Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameratillverkare tänker analogt i en digital tid

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har heller inte något emot att köra en fyrhjulsdriven bil med automatlåda för den delen ;)
Precis så. Allt rutingöra som kan automatiserar frigör mental kapacitet till annat, som t.ex. att skapa en bra bild eller ha bättre uppmärksamhet på trafiken. Jag har ingen lust att utföra rutinuppgifter vare sig när jag kör bil eller när jag fotograferar.

Precis så. Allt rutingöra som kan automatiserar frigör mental kapacitet till annat, som t.ex. att skapa en bra bild eller ha bättre uppmärksamhet på trafiken. Jag har ingen lust att utföra rutinuppgifter vare sig när jag kör bil eller när jag fotograferar.

Men att ställa in ISO, bländare och slutare är ingen rutinuppgift, i meningen att den är meningslös.

Under en stor del av 1900-talet låg ljusskänsligheten hos färgfilm under ISO 100 och hos svartvit film under 400. Kamerorna saknade autofokus och ljusmätning. Ändå kunde fotograferna ta fantastiska bilder genom att förstå ljuset, kameran och mediet.

I praktiken får man större kontroll över bildskapandet om man styr kameran själv. Det kam vara jobbigt innan det sätter sig i ryggmärgen. Men när man kan manipulera kameran utan att behöva tänka på det, slår det all automatik.

Senast ändrad:
Jag kan förstå resonemanget kring hockeyspelare på ljus is i en ojämnt belyst arena.
Vad jag kan tänka mig (utan att ha varit där) är att spelarna rör sig snabbt. En exponering av en ensam spelare på lite längre avstånd ger en helt annan ljusmängd till kamerans exponeringsmätare än vad en klunga med flera spelare på kortare avstånd till kameran gör.
Om man "bara" litar på kamerans automatik så lär man få bilder med väldigt varierande resultat av exponeringarna. Låt oss säga att vi valt att exponeringskompensera +1 steg. Om nu spelarna dominerar i bilden (gentemot den ljusa bakgrunden) så är risken att bilden blir överexponerad.
Omvänt, så kan en spelare bli underexponerad om den ljusa isen dominerar. Men manuell tid och bländare samt auto ISO med exponeringskompensation underlätta säkert och ger fler "keepers" än helt manuell ISO.

Jag får väl backa och erkänna att exponeringskompensation vid auto ISO kan vara användbart i vissa situationer för en del fotografer.

Jag hållei med.

En kamera som byggs på det här viset ger fotografen som vill arbeta i manuellt läge möjlighet att snabbt och effektivt använda kamerans "tre ben", bländare, tid och ISO. Samtliga skalor börjar med ett A-läge som motsvarar Auto, oavsett om det är bländare, tid eller ISO. Exponeringskompensationen +/- får mycket gärna flyttas till den bakre ratten för min del. Att snabbt kunna ändra ISO anser jag vara viktigare.

Precis så här ska net ser ut. En anledningen till att jag köpt en X-T1. Synd bara att Fuji tyckte att ratten skulle alltid vara låst!!!
För övrigt så kan Auto ISO vara ett fantastiskt hjälpmedel men även ett hinder och bör alltid kunna kompenseras för med en exponeringskompensationsratt eller hjul.
Med auto iso inställt är det annars nästan omöjligt att tjustera exponeringen med bländaren och sluttaren i "manuellt" läge. De tjusteringar som görs till dessa kommer kameran bara att förbise när den höja eller sänka ISO värden för att få den rätta exponeringen.
För den anledningen ha x100 och x100s användare fått till en ändring på hur exponeringsratten fungera i samband med manuellt läge på x100t.
Nu kan gatufotografer bl.a. ställer in bländare och sluttaren i för väg och veta att bilderna komma att vara utan blur och har "rätt" skärpedjup samt kunna svår ljusförhållanden kunna snabbt över eller under exponera bilden.
The decisive moment is a short one!

Under en stor del av 1900-talet låg ljusskänsligheten hos färgfilm under ISO 100 och hos svartvit film under 400. Kamerorna saknade autofokus och ljusmätning. Ändå kunde fotograferna ta fantastiska bilder genom att förstå ljuset, kameran och mediet.

Fast då var man tvungen att gissa exponeringen och även världsberömda fotografer gissade ofta fel. Men tack vare skickliga kopister och filmens tonomfång så kunde deras bilder bli fantastiska i alla fall.

I praktiken får man större kontroll över bildskapandet om man styr kameran själv. Det kam vara jobbigt innan det sätter sig i ryggmärgen. Men när man kan manipulera kameran utan att behöva tänka på det, slår det all automatik.

Nej, inte alltid och det är vad den här tråden handlar om. Ibland gör automatiken ett bättre jobb. Dina ideala förutsättningar existerar inte alltid.

Men jag håller med om att man vinner mycket på att förstå principerna för exponering och hur man gör den optimala avvägningen. Då har man kunskapen som krävs för att vara herre över assisterad exponering (automatik).

Hur påverka kameratillverkare?

Jättekul att se att så många förstår och håller med om att knappar eller rattar för inställning av ISO ska ha samma framträdande roll som bländare och tid samt att ISO ska ha samma möjlighet till exponeringskompensation +/- som dessa.

Nu är frågan:
Hur ska man få kameratillverkare att förstå? Kan man skriva öppna brev till tillverkarna eller artiklar? Kommer de över huvud taget att läsa dessa brev eller artiklar och framför allt; kommer de att förstå att det finns en marknad för kameror som är fullt ut anpassade till den digitala eran? Några förslag? Någon som har adresser eller kontakter till tillverkare?

(PS: Om Canons nästa 5D kamera inte har bättre och lättare åtkomst till ISO och exponeringskompensation för ISO, då kommer jag förmodligen att sälja alla mina 6 Canon-objektiv och byta märke.)

(PS: Om Canons nästa 5D kamera inte har bättre och lättare åtkomst till ISO och exponeringskompensation för ISO, då kommer jag förmodligen att sälja alla mina 6 Canon-objektiv och byta märke.)

Jag skulle säga att det är tämligen enkelt med åtkomst till exponeringskompensation på en 5DS (R).
Välj Custom controls och tilldela Set-knappen funktionen Exponeringskompensation. När du trycker in Set-knappen kan du justera Exp.komp med den främre ratten. Fungerar utmärkt med Auto-iso och M-läge. Fungerar också i Av och Tv.

För övrigt kul med en tråd där idéer utanför boxen diskuteras. Jag ser det som högst relevant att förstå de olika automatiska funktionerna i dagens kameror. Det finns bara fördelar med att förstå automatikens olika fördelar och begränsningar samt i vilka situationer som automatiken passar. Jag ser ingen motsättning med att kunna fotograferingens grunder, kunna läsa ljuset och ändå välja någon form av automatik när det finns anledning till det.

Men så funkar ju inte exponeringskompensationen normalt sett i någon annan kamera heller. När jag underexponerar så blir tiden snabbare och tvärtom. Menar du att det finns modeller som kan under eller överexponera utan att tiden ändras.

Det finns tre variabler som påverkar exponeringen: tid, bländare och iso.

"Exponeringskompensation" i M-läget och auto-ISO är egentligen en felaktig benämning. Det är ju inte exponeringen som ändras när man inför en minus- eller plusfaktor på förstärkningen (ISO).

Exponeringen av sensorn kan endast påverkas genom att ändra slutartid eller bländare. Ändrar man ISO påverkar man hur ljus bilden blir, men man ändrar inte sensorns exponering.

Exponeringskompensation med ett fast ISO-läge (i autoexponeringslägena slutartidsprioritet eller bländarprioritet) påverkar antingen slutartiden eller bländaren (eftersom man talar om för kameran att den ska använda ljusmätarens avläsning med en minus- eller plusfaktor) och ändrar man slutartiden eller bländaren så ändrar man också exponeringen av bildsensorn.

Med slutartid och bländare manuellt inställda och ISO automatiskt inställd så är det inte exponerings-kompensation man får om man har ett sätt att se till att det automatiska ISO-värdet ligger lite över eller under vad ljusmätaren anger. Det är ljushets-kompensation.

Den här artikeln reder ut skillnaden mellan exponering och ljushet rätt bra. Rekommenderas för den som vill tränga in i ämnet lite djupare.

Icke desto mindre tycker jag att det vore mycket bra om alla kameratillverkare insåg att med en digital kamera har man tre parametrar som påverkar hur ljus bilden blir, och om man låser fast två av dem medan man låter den tredje styras automatiskt av kamerans ljusmätare så vill man förstås kunna ändra "bias" för den automatiskt styrda parametern.

Det enda jag vill säga är att om man efterfrågar ännu en autofunktion som en fotografisk frälsning, är man i själva verket på väg mot fotografisk förtappelse.

Om man förstår ljus och exponering samt väljer att använda autofunktioner i speciella situationer med kännedom om parametrarna, har jag inga problem med det.

Men om man använder en autofunktion för att slippa bry sig, så har jag ett problem med det.
Det är just för att slippa bry sig som automatik som sköter rutinjobbet bra finns. Jag slipper bry mig om att koppla ur och växla när jag kör min bil för att bilens dator sköter det bra (antagligen bättre än vad jag skulle göra). Det är samma sak med en kamera. Rutinuppgifter överlåter jag glatt till kamerans dator att sköta så att jag kan koncentrera mig på det viktiga.

Men att ställa in ISO, bländare och slutare är ingen rutinuppgift, i meningen att den är meningslös.
Meningslösa uppgifter är sådana uppgifter som inte behöver utföras. En rutinuppgift är en uppgift som en automat kan göra lika bra eller bättre än en människa.

Jag misstänker att du huvudsakligen fotograferar sånt som står ganska stilla och därmed har du tid att göra alla inställningar på din kamera i lugn och ro. Automatik, i den här trådens sammanhang, gör sig bäst vid snabba förlopp med snabbt skiftande ljusförhållanden då man inte har tid att mäta och justera mellan bilderna.

Meningslösa uppgifter är sådana uppgifter som inte behöver utföras. En rutinuppgift är en uppgift som en automat kan göra lika bra eller bättre än en människa.

Jag misstänker att du huvudsakligen fotograferar sånt som står ganska stilla och därmed har du tid att göra alla inställningar på din kamera i lugn och ro. Automatik, i den här trådens sammanhang, gör sig bäst vid snabba förlopp med snabbt skiftande ljusförhållanden då man inte har tid att mäta och justera mellan bilderna.

(1) En automat kan inte veta hur jag vill exponera bilden. Det vet bara jag.

(2) Jag fotar gärna rörliga motiv, bland annat gatufoto. Det snabbaste är att inte använda automatik alls, utan välja rätt grundinställning, kunna exponeringstoleranserna och justera vid behov.

Jag känner en kille som aldrig mäter ljus utan jobbar med sunny 16. Hans bilder slår det mesta.

Anledningen till att jag ens diskuterar detta är just att tilltro till automatik gör att fotografer inte lär sig att hantera kameran och kontrollera bildens utseende. Visst missar man ibland men det avtar med ökande färdighet. Automatik missar också, kanske oftare.

När jag försöker fotografera orienteringslöpare som springer där man helst ska fotografera dem, alltså i skogen, så händer det ju även i detta landet att det är fint väder. Det innebär automatiskt att de springer omväxlande i solsken och i skugga. Jag har fullt sjå att följa med i rörelsen och få fokus på rätt ställe, trots att det ibland dyker upp grenar mellan mig och löparen. Att dessutom hinna med och mixtra med att justera exponeringsinställningen för att kompensera för skillnaden mellan klart solljus och skuggan bakom en tät gran, det fixar inte jag.

Visst skulle jag kunna fotografera manuellt, men då får jag kanske inte ens en bra bild på varje löpare jag fotograferar. Genom att istället utnyttja alla automatiska funktioner som är applicerbara i ett visst sammanhang kan jag ofta få flera bra bilder på varje löpare, och kan då sortera bort sådana där de råkade blinka eller nåt annat som jag inte hinner förutse.

Sen hindrar inte det att jag också kör mer manuellt i vissa lägen, där det passar bättre. Poängen är att det är helt upp till vad förhållandena kräver, men det har inte ett dyft med fotograferingens "själ" att göra. Tror man det har man tappat bort vad fotografering handlar om.

Jag skulle säga att det är tämligen enkelt med åtkomst till exponeringskompensation på en 5DS (R).
Välj Custom controls och tilldela Set-knappen funktionen Exponeringskompensation. När du trycker in Set-knappen kan du justera Exp.komp med den främre ratten.

Det låter trevligt, hoppas denna utveckling håller i sig i kommande generationer. Tråkigt tycker jag däremot det är att stora kameratillverkaren Canon gömmer ISO-funktioner i stället för att ge ISO samma framträdande roll som för bländare och tid. De borde snegla en del på de uppkommande konkurrenterna som till exempel Fujis nya systemkameror innan de blir omkörda.
Se upp i backen Canon! :) :) :)

Anledningen till att jag ens diskuterar detta är just att tilltro till automatik gör att fotografer inte lär sig att hantera kameran och kontrollera bildens utseende.

Fortfarande ingen som säger emot dig på denna punkt, men det innebär ju inte att det kan finnas situationer där ändå automatik gör det bästa jobbet.

(1) En automat kan inte veta hur jag vill exponera bilden. Det vet bara jag.

Hur kan du veta hur du vill exponera om du inte vet hur ljuset kommer att bli i fall där ljuset ändras blixtsnabbt? Ex. scenframträdanden.

Du kan ju styra automatiken så att du får exakt rätt exponering genom att välja en punkt att spotmätaren och ev använda kompensation för att korrigera för ytans ljuset.

Och hur hinner du ändra exponeringen när ljuset varierar blixtsnabbt?

Återigen pratar du om ideala situationer som inte alltid existerar.

Jag känner en kille som aldrig mäter ljus utan jobbar med sunny 16. Hans bilder slår det mesta.

Funkar säkert jättebra när det regnar, eller för att inte tala om när man ska plåta scenframträdande, sport i varierande belysning osv.

Det låter trevligt, hoppas denna utveckling håller i sig i kommande generationer. Tråkigt tycker jag däremot det är att stora kameratillverkaren Canon gömmer ISO-funktioner i stället för att ge ISO samma framträdande roll som för bländare och tid. De borde snegla en del på de uppkommande konkurrenterna som till exempel Fujis nya systemkameror innan de blir omkörda.
Se upp i backen Canon! :) :) :)

Funktionen finns i 1 DX och 7 D II, sannolikt även i 5 D III, jag har inte min kvar.

Funktionen finns i 1 DX och 7 D II, sannolikt även i 5 D III, jag har inte min kvar.

Funktionen finns även i kompaktkameran Canon G7 X men inte i Canon EOS 6D
När jag trycker på +/- knapparna blir det istället någon form av både +/- gaffling av exponeringen (har ej använt)

Tyvärr inte i 5D Mark III. Jag har både 1D X och 5D3 och menyvisningen ser likadan ut, men för 5D3 är ex-komp gråmarkerat istället för vitt vid auto-iso i M-läge.

Det verkar som att Canon inte brytt sig om att uppgradera 5D3 på samma sätt som 1D X. Detta skulle de ju kunnat ha fixa till liksom funktionen att ISO eller tid ändras när objektivets maxbländare ändras. Båda funktionerna finns i 5Ds/R.

och det gör många kameraförsäljare och fotografer också.

Gick idag in i två olika fotoaffärer mitt i Stockholm city. Jag var nyfiken och jättesugen på den nya Leica q och ville veta följande:

Kan man med den kameran inställd på manuell fotografering och auto ISO använda exponeringskompensation?

I den ena affären svarade en stöddig ”jag-vet-bäst-kille”:
- Och vad ska det vara bra för?

I den andra affären svarade en trevlig tjej:
- Tyvärr det kan man inte, men det går bra med min Nikon.

Jag längtar efter den tid då kameratillverkare inser att man faktiskt kan utnyttja kamerans ”tredje ben”, auto-ISO och inte bara bländarautomatik (Av) och slutarautomatik (Tv). De borde sluta ignorera möjligheterna med auto-ISO och programmera in exponeringskompensation för den samma. Tiden då vi var tvungna att byta filmrulle för att byta ISO är faktiskt slut i den digitala tiden.

Jag är en som tänker analogt men gillar möjligheterna med det digitala till viss del. Jag har köpt en Fujifilm x-pro 1 och tänkte nog mest att jag skulle använda iso200 men har märkt att det är väldigt bra funktion att kunna säga till kameran att den ska endast använda och föredra lågt iso så jag ställer in iso 200- 800 och lägsta slutartid 1/30s tex.. bra när man turistar i en stad och både är i affärer, museer och utomhus, man slipper tänka på att ändra. Det enda jag har kvar att tänka på då är bländare och vitbalans. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar