Annons

Kameraråd

Produkter
(logga in för att koppla)

JokesFoldSin

Avslutat medlemskap
Är på jakt efter en ny kamera och undrar om någon har något bra tips?

Jag är väldigt sugen på en Nikon, helst på avancerad nivå, men är osäker på vilken som skulle passa bäst och/eller har ett bra pris?

Några idéer?

Jag är väldigt sugen på en Nikon, helst på avancerad nivå, men är osäker på vilken som skulle passa bäst och/eller har ett bra pris?

Några idéer?

Är det din första kamera?

Varför vill du ha just en Nikon, har du andra objektiv som passar Nikon?

Ska det medföljas objektiv, eller ska det endast vara ett kamerahus?

Utveckla din text.

Edit. Såg nu på din profil att du redan har en Canon, så varför då byta till Nikon? Du kan inte använda dej av några objektiv från din Canon om du köper en Nikon.

Är det din första kamera?

Varför vill du ha just en Nikon, har du andra objektiv som passar Nikon?

Ska det medföljas objektiv, eller ska det endast vara ett kamerahus?

Utveckla din text.

Edit. Såg nu på din profil att du redan har en Canon, så varför då byta till Nikon? Du kan inte använda dej av några objektiv från din Canon om du köper en Nikon.

Jag vill ha en Nikon, eftersom jag tycker att de passar mig bättre. Även om jag tycker bra om min Canon kamera. De objektiv jag har går att använda till både Canon och Nikon. Så därför är jag endast ute efter kamerahuset.

Men om du har ett bra tips på en bra Canon, så är det välkommet det med.

Jag vill ha en Nikon, eftersom jag tycker att de passar mig bättre. Även om jag tycker bra om min Canon kamera. De objektiv jag har går att använda till både Canon och Nikon. Så därför är jag endast ute efter kamerahuset.

Varför passar en Nikon dej mer? (bara fundersam)

Vad är bättre med Nikon enligt dej?

Varför passar en Nikon dej mer? (bara fundersam)

Vad är bättre med Nikon enligt dej?

Går mest på känsla, jag tycker att Nikon känns bättre. Jag har fått låna en del Nikon kameror (både digitalt och analogt) när jag läste foto och jag tyckte att de passade mig bättre.

Visserligen har jag bara min EOS 350d att jämföra med, så det är kanske inte en helt rättvis åsikt....

Såg att du har en Canon själv. Är du nöjd med den?

Går mest på känsla, jag tycker att Nikon känns bättre. Jag har fått låna en del Nikon kameror (både digitalt och analogt) när jag läste foto och jag tyckte att de passade mig bättre.

Visserligen har jag bara min EOS 350d att jämföra med, så det är kanske inte en helt rättvis åsikt....

Enligt mej tycker jag att Canon känns bäst, mer robust. Dock är jag inte av samma kön som du, så jag kan ju ha annorlunda händer.

Aja, inte det vi ska diskutera.

Vad vill du betala som max?

Senast ändrad:
vad har du då för objektiv som passar både canon och nikon
vad jag vet så passar inte ´canon objektiv till nikon däremot går det att använda nikon på canon med en adapter men utan AF och med begränsad ljusmätning.

vad har du då för objektiv som passar både canon och nikon
vad jag vet så passar inte ´canon objektiv till nikon däremot går det att använda nikon på canon med en adapter men utan AF och med begränsad ljusmätning.

Intressant. Jag kan ha fel eller så kanske det bara var önsketänkande från min sida.....

Tror inte att det har så mycket med kön att göra, snarare vad man vill ha ut av sin kamera.

Hade du rekommenderat din kamera då?

Min kamera, Canon EOS 1000D är bara en instegskamera. Enligt mej är det väldigt mycket kamera för pengarna, passar alla mina ändamål.

Du skriver att du vill ha en mer proffsig kamera, och då rekommenderar jag inte den. Då borde du väl ha någon som kostar tredubbelt så mycket som min, eller?

Ni får jättegärna komma med förslag på andra kameror.

Men du måste utveckla din text.

Hur mycket pengar har du? 5.000:- eller 20.000:-? Fungerar dina objektiv verkligen till både Canon och Nikon? (har aldrig hört talas om det, om man inte använder någon adapter)

Behöver du verkligen en mer avancerad kamera, som du skrev? Inte bättre att satsa på en mer mittimellan och investera dom andra kronorna i objektiv?

Objektiv som passar både till Canon och Nikon?
Precis vad jag har letat efter, utbytbara bajonetter, vilken tillverkare?

Några idéer?

Eftersom att ingen vill svara dig blir jag väl tvungen ;)
Nikon D700.
Annars kan du tänka på vad det är du saknar på din kamera, googla sedan butik besök.

Canon är annars ett trevligt märke med respektabel användarbas, ryktena säger så iaf(?)

Känn dig träffad Lars Borgkvist av en utbytbar bajonett.

Om du verkligen vill byta system för att du tycker ett annat känns bättre så är det läge att göra det innan du har skaffat för stor utrustning. I praktiken kommer så gott som inget att passa mellan oöika tillverkare. Det som går att återanvända är typ filter och inte ens det är klockrent då olika tillverkare har lite olika förkärlek för olika filterdiameter på sina objektiv...

Nikon om du vill upp till semipro klassen D300(s) eller D700. D300(s) är DX vilket innebär en cropfaktor på 1,5 vilket motsvara ungefär vad din Canon 350d har. D700 är en fullformat dvs har en sensor som är likastor som gamla småbild.
D300s ca 18 000:-
D700 ca 25 000:-

I klassen under ett steg upp från motsvarigheten till Canon 350D finns Nikon D90 ca 9000:- (kampanjpris hos Cyberphoto)

Om du inte vill byta system pga av kostanden för alla tillbehör...
Så har Canon fulljande alternativ
Canon 7D kan använda alla dina befintliga objektiv och eb stor del av andra tillbehör, några saker kan behöva bytas samma cropfaktor som på 350D. ca 18 500:-. Det här är den som är mest lik din kamera men ändå ett proffshus men vad det innebär i känsla och stryktålighet.
Ett annat alternativ kan vara Canon 5D mk2, fullformat vilket kan innebära att en del av dina objektiv inte passar trots att de är gjorda för Canon.ca 26 000:-

Även här finns ett alternativ som innebär uppgradering till ett hus med bättre känsla men som inte tar dig 2 steg upp utan ett. Canon 50D ca 10 000:-.

Sen finns ju alternativen med begagnat köp. T ex Canon 5D gamla modellen eller Canon 40D. Eller motsvarande modeller från Nikon.
Det beror alltså på vilka objektiv/tillbehör du har och hur mycket pengar du vill lägga ut...

Tamron har ju tillverkar sådana objektiv och bajonetter under många år och det var väl inte så hemskt längesedan de slutade.

Tack!
Någon trodde jag bara skämtade, men så var det inte, helt seriöst alltså.

Jag har en Nikon 105mm optik, gammal med MF, kanske det går att finna en adapter, så att den fungerar på en Sony A-bajonett, troligen går det inte alls, olika konstruktioner på bländaröverföring.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto