Sorry jag kör Canon och kan bara de modellerna, därav exemplen
Varför är det orimligt? Jag hade sparat tiotusentals kronor om jag kunnat köpa den kamera jag har idag när jag började fotografera.
Fanns den kameran på marknaden när du köpte din första DSLR?
Jag skulle gärna vilja ha köpt min 5D MKII år 2004 men det gick inte.
Du anser inte att DET är orimligt? Varför inte lägga 20 lök på en gång istället på att hålla på och byta hela tiden?
Därför att utvecklingen på kamera hus fronten går framåt i ett rasande tempo. Specarna som dagens kameror har kunde man inte drömma om för 5 år sedan.
Vad har hänt på objektiv sidan? Inte mycket, 4 stegs bildstab istället för 2. Objektiven är inte mycket skarpare (visst det finns undantag)
Så om du köper ett kamerahus för 20k eller ett objektiv för 20k vilket skulle du mest troligen vilja byta ut först bara för en ny version kommer ut?
Det gäller naturligtvis också kamerahus.
Självklart. Ska du fotografera inomhus sport så rekomenderar jag inte en gammal Canon 300D.
Men ska du fotografera normala semesterbilder behövs varken 21MP eller 7 bilder/sek. Nästan vilken DSLR som helst skulle duga om du 'bara' ska skriva ut i A3 format.
Desto sämre då att köpa ett hus som du sedan måste uppgradera och förlora pengar på.
Med tanke på teknikutvecklingen så kommer du uppgradera kamerahuset.
Köp ett billigt hus, lek omkring tills du vet vad du vill fota. 7D/50D för sport/fåglar eller 5D för porträtt/landskap.
Även här gäller detsamma för objektiv.
Argumentet kan tas till vilken nivå du vill. "Jag har tagit kanonbilder med min gamla mobilkamera på 0,3 megapixel".
Vad jag vill säga är att man måste inte köpa det absolut senaste (en 5D MKII som någon föreslog) för att ta bra bilder på ISO1600, det går att komma undan betydligt billigare. Med lite brus reducering i Neat Image var det inga problem att skriva ut i A3+ format.
Jag skulle inte välja system baserat på hur mycket jag kan snylta på andras utrustning.
Så om du funderar på att köpa ett objektiv för skulle det inte vara bra att kunna prova kompisens så du kan se om det fungerar som du tänkt dig innan du beställer ett?
Tex, är det så skoj att fotografera med fisheye som jag tror?
Jag skulle gärna prova objektivet en helg innan jag köpte ett. Har man obegränsat med pengar är det en annan sak.