kringströvande svin, trots att gästgivaren uppfyllt dessa krav, ändå "biter av tasken, är det resandes ensak."

Därav uttrycket som nu kanske har fått lite annan nyans i betydelsen.

Vill du förtydliga din replik något, jag är inte helt säker på att jag ligger på samma "filosofiska plan".(?)
Först tolkar jag det som kritik/ironi till mitt inlägg, och in vid en ytterligare läsning går min tolkning åt ett annat håll...
Jag har varit aktiv på diverse forum genom åren, även som nybörjare och "expert" i ämnen. Dock har jag alltid sett det som mitt kall att vägleda de "ny anlända" för att de skall kunna få ut så mycket som möjligt i ingångskedet. Att de sedan utvecklas åt ett annat håll än jag själv efterhand som tiden löper,har jag bara sett som positivt. Först då kommer nytänket in och de även vågar frågasätta "det gamla banorna".
Ger lite perspektiv i diskussionerna, och även bidrar till att jag börjar frågasätta och vara öppen för mig själv.
Men, som sagt; jag kan ha missuppfatta ditt inlägg....

Tommy mitt inlägg var inte till dig utan Lars B.

Det avsåg att det var upp till var och en hur mycket tid de vill spendera på FS forum
Och vi var nog i slutänden överens.

Ska man vara helt korrekt så var det Philips som tog fram själva konceptet till CD-skivan, men i genomförandet behövde de hjälp så det blev framtaget i samarbete mellan Philips och Sony.
Visst var det Sony och Philips som tog fram det som blev standard för CD-skivan; men Sony demonstrerade en digital ljudskiva tre år innan Philips demonstrerade sin digitala ljudskiva, så att Sony "bara" hjälpte till att förverkliga Philips idé är inte riktig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar