Annons

Kameraväska

Produkter
(logga in för att koppla)

jen-eriksson

Ny medlem
Jag har precis köpt mig en Nikon D300. Jag har en kameraväska som jag fick plats min förra kamera (Nikon D40) och två objektiv i. Jag får visserligen plats med min D300 och mitt nya objektiv (18-200) i min gamla väska men nu tänkte jag köpa en större kameraväska att ha vid fotograferingar när jag både vill ha med min D300 och min D40 (som exra kamera) och minst två objektiv. Har någon nåt tips? Vill ha en hyfsat smidig men ändå stabil väska, gärna med fack för fler tillbehör.

Någon av Kata 3N1-varianterna kanske kan vara något?
3N1-20 är hyfsat smidig, kan användas som sling och kan även bäras som ryggsäck och bör rymma det du räknar upp och lite till. Det finns även stativfäste som tillbehör.

Annars är Tamracs Velocity-serie trevlig, tycker jag. Där får du nog gå upp på 9x om du ska ha möjlighet att få plats med det du vill, men beroende på vilka objektiv så kanske även det kan bli lite trångt. Att inte kunna bära den som ryggsäck kan åxå göra att det kan bli jobbigt om man packar fullt och bär längre stunder/sträckor.

Vill du ha en vanlig ryggsäck är Tamracs Adventure och Aero Speedpack-väskor något att titta på. Likaså kanske Kata DPS-DR 466 eller 467 kans vara något... Det är ju lite bökigare att komma åt kameran med en ryggsäck, då man måste ta av den (inte aero speed pack, dock, som är en "halvsling") men det är ju bekvämast om man ska bära länge.

Anledningen att jag inte räknat upp någon vanlig axelväska är att jag själv inte är så förtjust i dem. Dels blir det snedbelastning på ryggen (värre än sling-väskrna, IMO) men framför allt så har de en tendens att vara ivägen. De stannar inte på ryggen som sling-väskor gör, om man lägger sig på marken, eller klättrar/hoppar lite på klippor eller liknande.

Edit:
Värt att tänka på är att man alltid köper för liten väska... Det kan vara bra att ta i lite extra, så att man har att växa i. :)

Vilken typ av väska föredrar du? Behöver den bara rymma kamerautrustning eller vill du kunna packa annat också?

Måste haka på Roberts hyllning till Kata 3N1, köpte en under våren och är jättenöjd. Otroligt smart väska som är väldigt flexibel, kan vara både ryggsäck och sling (valfri höger- eller vänstersling dessutom) men framförallt går den att anpassa efter eget behov på ett sätt som få andra klarar. Utrustningfacket kan öppnas från alla (ja, alla!) håll - höger, vänster, utifrån. Inredningen kan anpassas därefter. Dessutom går det att plocka bort "golvet" i det övre tillbehörsfacket och vips går det ner en D3/D300 med monterat teleobjektiv! På längden!! Stativfäste finns som sagt som tillbehör, regnskydd ingår. Köper du 3N1-20 som jag har får du lätt plats med D300+D40 (med monterat grepp såklart), blixt och minst 3 objektiv (så länge det inte ska med någon jättezoom).

Ett annat alternativ kanske är Lowepro Flipside? Också en smart ryggsäck som rymmer mycket, 300-modellen täcker nog dina behov. Vill du gardera dig för framtiden finns 400AW som rymmer en mindre fotostudio ... Finns en 200 också, men den komemr fort bli för liten. Fördelen med Flipside är att man kommer åt hela innanmätet utan att ta av sig väskan (t.om bättre än med 3N1), kostar dessutom lite mindre än Kata.... Bra bärsystem dessutom (speciellt på 400AW), inte helt oviktigt när man börjar fylla på med tung utrustning. Stativfäste ingår i original! Dessutom skriker den inte kameraväska på långt håll.

Axelväskor är som sagt inget vidare när kilona gör sig påminda och de större modellerna är rätt bökiga att släpa omkring på men Lowepro Nova 190AW räcker nog mer än väl ifall du hellre vill ha en sån.
Återigen, man växer ur en väska fortare än man anar...köp hellre lite för mycket än precis lagom.

Mitt bidrag till förvirringen....
Lycka till!
Per

Gör ett tillägg eftersom du fick två långa ryggsäckstips av två långa (?) karlar.
Naturligtvis ska du har en väska som sitter bra och är skön att bära omkring på. Just Kata 3N1 verkar vara gjord för långa ryggar eller stora bringor (känns stor på mig som är 1,75 och rätt smal). Eftersom du är 17 år kanske budgeten är begränsad och då ger nog Lowepros ryggsäckar mest för pengarna. Men snåla inte utan köp den bästa du har råd med, gärna lite att växa i också. Gå till några olika butiker och kläm & känn på flera väskor, prova hur de är att bära och helst även med utrustning. Hos de flesta fotohandlare går det bra att provpacka en väska med egen utrustning, har du möjlighet att göra det så är det guld värt.

Får väl kommentera lite snabbt då, att jag är 183cm lång. :)

Det bästa är som sagt att testa själv. Ska man inte bära så tungt eller länge spelar det kanske inte sån enorm roll, men min Lowepro Minitrekker AW är exempelvis rätt jobbig att bära fullmatad, eftersom den är alldeles för kort för mig så att jag inte kan använda avbärarbältet. Så nu funderar jag själv på en Tamrac Expedition 8x, som sitter som en smäck och rymmer lite mer än min Minitrekker som blivit lite trång. :)
Minitrekkern borde kunna sitt bra på någon som är runt 170cm, kan jag tänka.
Kata 3N1-20 är ju typ 4cm högre än Minitrekkern, så det är ingen jätteskillnad.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto