Advertisement
Annons

Kameratillverkare tänker analogt i en digital tid

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, men om ljuset verkligen varierar så är exponeringskompensation ej användbart vid auto ISO och manuellt vald tid/bländare.
Låt oss exempelvis säga att du följer ett motiv i rörelse, i varierande ljus och med varierande bakgrund. Korrekt exponering blir då alltid en chansning oavsett om kameran har den onödiga sk. finessen "exponeringskompensation vid auto ISO" eller inte.

"Korrekt" exponering i det läget kan vara att det rörliga huvudmotivet bör få en exponering som är rikligare eller fattigare än bakgrunden. Då är det rätt praktiskt med exponeringskompenserad auto-ISO.

Så auto-ISO är inte nödvändigt, bara en enkel genväg.

Ingen automatik är väl iofs nödvändig, men om man skippar finesserna med auto-ISO och exponeringskompensation vid auto-ISO, då skulle man väl lika väl kunna skippa Av och Tv (Canon), A och S (Nikon). Men antar att det inte skulle uppskattas av många. Min poäng med tråden är att lyfta bristen av utnyttjandet av den fantastiska möjligheten som den digitala ISO-funktionen ger. Förstår inte varför kameratillverkare och i viss mån "vanliga" fotografer inte vill dra nytta av digitaliseringen full ut. Det är som om de flesta fortfarande tänker sig att de har en vanlig gammaldags filmrulle i kameran. Man lär sig att använda bländare och tid men glömmer att ISO har exakt samma funktion och är lika viktig vid ljussättning av en bild. (Ja, jag vet att kornigheten i bilden påverkas vid höga ISO-tal, men så är det även när man använder en vanlig filmrulle.)

Senast ändrad:
Än så länge funkar digital ISO som ljusskänsligheten på filmer. Med högre ISO ökar bruset, skärpan minskar och färgerna blir grötigare.

Bländare, slutare och mediets ljusskänslighet är de parametrar som fotografen har för att styra exponering och påverka bildens utseende. Att överlåta kontrollen till automatik är att dö lite som fotograf.

Jag har använt auto-ISO några gånger i korta förlopp där det har varit absolut nödvändigt att få en brukbar bild. Men inte har det varit roligt, inte.

Men automatiseringen slutar ju inte där. I princip kan man ju ersätta den direkta styrningen av kameran med reglage för skärpedjup och rörelsefrysning. Det skulle i princip räcka med tre lägen för båda. Kort, långt och oändligt skärpedjup, samt suddig, normal och knivskarp. Sedan kan kameran räkna ut resten.

Och de flesta bilder skulle se ungefär likadana ut. Vilket de ofta gör för personer som fotar med autolägen.

Att överlåta kontrollen till automatik är att dö lite som fotograf.

För visso, kanske det, men vi som inte är foto-puritaner eller religiösa fotograf-fanatiker (ta det från det humoristiska hållet, inte menat som kritik ... :) uppskattar när man kan använda sin utrustning fullt ut. Om jag köper en fyrhjulsdriven bil vill jag också att det ska vara lätt att lägga in fyrhjulsdriften utan att först gå in i någon särskild meny på instrumentpanelen. Jag har heller inte något emot att köra en fyrhjulsdriven bil med automatlåda för den delen ;)

Det skulle i princip räcka med tre lägen kort, långt och oändligt skärpedjup, samt suddig, normal och knivskarp. Sedan kan kameran räkna ut resten.

Den automatiken finns redan och används gladeligen av många dagligen. Många bilder som livar upp tillvaron där ... Men det är inte det som är poängen som sagt. Det som efterlyses från min sida är bättre, lättare och snabbare tillgång till ISO-funktion och medföljande automatik.

Jag har en Sony a77II som är perfekt i det avseendet. Den har följande autofokus med 12 bilder per sekund och exponeringskontroll med auto-ISO. Jättebra om man behöver fota någon som kutar runt i svåra ljusförhållanden.

Men för att återgå till fotograferandet så finns det en anledning till att tillverkarna behåller de klassiska enheterna från den analoga perioden. Slutarens sekunddelar, bländarens f-värde och mediets ISO-värde är ju derivat från de matematiska formler som beskriver samverkan mellan kameran och ljuset. Indelningen i steg gör det lätt och snabbt att beräkna exponering, att förmedla exponering och att återupprepa eller justera exponering.

Fullt automatiska steglösa bländare och slutare fanns redan under den analoga tiden men man behöll ändå stegindelningen.

Att strunta i ISO-inställningen är i min mening lika illa som att strunta i bländaren eller slutaren. Alla tre variablerna behövs.

Jo, men om ljuset verkligen varierar så är exponeringskompensation ej användbart vid auto ISO och manuellt vald tid/bländare.
Låt oss exempelvis säga att du följer ett motiv i rörelse, i varierande ljus och med varierande bakgrund. Korrekt exponering blir då alltid en chansning oavsett om kameran har den onödiga sk. finessen "exponeringskompensation vid auto ISO" eller inte.

Visst är det användbar. Hellre hyfsat rätt än åt skogen fel.

Jag har nytta av auto-ISO i M-läge. Ska ge två exempel:

Sportfoto. ISO är den ofta minst känsliga variabeln vid sportfoto. De flesta använder största bländaren för att sudda ut bakgrunden och längsta möjliga tid som ändå fryser rörelserna. Om sedan ISO hamnar på 400 eller 1250 spelar mindre roll. Jag brukar försöka köra helt manuell exponering, men om spelplanen är mycket ojämnt belyst så behövs auto-ISO. För att hamna rött i exponering kan man behövs kompensera för ljus/mörk klädsel och bakgrund mm. Att köra helt manuellt när motiven ständigt mellan ljusa och mörka partier (ex sol och skugga) blir lätt pannkaka.

Gatufoto. Även här är tid och bländare ofta mer avgörande för bildens uttryck än iso. Överexponering är svårt att rädda, så jag har ofta minuskompensation som utgångspunkt. Sen ändrar kag snabbt om det är ett påtagligt mörkt eller ljust motiv.

Ingen automatik är perfekt, men det kan vara den bästa metoden.

Senast ändrad:
Jo, men ju högre ISO, desto svårare blir bilden att redigera. Detta pga bilden är mer diffus i brus.

Ibland kan det vara bättre med en under- eller överexponerad bild på låg ISO än en normalexponerad bild på hög ISO.

Men detta är ju som sagt olika från person till person.

Själv tycker jag att alla autofunktioner uppmuntrar till slarv och därmed sämre fotografi.

Jo, men ju högre ISO, desto svårare blir bilden att redigera. Detta pga bilden är mer diffus i brus.

Ibland kan det vara bättre med en under- eller överexponerad bild på låg ISO än en normalexponerad bild på hög ISO.

Press-, gatu- och sportfotografer har som regel mer problem med rörelseoskärpa än lite brus. Upp till ISO 12.800 ser det ju riktigt bra ut på en Eos-1D X .... ;)

Själv tycker jag att alla autofunktioner uppmuntrar till slarv och därmed sämre fotografi.

Tja, automatik kan vara ett hjälpmedel med stor nytta. Autofokus är det få som vill vara utan trots att den inte alltid kan matcha precisionen med manuell fokusering och live view.

Idag är det få pressfotografer som kör manuell exponering eftersom det är onödigt omständigt. Med rutin och koll på histogrammet har man full precision i exponeringen med automatik - och risken att helt misslyckas med exponeringen är lägre.

Det är väldigt olika.

Det finns många yrkesfotografer som fortfarande fotar manuellt, eftersom det är vad de har lärt sig och därmed bekvämt.

Att använda automatik med urskiljning har jag inget emot. Men det jag värjer mig emot är att låta automatiken ta över. Inget gott kommer av det.

Som jag nämnde ovan finns en massa avancerade autofunktioner på min a77II, både vad gäller autofokus och autoexponering. Under ett år har jag använt dem sammanlagt noll gånger.

Istället för att lita till automatiken, bör man öva öva öva på manuell exponering och fokus.

Det finns inga viktigare färdigheter för en fotograf än att läsa ljuset och att lägga fokus där det ska vara.

Senast ändrad:
Innan du höjer tonen i tråden borde du kanske sätta dig in i vad vi försöker säga med manuell fotografering och auto-Iso. Vi talar alltså om att kamerans bländaröppning och slutartid är låsta och att ISO är inställd på auto. Vi talar om en autofunktion som till exempel Av eller Tv och inte om manuell fotografering.

Men så funkar ju inte exponeringskompensationen normalt sett i någon annan kamera heller. När jag underexponerar så blir tiden snabbare och tvärtom. Menar du att det finns modeller som kan under eller överexponera utan att tiden ändras.

Det är väldigt olika.

Det finns många yrkesfotografer som fortfarande fotar manuellt, eftersom det är vad de har lärt sig och därmed bekvämt.

Att använda automatik med urskiljning har jag inget emot. Men det jag värjer mig emot är att låta automatiken ta över. Inget gott kommer av det.

Som jag nämnde ovan finns en massa avancerade autofunktioner på min a77II, både vad gäller autofokus och autoexponering. Under ett år har jag använt dem sammanlagt noll gånger.

Istället för att lita till automatiken, bör man öva öva öva på manuell exponering och fokus.

Det finns inga viktigare färdigheter för en fotograf än att läsa ljuset och att lägga fokus där det ska vara.

Nja, tveksamt om jag håller med till fullo. Det beror helt på vilken sorts fotografi man sysslar med tycker jag. Att man bör förstå ljuset och hur slutare o bländare påverkar den färdiga bilden,håller jag med om, men fotografering av snabba händelseförlopp och där ljuset växlar från sol till molninghet underlättas helt klart av bra automatik i kamerorna.

Man kan ju ändra bländare och ISO och, inte bara tiden

Fast han skrev med bibehållen tid och bländare. Ändra iso funkar ju cokså men då känns det som om vi helt kommer ifrån begreppet auto-iso. Vill man kunna exponeringskompensera vid auti-iso och manuell inställning så blir ju en justering av tid eller bländare i en tredjedels steg exakt detsamma som vanlig exponeringskompensation.

Det verkar finnas en ren ovilja att läsa och förstå vad folk använder auto-ISO med exponeringskompensation till i denna tråd så jag ger upp.

Det verkar finnas en ren ovilja att läsa och förstå vad folk använder auto-ISO med exponeringskompensation till i denna tråd så jag ger upp.
Ingen ovilja att förstå. Men autoiso och manuella inställningar. Hur kan någon förklara varför man skulle behöva en särskild funktion för exponeringskompensation. Jag utgår från att du vill ha något som justerar just isot. Men kontentan blir lik förbannat att tid eller bändare ändras

Jag känner lite samma. Vi är några som har upptäckt att M-läget ihop med auto iso funkar bra för våra behov och hade funkat ännu bättre om man dessutom hade kunnat använda exponeringskompensation samtidigt.
Sen finns det några som inte kan förstå hur vi kan använda kameran på det sättet och därför kommer med olika yttranden.
Alla får väl använda sin kamera på precis vilket sätt man vill om man känner för det och tycker man att en funktion eller möjlighet saknas så har man all rätt att utrycka det.

Tänk om ni som kritiserar eller ifrågasätter oss som önskar +/- kompensation vid AUTO ISO istället hade skrivit, "-Aha, vad intressant, det behovet har jag aldrig känt, berätta mer om hur du använder kameran när du känner behov av +/- vid auto iso" istället för att komma med tillrättavisanden och andra "sanningar" om hur en kamera skall användas mm.

Fast han skrev med bibehållen tid och bländare. Ändra iso funkar ju cokså men då känns det som om vi helt kommer ifrån begreppet auto-iso. Vill man kunna exponeringskompensera vid auti-iso och manuell inställning så blir ju en justering av tid eller bländare i en tredjedels steg exakt detsamma som vanlig exponeringskompensation.

Varför ska inte iso-automatik kunna kompenseras när tid- och slutarautomatik gör det?

Det finns tre variabler som påverkar exponeringen: tid, bländare och iso. Då är det väl toppen om man kan få välja vilka en, två eller tre variabler som ska väljas automatiskt och vilka fotografen ska få påverka? Till det har man exponeringskompensation för den som är erfaren och vill finjustera automatiken.

Om vi kallar automatik för assisterad exponering respektive assisterad fotografering så kanske det blir tydligare att fotografen kan ha full kontroll även om man låter kameran ändra vissa inställningar.

Nu fattar jag, sorry. Men inte var det meningen att komma med tillrättavisningar. bara en oförståelse för hur det hängde ihop. Nu gör jag det, självklart sänk iso och låt resten vara. En ny möjlighet som kommit med tekniken. Rätt smart faktiskt.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar