Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameraköp

Produkter
(logga in för att koppla)
Båda de kamerorna är väldigt bra kameror.

Nikon D80 är dock mer avancerad, den har fler funktioner och den är snabbare. Den är också lite större och lite tyngre. Den ligger MYCKET bättre i MIN hand. Den är mycket bättre ergonomiskt sätt enligt mig. Det är den kameran jag valde och jag ångrar mig inte en sekund.

Bild mässigt tar båda två väldigt bra bilder. Optiken du får till Nikon D80:, dvs 18-70mm eller 18-135mm är mycket bättre än Canons 18-55mm kit objektiv.

Så att svara på din fråga om den är bättre så säger jag JA, framförallt därför att optiken du får till är bättre. Båda kamerorna, med bra optik tar superba bilder.

Du MÅSTE verkligen gå till en kamerabutik och känna på dem, jag tror att du kommer att uppskatta Nikon kameran bättre om du gör det men det är upp till dig att bedömma, som jag sa tidigare, det är många kvinnor som uppskattar den mindre storleken på Canon Eos 400D.

Mvh

Rasmus Mattsson
 
Bör tillägga att du kan ju köpa ett kamerahus för sig och sen ett objektiv för sig. Om du till exemepel skulle tycka att Canon kameran ligger bättre i handen men inte vill ha kit optiken.

Se om du hinner ut imorgon och kan känna hur de ligger i handen, knapparna sitter, hur kontrollerna känns osv.

Kom sen tillbaks och ställ en massa frågor om de olika kamerorna så ska vi se om vi kan hjälpa dig lite mer specifikt.

En stor del i hur kul det är att fota är hur bra man trivs med sin kamera och resterande utrustning.

Mvh

Rasmus Mattsson
 
Jag var till expert och kände på SONY DSLR-A100 och Canons EOS D400 men Nikon D80 fanns inte utan bara D50. Av dessa kändes faktiskt Sonys kamera bättre att hålla i. Nikon D50 kändes väldigt tung..

Har ju även en Sony sedan förrut och tycker den kompaktkameran är okej.

Dustin har ett paket med Sonys kamera som kanske kan vara värt at tänka på?
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010099011
 
Nikon D50 och D80 har i stort sett samma känsla. Jag tycker greppet på D80:in är lite skönare. Storleken är samma +/- en millimeter på något ställe. D80:in är något tyngre än D50.

Sony A100 är säkerligen en väldigt bra kamera. Bygger mycket på Konica Minolta kamerorna innan de lade ner sin kamera verksamhet.

Som jag sade innan, du köper in dig i ett system, kolla igenom vad systemet erbjuder dig. I nuläget erbjuder Sony inte alls lika många objektiv som Canon eller Nikon, de objektiv de har är mestadels Konica Minolta optik med nya namn. Gissningsvis kommer Sony att få lite mer fart på ny optik med tanke på att de är så pass stora.

Vet inget om optiken till paketet du hittade men det låter som vettiga saker till vettigt pris. Dessutom har Sony A100 inbyggd anti-skak :)


Mvh

Rasmus Mattsson
 
Okej, men jag tror nog jag tills vidare i nåt år kommer nöja mig med det objektiv jag köper med den kameran jag köper som min första.

Men tror ni man kan ta okej närbilder - såsom naturbilder, djurbilder samt bilder på människor med den kameran och objektivet.
 
Japp det låter vettigt :)

Jag tror nog du kan ta bra närbilder mer de objektivet. 18-70mm objektivet har närmsta fokusavstånd på 38cm (är inte säker på om det gäller över hela zoomomfånget dock).

Tack vare att det är en 10mp kamera kan du förstora ganska bra efteråt i datorn utan att det märks speciellt mycket.

Det finns ju speciella "macro" objektiv. De är gjorda för att riktigta närbilder, dvs sånna du ser på t.ex insekter då du kan se alla deras ögon.

Med de två tillhörande objektivet så har du ett väldigt brett område att fota i, alltifrån ganska bra vidvinkel (landskap t.ex) till porträtt och djur och natur.

Mvh

Rasmus Mattsson
 
Tror Sony kommer mata på med fler Zeiss-objektiv i framtiden och dom objektiv som finns idag är i princip dom vanligaste man använder så det går ingen nöd + att folk som säljer sina minoltaobjektiv inte tar så mycket betalt om man har tur :)
 
Ja, det är ju knappast någon brist på objektiv till Sony/Minolta. Dels har du Minoltas/KonicaMinoltas serie och Sonys Carl Zeiss gluggar.

Sedan tillverkar både Sigma och Tamron de flesta av sina objektiv med Sony/Minolta fattning. Utbudet är stort....

Området som däremot än så länge kan kännas lite tunnt är begagnatsidan men eftersom 5D sålde kanonbra och Sony verkar också gå bra så lär marknaden bara öka...
 
Lånar tråden lite då jag står inför samma val som trådskaparen (ny DSLR alltså)

Har funderat lite på K100D som går på 5500:-


Några förslag på vettiga objektiv till det? Har budget på 10000+- några pengar =)

Skulle vilja ha ett macro och ett som är rätt standard, som funkar bra till bilder på lite längre avstånd, naturbilder osv

/A
 
hbengtsson skrev:
Det här är mycket populärt
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=624475

Normalzoom
Sedan tillkommer en normalzoom antar jag? Fast nu verkar vi ha sprängt budgeten redan :)

Om du inte behöver vidvinkel så borde detta funka
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=2875P

75mm är dock inte mycket att komma med i naturen. Kan du utveckla lite vad du fotar?

Fotar det mesta, har dock bara en gammal kompaktkamera, hade gärna fotat mer naturbilder på längre avstånd.

Jag har tänkt mig, egentligen är macro onödigt i början då jag knappt fotar sådana närbilder, skulle vilja ha ett bra objektiv som känns väldigt allround, kan fota skojjande kompisar på 2 m avstånd och fräscha naturbilder på.. längre avstånd :D
 
Förutom de redan föreslagna bra linserna finns tex Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Macro som är ett bra allroundobjektiv.

Pentax DA 50-200 håller också hög klass och fungerar bra för lite längre avstånd.
 
hbengtsson skrev:
Japp, 17-70 skall vara riktigt prisvärt.

Om du kan vänta lite så släpper Sigma snart en efterföljare till den mycket populära normalzoomen 18-50/2.8

http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses_all_details.asp?id=3320&navigator=6

Med "macro" egenskaper.

En ljusstark normalzoom är aldrig fel. Tror du kommer ha mest nytta av det till en början. Kan du sedan komplettera med föreslagna 50-200 så har du ett bra omfång totalt!

När släpps den då ? Vad tror du det kommer kosta ?:p
 
Vet inte exakt när den släpps..."under hösten" tydligen.

Priset vet jag inte. Nuvarande modell har legat på mellan 4200-4500 ungefär. Skulle väl tippa att den nya hamnar där någonstans också...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.