Tony johansson
Aktiv medlem
Ja, Det skall bli spännande. Sista resa (?) över tid (och rum) innan pension,därav detta upplägg.Ps. cool resa! Ds
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja, Det skall bli spännande. Sista resa (?) över tid (och rum) innan pension,därav detta upplägg.Ps. cool resa! Ds
Nja, man vill ha en 85/2 också.FX-hus och en 35 2.0 är allt man behöver.
Det har jag.1. Vädertätat hus är ett krav.
Det har jag inte, men jag tänker försäkra mina grejer genom Gefverts innan jag sticker.2. Vädertätade orginalobjektiv, också krav.
Det hoppas jag verkligen. Men för dessa förutsättningar har jag min Nikon 1 AW 1.Det är inte bara väder, fukt och damm att skydda sig emot. Det värsta är småkrypen om man bor lite udda som jag förutsätter att du kommer att göra ibland.
Ett icke-problem i dagsläget, då jag bara har fasta gluggar.3. Någon orginalzoom har fallerat men inte något fast objektiv.
Hm. Jag funderar på om jag skall lämna 100 mm hemma och ta med mig 15, 28 och 50 mm. men jag kommer säkert att sakna den vid något tillfälle, då jag kommer att tänka att "Nu j*vlar, skulle jag ha haft min 100 mm glugg".4. Brännvidd mellan 35 och 85 täcker oftast mina behov men visst saknar jag min 24:a ibland som oftast ligger kvar hemma.
Vad/vilket skall man ha då ?
För er som inte känner till det, planerar jag för mitt livs resa. Jag ämnar vara borta under ett (1) år och de länder som är tänkta att besökas är Japan, Kina, Indien och Nepal.
Nu har jag inte någon av de gluggar du nämner i din uppsättning av "the holy trinity". Dessutom blir det allt för kostsamt att införskaffa något av dom som du räknar upp. Ett extra hus har jag i o m 1 AW 1:an även om det inte kan ersätta min D800E, Snarare komplettera.Jag är, som tydligen du också, inte beredd att kompromissa nämnvärt med bildkvalitet på resor, men även om jag generellt inte bangar för att släpa runt tungt lastade ryggsäckar eller messenger bags har jag under senare år ändå lyckats minska vikten en del. Min typiska reserigg brukade vara 2/3 av ”the holy trinity” dvs. 24-70/2.8 och 70-200/2.8 och någondera eller båda av ett makro eller vidvinkelzoom och, om det var en once-in-a-lifetime-resa, ett extra kamerahus (jag har inte ägt en digital kompaktkamera sedan Coolpix 990). Sedan gällde det bara att sträcka på ryggen i incheckningskön på Arlanda och på alla sätt försöka utstråla ”den här ryggsäcken väger väl inget…”.
I grund och botten är jag mest inriktad på landskap, men inför den här resan vill jag inte begränsa mig, utan försöka bredda mig istället. Har tittat på DxO vad det gäller 24-120 och kan konstatera att den känns inte aktuell, nä.Beroende på vad jag räknar med att koncentrera mig på under resan (landskap-street-porträtt-reportage eller vad) //.
Jag har också en blixt, som är tänkt att få följa med den här gången (SB-910). Vad det gäller stativ, är det som ev. blir aktuellt (om det inte blir T-024 istället, som har en mittpelare som går rakt igenom, istället för att vara fast monterad ovanpå, s a s. F ö samma vikt).Jag reser aldrig utan blixt, i mitt fall vanligen en SB800 som ju också väger. Och om jag tror att jag får behov av ett resestativ ökar (över)vikten med strax under kilot för ett Sirui T-025X, men ett resestativ utan snabbkoppling är väldigt råddigt och tidskrävande att använda, så det måste jag vara mycket motiverad för att packa. Kanske något att tänka på för dig också?
Är det en DX-glugg ?Fast inte på fullformatshus.
är det en DX-glugg ?
Så är det sannolikt. ja.Min personliga erfarenhet när det gäller att resa med kamera är att man rätt snabbt rättar munnen efter matsäcken, oavsett vad man har med sig.
Jag har rest med en Panasonic LX3 och klarat mig bra på det, inklusive ett spontant reportage. Jag har också rest med Nikonhus, 17-35, 85; kompaktdigital, Rolleicord och Canon Dial, och använde rubbet, men blev halvt vansinnig på alla valmöjligheter.
Förstår ditt resonemnag. Själv är jag nog mer lagd åt "slow photography". Fast det är ju klart, det blir svårt om man skall försöka fånga ögonblick.För mig står numera valet för privatplåtande för det mesta mellan Fuji X70 med fast motsvarande 28, eller Nikonhus med 24-120. Personligen tycker jag mig bli en bättre fotograf med den lilla, eftersom spontanitet och snabbhet är viktigare än det mesta.
Är beredd att hålla med dig, då jag inte skulle förvåna mig själv om jag tog med mig rubbet. Sedan är inte 24-120 aktuell i mitt fall;Jag tror att vad du än till slut väljer att ha med, så kommer du sluta tänka på vad du lämnat hemma och börjar se bilder efter vad du har med. 24-120 är som sagt i mitt tycke en utmärkt kompromiss.
Tack ! Då behöver jag inte fundera på det mer.Ja, 16-85 är DX.
Kloka ord.Tänkte inte ge mig in i den faktiska debatten här (jag tror personligen att det är svårt/omöjligt att kombinera kravet på att endast ha ett enda objektiv till allt, med kravet på att inte optiskt kompromissa med något),
Ja, något skall man göra på sin fritid och mig veterligen har svepningen inga fickor. Dessutom är arbete ett överskattat nöje. Fast sanningen är att jag var i Asien under ganska exakt 9 1/2 månad, för ganska exakt trettio år sedan (ja, jag sa ju att jag är gammal), men då i sällskap. Denna gången tänker jag åka ensam.men ville bara säga att det låter som en grymt fantastisk resa att göra!
Kul att göra verklighet av sina drömmar!
Om du kan klara dig mig lite kortare brännvidd i teleänden så är, som jag redan har skrivit, 24-85 ett ganska bra, och prisvärt, alternativ. Titta på testet av det objektivet som finns på objektivtest.se. Dess största svaghet är distorsionen, men den kan man delvis kompensera för automatiskt. (24-120 är testat där också).Har tittat på DxO vad det gäller 24-120 och kan konstatera att den känns inte aktuell, nä.
Bilden du bifogade visar DxOs test av ett AF 24-85mm f/2.8-4.0. Det är ett äldre objektiv som dels inte har 120mm som längsta brännvidd -), och dels har ersatts av AF-S 24-85mm f/3.5-4.5.Sedan är inte 24-120 aktuell i mitt fall;
Visst tusan ! Missade det !!Bilden du bifogade visar DxOs test av ett AF 24-85mm f/2.8-4.0. Det är ett äldre objektiv som dels inte har 120mm som längsta brännvidd -), och dels har ersatts av AF-S 24-85mm f/3.5-4.5.
Tittade lite som hastigast på det, faktiskt. Men DxO som också gör trovärdiga tester, ger en annan tydligare (?) bild (!) av vad den gluggen presterar på mitt hus.Om du kan klara dig mig lite kortare brännvidd i teleänden så är, som jag redan har skrivit, 24-85 ett ganska bra, och prisvärt, alternativ. Titta på testet av det objektivet som finns på objektivtest.se. Dess största svaghet är distorsionen, men den kan man delvis kompensera för automatiskt.
Jag är lite skeptisk mot DxO. Det är svårt att veta hur de testar, och de presenterar "skärpa" i enheten megapixel vilket jag tycker är helmysko.Tittade lite som hastigast på det, faktiskt. Men DxO som också gör trovärdiga tester, ger en annan tydligare (?) bild (!) av vad den gluggen presterar på mitt hus.