Annons

Kameratillverkare tänker analogt i en digital tid

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad som du tycker är viktigt för foto behöver inte stämma för andra men det är dig fritt att leta efter den kamera som har allt du tycker du behöver med oavsett så är det
iso
tid
bländare
optik
som avgör hur bilden blir.

Absolu, det finns inga motsättningar i det vi säger och jag håller med dig, men tråden handlar om att ISO inte får samma "plats" som de andra funktionerna nu när karaktären och förhållandena för ISO har förändrats tack vare digitaliseringen.

Bländaren och tiden kommer man åt lika lätt nu som förr, men trotts att ISO nu skulle kunna vara lika tillgänglig som bländare och tid fortsätter man att, i flertalet fall gömma ISO under svåråtkomliga knappar.

Exponeringskompensation fungerar

Hej!
Lite sent och dessutom lateralt svar kanske.
Leica M(240) kan användas i helmanuellt läge med Auto Iso och kan då exponeringskompenseras. Ändrar man inte manuella inställningarna för tid och bländare justerar Leica automatiskt Iso.

/Eric

Hej!
Lite sent och dessutom lateralt svar kanske.
Leica M(240) kan användas i helmanuellt läge med Auto Iso och kan då exponeringskompenseras. Ändrar man inte manuella inställningarna för tid och bländare justerar Leica automatiskt Iso.

/Eric

Bra! Men låter fortfarande som en halvhjärtad konstruktion. Men tack vare våra påtryckningar kanske det blir bättring. ;)

men grunden är oavsett allt teknik på dagens digital kameror likadan som på analoga tiden med skillnaden att du ser resultatet på en gång med (facit) på skärmen.

Nej, så är det inte, du gömmer ISO. Nu behöver man inte byta film för att byta ISO. Det räcker med att trycka på en knapp eller ratt. Det är därför som vi och tillverkare behöver tänka om och se de nya möjligheterna.

och det gör många kameraförsäljare och fotografer också.

Gick idag in i två olika fotoaffärer mitt i Stockholm city. Jag var nyfiken och jättesugen på den nya Leica q och ville veta följande:

Kan man med den kameran inställd på manuell fotografering och auto ISO använda exponeringskompensation?

I den ena affären svarade en stöddig ”jag-vet-bäst-kille”:
- Och vad ska det vara bra för?

I den andra affären svarade en trevlig tjej:
- Tyvärr det kan man inte, men det går bra med min Nikon.

Jag längtar efter den tid då kameratillverkare inser att man faktiskt kan utnyttja kamerans ”tredje ben”, auto-ISO och inte bara bländarautomatik (Av) och slutarautomatik (Tv). De borde sluta ignorera möjligheterna med auto-ISO och programmera in exponeringskompensation för den samma. Tiden då vi var tvungna att byta filmrulle för att byta ISO är faktiskt slut i den digitala tiden.

Håller fullkomligt med! Mycket i den här tråden förstår jag faktiskt inte. Såklart är autoISO en tredje parameter utöver bländare och slutartid, och oberoende av varandra...

Den enda kamera jag har som klarar att välja autoISO i manuellt läge (d.v.s. jag har ställt in bländare och tid själv) är min M9.

Min 5D klarar bara autoISO i helt automatiskt läge (grön ruta!) Det är faktiskt det jag saknar mest på denna kamera (fungerande autoISO i bländarvalläge), annars är den helt OK.

Märkligt nog tog Leitz bort denna möjlighet i M (240) med motiveringen att: "då är det ju inte manuellt läge.." Nej, kanske inte, men möjligheten borde finnas och vad jag förstår så har Leitz ändrat på det i mjukvaruuppdateringen.

/T

Nej, så är det inte, du gömmer ISO. Nu behöver man inte byta film för att byta ISO. Det räcker med att trycka på en knapp eller ratt. Det är därför som vi och tillverkare behöver tänka om och se de nya möjligheterna.

Så stor skillnad är det inte. Att växla film eller använda filmens exponeringstoleranser har liknande effekt som att sänka eller höja ISO. På nyare digitalkameror är effekten mindre uttalad men den finns där.

Om man är van vid film är man också van vid att tänka på ISO i relation till bländare och slutare, samt vad olika ISO-tal gör med bilden. Förmodligem är man också mer benägen att öka slutartiden eller öka bländaren, än att smacka på med mer ISO.

Men avslutningsvis verkar ju alla i tråden vara nöjda med sina respektive sätt att fotografera. Så det finns väl egentligen inte så mycket mer att orda om?

GLÖMMER ISO?
jag skrev i inlägget ovanför det som avgör bilden är
ISO
TID
BLÄNDARE
OPTIK

Har sagt länge att man väljer (film) i datorn efter plåtning o där tycker jag fuji har fina utgångsvärden.
Iso det väljer jag oftast det lägsta möjliga vill jag ha (korn) lägger jag på det efteråt.

Om man går tillbaka i tiden så tycker jag att min canon 1ds hade rätt skönt brus på iso 800 motsvarar typ iso 6400 idag. Det bruset påminde om rätt snyggt korn o på svartvita bilder o blev rätt bra.

fuji har tex en ratt för ISO lätt att ställa om men som alla tillverkare så får det inte vara för lätt att ändra för då skulle det vara för lätt att KOMMA ÅT o helt plötsligt få helt feltaktigt iso men om du jämför skillnaden med att behöva trycka ner någon extra knapp för att ändra ISO så är det helt ok om man jämför böket med att byta rulle film på analoga tiden.

Men den lilla dedikerade ISO-knappen som finns på Canons kameror går knappast att jämställa med deras bländare- och tidinställningar. Använder du Av på Canon kan du ändra bländare utan att trycka på särskilda små menyknappar. Det samma gäller tidsinställning. Samma lätta inställningsfunktion borde finnas för ISO i och med att ISO påverkar ljuset i bilden på samma sätt som bländare och tid. Utöver Av och Tv på till exempel Canon borde det finnas ett läge för ISO.

Nu har jag bara fotat med Nikon, Canon och Fuji (lite med Minolta/Sony), och inte alls något med Pentax (haft kompakt, men ingen ILC). Har dock för mig att just Pentax DSLR har ett sådant ISO-prio läge.

Så det verkar som om Pentax ligger lite före de andra tillverkarna på detta område. Hoppas att de andra kan ta efter...

fuji har tex en ratt för ISO lätt att ställa om.

Ja, Fujifilm xt1 är ett föredömligt bygge där man tar väl vara på den digitala ISO-funktionen och det är just den typen av konstruktion som efterlyses hos andra tillverkare. Lätt åtkomst till ISO och medföljande exponeringskompensation.

Senast ändrad:
Det tråden handlade om från börjar var möjligheten att köra i M läge med autoiso OCH exponeringskompensation +/-. (på nya Leica Q)

Det finns de av oss som på vissa kameror saknar den möjligheten och sänder det som ett budskap till tillverkarna att förstå att det finns ett behov av denna möjlighet.
(och sen finns det andra i den här tråden som inte förstår varför vi saknar den möjligheten eller varför man ens skall använda kameran på det sättet.)

På min Canon 6D kan jag INTE använda +/- när jag kör på auto iso i Manuellt läge men på min kompaktkamera G7X så finns den möjligheten.

På film kan du se skillnad med ett UV-filter. På en digitalkamera som inte är känslig för UV får du bara en extra filtreringseffekt. Den är sällan jämn över spektrat.

Mitt flrslag är alltså protector, samt ND och Pol, om du använder dessa.

På film kan du se skillnad med ett UV-filter. På en digitalkamera som inte är känslig för UV får du bara en extra filtreringseffekt. Den är sällan jämn över spektrat.

Mitt flrslag är alltså protector, samt ND och Pol, om du använder dessa.

jag tror ditt svar skulle hamnat i den andra tråden om en Panasonic GX7 eller vad det nu var han hade? :)

……

Märkligt nog tog Leitz bort denna möjlighet i M (240) med motiveringen att: "då är det ju inte manuellt läge.." Nej, kanske inte, men möjligheten borde finnas och vad jag förstår så har Leitz ändrat på det i mjukvaruuppdateringen.

/T

Ja, Leica M (Typ 240) har ett i mitt tycke välfungerande, flexibelt auto Iso även i för övrigt helt manuellt läge. Och exponeringskompensation fungerar. Vilket var ju denna tråds utgångspunkt.
/Eric

Ja, Leica M (Typ 240) har ett i mitt tycke välfungerande, flexibelt auto Iso även i för övrigt helt manuellt läge. Och exponeringskompensation fungerar. Vilket var ju denna tråds utgångspunkt.
/Eric

Bra att det fungerar med Leica M men jag började tråden med förhoppning om att nya Leica q skulle ha lättåtkomlig ISO och exponeringskompensation vilket den inte tycks ha och därför avstår jag från kameran, tyvärr. Hoppas fabrikanterna ändrar mjukvaran (och konstruktionen) framöver.

Eftersom jag fotograferar mycket i manuellt läge är mitt önskemål att digitalkameror ska erbjuda direktåtkomst till både bländare, tid och ISO och att man inte ska behöva gräva i menyer för att ställa om ISO. (Men det hoppas jag har framgått som en röd tråd genom hela diskussionen.)

Om man är van vid film är man också van vid att tänka på ISO i relation till bländare och slutare, samt vad olika ISO-tal gör med bilden. Förmodligem är man också mer benägen att öka slutartiden eller öka bländaren, än att smacka på med mer ISO.
Det kan ju också vara så att man är van vid att ställa in ISO sällan. De flesta byter knappast film mitt i rullen. Numera kan man "byta film" mellan varje ruta.

"Auto-ISO" finns även på sentida filmkameror. Det innebär att kameran läser av ett ISO-värde på DX-kodade filmkassetter. Rätt många fotografer lär ha använt den typen av auto-ISO istället för att ställa in ISO-värdet manuellt. :)

Jag tror att det är bra att försöka komma bort så mycket som möjligt från filmfotograferingens tankesätt när man fotograferar digitalt. I grunden är det två väsensskilda metoder som kräver lite olika saker från fotografen för att åstadkomma en (tekniskt) bra bild.

Men både fotografer och kameratillverkare är överlag tämligen konservativa (de senare antagligen pga de förra). Det har vi ju sett under rätt många decenniers teknikutveckling.

fuji har tex en ratt för ISO lätt att ställa om men som alla tillverkare så får det inte vara för lätt att ändra för då skulle det vara för lätt att KOMMA ÅT o helt plötsligt få helt feltaktigt iso
Det kan inte vara speciellt svårt. Kameror har ju haft rattar för tid och bländare rätt länge nu, och dessa är det sällan någon klagar över att de är för lätta att komma åt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar