Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameratips för 20000 kr?

Produkter
(logga in för att koppla)

rajtzing

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter en systemkamera, och kommer ha en budget på ca 20000 kr inkl. de objektiv man kan behöva till en början. Jag har just nu en halvsystem (fuji 9600) och känner att jag vill utveckla min utrustning ganska rejält.

Så vad skulle DU satsa på för ca 20000kr för att få en kamera att använda under många år. Jag är främst intresserad av Canon eller Nikon, och då en där t ex Sigma-objektiv passar (gör båda det?).

Så, vad skulle du köpa för 20000 i min situation och varför? Kamerahus vs. objektiv?
 
Jag hade letat efter vad jag kunde hitta på blocket, 2000 kr kan man väl nästan direkt säga att du inte får mycket för, mest för pengarna är väl att du med lite tur kan hitta en Nikon D60 med kittglugg.

misstänker att du får lägga till 1-2 tusen till för att få nått vettigt där , men som sagt har du en himla tur så.

Här har du en d60 med kit för 2500 kr

http://www.blocket.se/gavleborg/Nikon_D60_25678286.htm?ca=15&w=3

Verkar vara den billigaste på blocket just nu.
 
Jag är på jakt efter en systemkamera, och kommer ha en budget på ca 20000 kr inkl. de objektiv man kan behöva till en början. Jag har just nu en halvsystem (fuji 9600) och känner att jag vill utveckla min utrustning ganska rejält.

Så vad skulle DU satsa på för ca 20000kr för att få en kamera att använda under många år. Jag är främst intresserad av Canon eller Nikon, och då en där t ex Sigma-objektiv passar (gör båda det?).

Så, vad skulle du köpa för 20000 i min situation och varför? Kamerahus vs. objektiv?
Hur menar du med en budget på 20,000 kr *inklusive ojbektiv.

Alltså ska objektiven finnas med i den budgeten eller har du ett objektiv redan?

Jag köpte en d90 med kit-objektiv och några mer nödvändiga saker för 11,000 kr. Och jag är ytterst nöjd. (men jag saknar stativ, och eventuelt andra sorters objektiv)

Om du nu skulle köpa med objektiv skulle jag satsa på d90 som kamerahus, sedan köpa med 2 st seperata objektiv som är ganska bra klass. Ett som är fast typ 35mm sen ett tele-objektiv.

Annars om du redan hade objektiv skulle jag nog satsat på en Canon EOS 7D eller en Nikon D300 som också har fått bra kritik.
 
Senast ändrad:
Så, vad skulle du köpa för 20000 i min situation och varför? Kamerahus vs. objektiv?
En begagnad EOS 5D för ca 7-8000:- samt ett par-tre fasta objektiv, exempelvis 28/1,8, 50/1,4 och 85/1,8. Eller kanske bara ett objektiv; till exempel 35/1,4. Om man nödvändigtvis vill ha en normalzoom så verkar Tamron 28-75/2,8 väldigt bra och är dessutom billig.
 
Frågan är väl vad du tror/har tänkt dig att fotografera. Stor skillnad om det är porträtt/idrott/makro... Men spontant skulle jag säga runt 7-9000 kr på kamerahus och resten på bra glas om du ska stanna på 20k.

Ser du däremot som att det är 20k nu och sen 10k till om en snar framtid så skulle jag säga 13-15k på kamerahus.

På Nikonsidan skulle det väl innebära ~ D90->D300s.
 
ska du köpa din första systemkamera så tycker jag inte du skall köpa en begagnad gammal Canon 5d, som att tycka att en nybliven 18årig körkortsinnehavare ska köpa en jagga från 60-talet, inte så smart. Köp istället t ex Nikon D90 eller Canon 50d med ett eller flera bra objektiv så kommmer du bli nöjd. Det är bra kameror.
 
Jag är på jakt efter en systemkamera, och kommer ha en budget på ca 20000 kr inkl. de objektiv man kan behöva till en början. Jag har just nu en halvsystem (fuji 9600) och känner att jag vill utveckla min utrustning ganska rejält.

Så vad skulle DU satsa på för ca 20000kr för att få en kamera att använda under många år. Jag är främst intresserad av Canon eller Nikon, och då en där t ex Sigma-objektiv passar (gör båda det?).

Så, vad skulle du köpa för 20000 i min situation och varför? Kamerahus vs. objektiv?

Riktigt bra beg rakt över och fx i botten om man vill byta hus senare

D300 9500- Expert Borlänge
35/2 1300- Grays London
85/1,8 3300- Grays London
70/300 2100- Grays London

sen har du ca 3800 kvar till vidvinkel ev V-zoom) fr någonstans finns säkert massor av varianter
 
Jag är på jakt efter en systemkamera, och kommer ha en budget på ca 20000 kr inkl. de objektiv man kan behöva till en början. Jag har just nu en halvsystem (fuji 9600) och känner att jag vill utveckla min utrustning ganska rejält.

Så vad skulle DU satsa på för ca 20000kr för att få en kamera att använda under många år. Jag är främst intresserad av Canon eller Nikon, och då en där t ex Sigma-objektiv passar (gör båda det?).

Så, vad skulle du köpa för 20000 i min situation och varför? Kamerahus vs. objektiv?

Det enda tipset jag vill ge är att du håller dig till Canon eller Nikon för att utbudet på gluggar och tillbehör är enormt och en stor beg marknad finns oxå att tillgå.
Sedan är det väl bara behovet och ekonomin som styr.
 
Hej

Idag är ju sista dagen för rea på Rajala Foto.
Ett Eos 5 D Mark II får du för ca 21000:-
Sen tillkommer objektiv...men det kan du ju alltid spara ihop till sen igen.
Ett 50 1,8 är ju inte så dyrt.

Fredrik
 
Det där med att köpa en billig kamera för att kunna uppgradera senare blir bara dyrare i längden. Köp så bra prylar du bara har råd med, så är chansen större att du behåller dem länge.
 
Tack för många svar. Jag håller nog med inlägget innan det här, att jag vill kunna köpa en så bra kamera jag bara kan just nu, för att sedan kunna utöka den med bra objektiv när jag väl får råd. Så det känns inte alls omöjligt att köpa själva kameran för 15000-20000 kr inklusive ett bra medföljande objektiv.

Följdfråga blir då om det är någon skillnad i mängd tillbehör på marknaden mellan canon och nikon? Fungerar t ex Sigma och liknande till båda märkena?
 
Tack för många svar. Jag håller nog med inlägget innan det här, att jag vill kunna köpa en så bra kamera jag bara kan just nu, för att sedan kunna utöka den med bra objektiv när jag väl får råd. Så det känns inte alls omöjligt att köpa själva kameran för 15000-20000 kr inklusive ett bra medföljande objektiv.

Följdfråga blir då om det är någon skillnad i mängd tillbehör på marknaden mellan canon och nikon? Fungerar t ex Sigma och liknande till båda märkena?
Canon har enligt Canon-ägare saklöst flest objektiv på marknaden. Själv skulle jag aldrig välja Canon före Nikon om jag behövde byta system.

De flesta tredje-partstillverkare tillverkar för Canon och Nikon.
 
Det där med att köpa en billig kamera för att kunna uppgradera senare blir bara dyrare i längden. Köp så bra prylar du bara har råd med, så är chansen större att du behåller dem länge.

Kan bara hålla med!

Varför inte en beggad D700 och ev en 50mm 1,8 eller om du hittar beg en 50mm 1,4 så har du en sjukt bra grund!! Sen kan du jobba dig upp med nya gluggar efterhand men du slipper tänka på att kameran är flaskhalsen..
 
Tack för många svar. Jag håller nog med inlägget innan det här, att jag vill kunna köpa en så bra kamera jag bara kan just nu, för att sedan kunna utöka den med bra objektiv när jag väl får råd. Så det känns inte alls omöjligt att köpa själva kameran för 15000-20000 kr inklusive ett bra medföljande objektiv.

Följdfråga blir då om det är någon skillnad i mängd tillbehör på marknaden mellan canon och nikon? Fungerar t ex Sigma och liknande till båda märkena?

Beroende på vilken typ av objektiv man vill ha så kostar ett bra objektiv en rätt hygglig slant. Jag tycker helt klart att det är vettigt att dra ner lite på kamerabudgeten och lägga mer krut på objektiven, men det beror ju lite på vilken typ av motiv man tänkt sig. Ska man uteslutande fota rörliga motiv kanske det är försvarbart att välja exempelvis en D300(s) över en D90, men vad gäller bildkvalitet är D90 lika bra och har man inte stora krav på AF eller vädertålighet är D90 ett mycket smartare val.

Jag skulle, inom Nikon, föreslå D90 i paket mer 16-85VR och därtill 70-300VR. Då landar rätt nära 20kkr och du får en kompetent och modern kamera med bra objektiv och ett brännviddsomfång som klarar det mesta. Du skulle även kunna slänga in ett 35/1.8 där, så har du ett ljusstarkt normalobjektiv åxå.
 
Det där med att köpa en billig kamera för att kunna uppgradera senare blir bara dyrare i längden. Köp så bra prylar du bara har råd med, så är chansen större att du behåller dem länge.

Är det faktiskt så? Ok, jag är fortfarande nybörjare själv men såhär resonerar jag...:

D90 + 17-50/2.8 + 70-200/2.8 (tredjepartsobjektiv):
ca 20000kr nu, förlorar ca 2000kr på att sälja D90:an om två år. Objektiven behåller han, kanske skaffar en fin vidvinkel som komplement och/eller någon ljusstark fast glugg.

D300s + 18-105/3,5-5,6:
ca 20000kr nu, förlorar ca 5000kr på att sälja den om tre år. Kompletterar med ljusstarka objektiv senast om 1-2 år varvid han antingen säljer kitzoomen (på förlust) eller behåller den som reserv men använder den mycket lite.

Jag skulle direkt avråda från att skaffa nån av Nikons billigaste kameror utan fokusmotorer (dumt av Nikon att lämna bort dem), men en D90 är allt annat än fy skam för nån som nyss börjat med foto. Det tar tid innan man lär sig få ut allt ur ens en nybörjarkamera. Risken finns att man inte ens hinner göra det förrän kameran blivit så omodern att man vill byta upp sig. Det kommer alltid något nytt och bättre som gör att man drabbas av GAS (gear aquisition syndrome)...

Satsar man från början på bra ljusstarka objektiv så behöver man inte inom en snar framtid köpa nya objektiv för att ersätta de man har, utan man kan komplettera med nya spännande objektiv som ger fler motivmöjligheter långt tidigare än om man satsar på billiga objektiv och dyr kamera i början.


E: Dumbos förslag på kombination låter inte illa det heller.
 
D90 + 17-50/2.8 + 70-200/2.8 (tredjepartsobjektiv):
ca 20000kr nu, förlorar ca 2000kr på att sälja D90:an om två år. Objektiven behåller han, kanske skaffar en fin vidvinkel som komplement och/eller någon ljusstark fast glugg.

bra förslag på paket med den budgeten som gäller, även om jag personligen skulle byta objektiven mot en fast 35/1,8 och en 18-200, båda från nikon, och köpt en extern blixt (SB-600 eller SB-800 t.ex) för de sista slantarna.

när det gäller ljusstarka objektiv tycker jag man ska satsa på nikons eller canons egna objektiv, med tanke på hur bra de behåller sitt värde på andrahandsmarknaden.

sen tror jag tveklöst att värdet på ett D90-hus kommer gå ner mer än 2000kr på två år, jag tror snarare på en halvering av värdet, om inte ännu lite mer. (delvis eftersom dess efterträdare kommer ha lanserats då)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.