PMD
Aktiv medlem
Men automatiken kan sköta om inställningen av kameran enligt dina önskemål.(1) En automat kan inte veta hur jag vill exponera bilden. Det vet bara jag.
Det finns mycket annan automatik i en kamera som man tar för given och som underlättar livet som fotograf. T.ex. så behöver du väl inte bestämma manuellt vilken sektor och vilka block på minneskortet som ska användas för att lagra den bild du just tagit?
Just det ... och kanske låta kameran anpassa justeringen om omständigheterna ändras snabbt?(2) Jag fotar gärna rörliga motiv, bland annat gatufoto. Det snabbaste är att inte använda automatik alls, utan välja rätt grundinställning, kunna exponeringstoleranserna och justera vid behov.
Att du ännu inte har upptäckt fördelar med automatisering gör knappast att andra gör fel som använder automatik. Det är lite som en person med manuellt växlad bil som inte för sitt liv kan se fördelarna med automatväxel.Jag känner en kille som aldrig mäter ljus utan jobbar med sunny 16. Hans bilder slår det mesta.
Anledningen till att jag ens diskuterar detta är just att tilltro till automatik gör att fotografer inte lär sig att hantera kameran och kontrollera bildens utseende. Visst missar man ibland men det avtar med ökande färdighet. Automatik missar också, kanske oftare.