Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameraköp

Produkter
(logga in för att koppla)
Asa_80 skrev:
Jag har köpt detta paket:
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010099011

Än så länge är jag nöjd med det men har än så länge kört auto. Måste lära mig mer om detta så jag kan fota ännu bättre.

Tips på hur man skall fota? Vad är viktigast att tänka på?

Gå närmare brukar vara ett populärt tips ;)

Fotosidans fotoskola är en bra början för den som vill utvecklas.

http://www.fotosidan.se/cldoc/articles/learn2/

Lycka till med nya kameran också!
 
Tror alldeles säkert att det är en bra kamera och det såg ut som om du kommer att ha en bra räckvidd på objektiven så att du klarar dig ett tag :)

Gällande hur du ska fota...

Hel-automatisk e väldigt tråkigt att fota med tycker jag.

Prova att lära dig använda A läget (apperature = bländare)

Större bländare (mindre värde, t.ex F2.8) ger kortare skärpedjup, dvs du har bara skärpa på en kort bit. Bra om du vill ha suddig bakgrund t.ex.

Prova att fota lite porträtt och gå från största bländare till mindre bländare och se hur resultaten blir.

Mvh

Rasmus Mattsson
 
Lär dig förhållandet mellan slutare, bländare och isooch hur de hänger ihop, samt hur vitbalans fungerar. Det tycker i alla fall jag är ganska grundligt!
=)
 
Asa_80 skrev:
Jag har köpt detta paket:
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010099011

Än så länge är jag nöjd med det men har än så länge kört auto. Måste lära mig mer om detta så jag kan fota ännu bättre.

Tips på hur man skall fota? Vad är viktigast att tänka på?

Flera nyblivna systemkameraägare har klagat här på att "bilderna blir dåliga". En kompaktkamera gör ofta rätt mycket automatisk bildbehandling på den jpeg-bild som lagras. Det gör oftast inte en systemkamera, såvida man inte ber om det (inställningar för skärpa och färgmättnad, etc).

Du får förmodligen lära dig att själv göra den uppskärpning, färgmättnad etc som kompaktkameran gjorde automatiskt. När du får kläm på det, och kan göra de val DU vill istället för de val KAMERAN vill, så kommer du att uppskatta systemkameran. Naturligtvis kan du också ställa in kameran en gång för alla ungefär som en normal kompaktkamera.

Dessutom kan du välja att fota i råformat. Då sparar du "bilden" innan kameran har gjort en jpeg av den. Då kan du i efterhand välja hur du vill ha uppskärpning, färgmättnad, vitbalans osv. Då börjar det bli riktigt kul. Jobbigt, men kul.

Sammanfattning: Systemkamera medför bättre utgångsläge för att göra högkvalitativa bilder, men om du nöjer dig med "auto-allting" från kameran så blir de inte så bra som du kan få dem med lite jobb!
 
Grattis!

Hej Åsa

Grattis till köpet och välkommen in i "systemvärlden" ;-)

Du kommer garanterat att bli mycket nöjd med din kamera. Jag delar förstås övriga kommentarer angående möjligheterna med en systemkamera, men tycker samtidigt är det är en klok idé att du börjar med "auto" läget tills du lärt känna din kamera. Det kan ju vara tillräckligt mycket att vänja sig vid själva konceptet i början. Med tiden kommer du automatiskt att vilja utforska kameran mer och börja labba med vitbalans, ISO, bländare och slutartider...då blir det genast roligare. Du kommer också vilja efterbehandla vilket Bengt redan flaggat för hur viktigt det är. Men som sagt, ett steg i taget.

Vad du kan börja med ganska tidigt är dock A läget - dvs välja bländare själv. Kameran kommer då välja lämplig slutartid åt dig, så det blir ett slags "halv-auto" läge om du ursäktar utrycket! Genom att exprimentera med detta så kommer du upptäcka hur viktigt skärpedjupet är för dina bilder. Ett enkelt test: Ta en porträttbild på någon du känner utomhus i bra ljus med exempelvis ditt tele max zoomat på 300mm. Se till att personens ansikte fyller bilden någorlunda men se även till att det finns något i bakgrunden att titta på. Välj största möjliga bländare (=lägsta tal) genom att sätta ratten på "A" och vrid inmatningshjulet (som sitter framför avtryckaren) till vänster tills du ser att det står 5.6 som är största möjliga i just detta läge. Ta ett par bilder...

Vrid sedan samma inmatningshjul till höger tills du får, säg 16 och ta några bilder igen. Jämför.

Och som nämnt tidigare...gå nära och försök hålla bilderna så rena som möjligt.

Lycka till!

PS! Vill tipsa dig om att det finns särskilda forum för Sony/Minolta här på fotosidan dit du kan vända dig om du har fler frågor som specifikt rör kameran och dess utrustning!

M v h
Henrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.