Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameraryggsäck för vandring och resor

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
söker en ny kameraryggsäck. Min naneu military ops har gjort sitt snart.

jag söker en som är mer som en vandringsryggsäck. utvecklad för att sitta riktigt bra med andra ord.
Jag söker alltså inte en kameraryggsäck som enbart är anpassad för foto där det är ett enda stort fack för kamerautrustning. Jag vill få plats med kläder och termos och lite andra saker också. samt ett laptop-fack.

Vad har ni och vad rekommenderar ni till mig?

Jag har löst mitt behov med hjälp av en riktig vandringsryggsäck från Stadium, deras eget märke Everest som har ett skönt bärsystem med inbyggd ram. Jag har vadderat upp topplocksfacket med hjälp av liggunderlag. Det facket öppnar framåt, så jag kan snabbt lägga in kameran med ryggsäcken kvar på ryggen om jag måste snyta barn, plocka kantareller eller hålla i mig med bägge händer. Överst inne i ryggsäcken har jag en hemmagjord variant av

https://kaffebrus.com/produkt/diy-kameravaska-m-for-dslr-2-objektiv

där förvarar jag mina objektiv, paddan, sladdar, extrabatteri, en eller ett par analoga kameror, film osv. Under den finns massor med plats för extratröja, termosar och mackor. Stativet går utmärkt att fästa utanpå säcken. I slutändan har jag en väldigt flexibel väska som är bekväm att gå långt och länge med. Det går ju att packa bara macka o termos i den också. Jag måste ju inte kånka runt på 18 kg fotoutrustning varenda gång jag går ut.

såhär smidig (och glad) är man med just 18 kg på ryggen med min lösning förresten:

Bilagor

• 12800158_1660334030895593_8733571257645689629_n.jpg
    12800158_1660334030895593_8733571257645689629_n.jpg
    48 KB · Visningar: 101
Jag har inte sett någon i verkligheten, men F-stop gör ju den sortens ryggsäckar där man köper ryggsäcken och sedan väljer till en kameradel i en storlek man tycker verkar lämplig.

Dakine Sequence kan också fungera beroende på hur mycket prylar, och andra prylar, du vill få ned. Jag har en lite äldre, men för mig är den lite för kort i ryggen för att använda med midjebältet (som jag egentligen skulle vilja ta av, men det går som så ofta inte utan att ta fram kniv/sax). Dator och någon termos, samt vissa kläder går ned. Det beror litepå hur mycket främst av klädvaran du vill ha. Nackdelen med upplägget med en lös kameramodul (den går att ta ur och få bara ett stort fack) är att själva ryggsäcken blir tyngre än den varit annars. Det gäller förmodligen även F-stop ovan.

Jag har löst mitt behov med hjälp av en riktig vandringsryggsäck från Stadium, deras eget märke Everest som har ett skönt bärsystem med inbyggd ram. Jag har vadderat upp topplocksfacket med hjälp av liggunderlag. Det facket öppnar framåt, så jag kan snabbt lägga in kameran med ryggsäcken kvar på ryggen om jag måste snyta barn, plocka kantareller eller hålla i mig med bägge händer. Överst inne i ryggsäcken har jag en hemmagjord variant av

https://kaffebrus.com/produkt/diy-kameravaska-m-for-dslr-2-objektiv

där förvarar jag mina objektiv, paddan, sladdar, extrabatteri, en eller ett par analoga kameror, film osv. Under den finns massor med plats för extratröja, termosar och mackor. Stativet går utmärkt att fästa utanpå säcken. I slutändan har jag en väldigt flexibel väska som är bekväm att gå långt och länge med. Det går ju att packa bara macka o termos i den också. Jag måste ju inte kånka runt på 18 kg fotoutrustning varenda gång jag går ut.

ja det kanske inte är så dumt. men ville egentligen ha en färdig lösning då jag tror att det blir mer hållbart i längden.

Jag har inte sett någon i verkligheten, men F-stop gör ju den sortens ryggsäckar där man köper ryggsäcken och sedan väljer till en kameradel i en storlek man tycker verkar lämplig.

Dakine Sequence kan också fungera beroende på hur mycket prylar, och andra prylar, du vill få ned. Jag har en lite äldre, men för mig är den lite för kort i ryggen för att använda med midjebältet (som jag egentligen skulle vilja ta av, men det går som så ofta inte utan att ta fram kniv/sax). Dator och någon termos, samt vissa kläder går ned. Det beror litepå hur mycket främst av klädvaran du vill ha. Nackdelen med upplägget med en lös kameramodul (den går att ta ur och få bara ett stort fack) är att själva ryggsäcken blir tyngre än den varit annars. Det gäller förmodligen även F-stop ovan.

jaa, F-stop Loka till exempel verkar riktigt bra. Men går typ inte att få tag i. F-stop verkar inte gå att köpa i sverige.
Att köpa direkt från dom är värdelöst om man läser från olika som provat. vissa har fått vänta i flera månader på produkter och vissa har ute fått sina varor alls. dessutom ska deras kundservice vara riktigt usel och ohjälpsamma.

Vad har ni och vad rekommenderar ni till mig?
Jag har en F-stop Satori, klockren att bära och dessutom rymmer den det du skriver, utöver fotoutrustningen. Själv tänkte jag använda den ryggsäcken (och bara den), inför min odyssé i Asien nästa år, en resa som är tänkt att sträcka sig över ett år och gå genom Japan, Kina, Indien och Nepal.

Min rekommendation är att du kollar upp F-stops produkter.

Jag har en F-stop Satori, klockren att bära och dessutom rymmer den det du skriver, utöver fotoutrustningen. Själv tänkte jag använda den ryggsäcken (och bara den), inför min odyssé i Asien nästa år, en resa som är tänkt att sträcka sig över ett år och gå genom Japan, Kina, Indien och Nepal.

Min rekommendation är att du kollar upp F-stops produkter.

läs mitt svar längre upp :)

Jag har ett par Osprey vandringssäckar som jag försett med Peak Design Capture Clip, på remmen, då har jag alltid kameran till hands och övrigt ligger nerpackat i påse bland kläder och annat.
Jag har provat flera kameraryggor, men de är alltid kompromisser som inte passar mig.

jaa, F-stop Loka till exempel verkar riktigt bra. Men går typ inte att få tag i. F-stop verkar inte gå att köpa i sverige.
Går utmärkt att beställa på deras hemsida, dom har ett lager i Europa också, så priset blir detsamma som i Sverige.
Att köpa direkt från dom är värdelöst om man läser från olika som provat. vissa har fått vänta i flera månader på produkter och vissa har ute fått sina varor alls. dessutom ska deras kundservice vara riktigt usel och ohjälpsamma.
Jag har beställt genom dom, dessutom vid två tillfällen och visst kan det (tidvis) vara svårt att få tag på vad man söker, då efterfrågan ter sig vara större än tillgången. men jag har köpt rygga och div. tillbehör (ICU:s) genom dom.

Sist beställde jag dock genom Cameranu.nl p gr av lång leveranstid, dom har lite på lager. Förvisso lite dyrare än om man köper direkt genom F-stop, men snabbare leverans, som sagt.

Jag köpte en F-stop Tilopa här på Fotosidan för några veckor sedan, de dyker allt upp begagnat då och då om man inte måste ha en ryggsäck på studs. Jag vågade inte heller köpa direkt från beställaren, de verkar som du säger vara helt värdelösa och lagersaldot stämmer inte. Annars är Tilopan en kanonbra ryggsäck för dagsvandringar - stadig och välbyggd. Och man har plats för övrig packning om man inte har de riktigt stora insatserna (större än medium ICU). Dessutom ska den funka som handbagage.

ja det kanske inte är så dumt. men ville egentligen ha en färdig lösning då jag tror att det blir mer hållbart i längden.

Jag tror det beror på hur mycket man vandrar. Går man långt och länge så är ju bärsystemet viktigare än den perfekta förvaringen enligt min mening. Det är "lättare" att bära tungt med ett bekvämt bärsystem än att bära några kilo färre obekvämt.

Jag tror det beror på hur mycket man vandrar. Går man långt och länge så är ju bärsystemet viktigare än den perfekta förvaringen enligt min mening. Det är "lättare" att bära tungt med ett bekvämt bärsystem än att bära några kilo färre obekvämt.
Kan bara hålla med. Och bärsystemet i min F-stop Satori är super !! Funderar på att köpa en sådan här inför min odysse i Asien, nästa år. Rymligare än min Satori.

Jag är också nöjd med min F-Stop Tilopa, sitter bra och har bra funktioner. Beställde mina insatser från Cameranu, och det var inga problem.

Men ska jag ut och fjällvandra så vill jag ha en större ryggsäck och då lägger jag objektiven löst bland kläderna, vill man vara extra försiktig så kan man lägga dom i "påsarna" som följer med när man köper objektiven. Sen har jag kameran och ett objektiv i en lite väska på bröstet så jag kommer åt den lätt.

Ett annat alternativ är att köpa en vanlig vandringsryggsäck och en ICU från F-Stop som du sedan har i din vanliga ryggsäck.

jag söker en som är mer som en vandringsryggsäck. utvecklad för att sitta riktigt bra med andra ord.
Är du ute efter en ryggsäck för dagsvandringar eller för långa övernattningsvandringar?

I det förra fallet finns det rätt många ryggsäckar som kombinerar plats med kamerautrustning med plats för annat. Själv har jag en Lowepro Primus, som jag tycker är rätt bra. Det går att komma åt en kamera från en sidoöppning så man behöver inte kränga av sig ryggsäcken utan bara svänga runt den över ena axeln. Båda stora öppningarna till kameradelen och allmänna delen sitter på "insidan" av ryggsäcken så man behöver inte smutsa ner den del av ryggsäcken som man har mot ryggen om man lägger ner säcken på marken för att öppna den. Jag vet dock inte om den här ryggsäcken säljs fortfarande.

För långa vandringar behöver man en större ryggsäck som rymmer betydligt mer vandringsutrustning och då finns den inte lika mycket att välja på, men jag har inte så stor koll på det.
Ett bra alternativ är nog att göra som Jenny.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar