larsborg
Aktiv medlem
Jag har då läst trådar här som rör Sony-reparationer som inte kan göras i Sverige utan måste skickas vidare till Tyskland med förlängd reparationstid som resultat.
Bara för att det är ovanligt med reparationer så är inte serviceorganisationen ointressant.
Jag påstår för övrigt inte att det är oviktigt med antiskak och visst vore det extra trevligt att ha det i huset. Canon & Nikon har inte det av två skäl.
1: De införde VR/IS medan man körde film i kameran och då är det inte möjligt att ha det i huset.
2: Stabiliserad sökare, ovärderligt enligt vissa. Meningslöst enligt andra.
Själv har jag inga VR-objektiv och har egentligen ingen uppfattning om funktionen/värdet av det.
Just det, så var det, Canon och senare Nikon, var först ute med finessen antiskak, redan under den analoga tiden, endast då möjlig i objektivet, eftersom hela filmen, på sina två spolar, skulle bli komplicerad att förflytta för att motverka skakningar, - vilket jag tror oxå gör att Canon och Nikon tillsvidare tvingas använda den konstruktionen även inom D-SLR.
Sedan kom Minolta med antiskak i kamerahuset, revolution alltså, först ut på marknaden, Minolta ligger fortfarande på detta patent, troligen för dyrt, för att någon annan tillverkare skulle vilja betala för licensen, smart att ha mycket hög licensavgift m.a.o., ha-ha!
Konica-Minolta överlät kameradivisionen till Sony för några år sedan, ovisst för hur mycket pengar, men Sony använder nu Minoltas antiskak (AS) iaf