Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameraindustrin måste förnya sig.

Produkter
(logga in för att koppla)
Som samhällsutvecklingen ser ut idag, är det nog bara en tidsfråga.
Vad tänker du på i så fall? Jag är kanske lite omodern, men jag har svårt att tänka mig en anledning till varför telefonen måste vara ständigt uppkopplad.

Visst kommer det att bli svårt att inte ha en telefon som kan anslutas till Internet (i själva verket är vi nog nästan redan där), men ständig uppkoppling är en annan sak.
 
Vad tänker du på i så fall? Jag är kanske lite omodern, men jag har svårt att tänka mig en anledning till varför telefonen måste vara ständigt uppkopplad.

När du kommer hem är den TikTok-videon som var inne när du var ute redan gammal. Nu kommer du uppleva saker i det verkliga livet och kanske till och med fotografera bara för att du inte var uppkopplad hela tiden.
 
Jag vet knappt vad TikTok är (nån slags kinesisk Twitter?) så det gör nog inte så mycket.
 
Om de nu snackar om att koppla upp robotgräsklipparen och kylskåp till 5G så varaför tror vi inte detta kommar i kameror. Wifi är säkert nog för många men i det som skrivits kring Sonys AP-deal så ingick även 5G via Sonys telefoner. Ett logist nästa steg är nog trots allt inbyggd plats för sim- kort.
HW-sim är föråldrat. Nu kommer mjukvaru-sim.
Billigare. Smidigare. Och minst lika säkert.
 
Rent generellt ser jag ingen större anledning för kamerabranschen att stöpa om sig just i relation till mobiltelefonerna eller uppkopplad teknik. Det är lätt att titta på försäljningssiffrorna för mobiltelefoner och kameror i olika kategorier och se ett samband i vad kunderna begär. Prylar som funkar som telefoner, uppåt! Prylar som inte funkar som telefoner, nedåt!

Men jag tror de kameror som i huvudsak blir och blivit lidande när mobilkamerorna tar mark är just alla asdåliga kompaktkameror som jag växte upp med som 90-talist. De är i princip helt utdöda nu och kompakterna som blir kvar är just de vi känner igen på forumet; Sony RX100-serien, Fujifilm X100-serien Ricoh GR-serien. Alltså premium-kompaktkameror som kombinerar god teknik, hantering och bildkvalitet i ett nätt litet paket. Mogna kamerasystem som tuggar på många telefoncykler innan de börjar dateras eller går sönder av vanligt användande. Vilket också bidrar till de tråkiga försäljningsvolymerna.

Att få kameror att närma sig mobiltelefoner känns helt bortkastat i det att de två enheterna är olika djur. Mobiltelefonerna är digitala konsumtionsportaler som också har kameror. Det mättar kamerabehovet för många som bara vill ta enkla vardagsbilder: det som gamla billiga kompaktkamerorna gjorde väl förr. Men en kamera som man kan använda för att läsa Twitter eller titta på dom roliga membilderna med? Lycka till. Telefonerna har redan mättat behovet också.

Det som gör kameror så attraktiva utöver den råa bildkvaliteten - eller potentialen till bildkvalitet - är känslan, hanteringen och processen. Analoga kameror har ju länge seglat upp som trendiga igen när fler vill gå tillbaka till mer av en ritual och hantverk kring fototagandet (plus nördpoängen). Något en mobiltelefon inte kan ersätta.

Genom att försöka få kameror att närma sig telefonerna så riskerar man också att skada den nisch som kamerorna faktiskt har och jaga bort befintliga kunder. Till antagligen ingen nytt för någon.

De funktioner som mobiler erbjuder som exempelvis möjlighet att installera appar är något som ibland saknas i en traditionell kamera.
Även den mest seriöse fotografen kan behöva dela filer med andra lite snabbt. Kanske en idé-bild som fotografen vill stämma av med en beställare på andra sidan jorden innan den slutliga bilden tas. Alltså lite som Polaroidbakstycke på Bladaren förr.

Mja. Jag tror inte på den modellen. Det ska till för mycket elektronik i kameran som ska fungera tillsammans. Redan dagens "dumma" spegelfria kameror lider av en kort paus i uppstarten och något mellan dålig till måttligt bra batterilivslängd stora batterier till trots. Ska man klämma in ett operativsystem med ett användarvänligt grafiskt gränssnitt, elektronik som alltid är uppkopplad och samtidigt ska vara rapp och responsiv så krävs närmast ett tekniskt mirakel för att bitarna ska hamna på plats utan att själva kamera-delen av kameran blir hopplöst lidande.

En mer rationell lösning är den vi ser de flesta tillverkare erbjuda till varierande nivå idag; blåtands- eller wifi-koppling mellan kamera och telefon. Där en energisnål trådlös koppling finns mellan kamera och telefon, redo att hoppa igång på kommando för överföring av filer från kamera till telefon. Där får du 95% av funktionaliteten i uppkopplingsväg som diskuteras i tråden utan att förvandla kameror till elektronikmonster som försöker göra allt för ingen.
 
Håller helt med och då slipper kamerorna också alla säkerhetsuppdateringar minst varje månad som krävs av en ständigt uppkopplad enheten.
Det är ju rätt skönt att inte få kameran kapad av ransomware som dyker upp precis när man minst vill.
Vill du fotografera med annan bländare än f32 och ISO 256000 betala 32 bitcoins till följande .....
 
Får nog också hålla med några föregående talare, kameran kan inte bli en telefon, fans idéer för några år sedan när Sony trixa med appar i sitt play program som man tog hem för att underlätta vissa saker, men det rann ut i sanden efter några år, det var flera som hade önskat bättre appar och såg en del möjligheter. Foto hade ett reportage om en kvinnlig yrkesfotograf som riggade upp många 1DX runt en arena som hon styrde på något sätt, det verkade vara ett avancerat system med mycket kopplingar och överföringar, kommer inte i håg om hon använde någon telefon för styrningar eller så. Kan tillverkarna bara lita på redan ägare av system kameror som blir inlåsta på vanligt vis med 10-15 objektiv plus tillbehör, är det bara dom som skall rädda framtiden för kommande eventuella försäljningsframgångar.
 
Men dom flesta i världen får nog väldigt höga roomingkostnader med svenska familjeabonemang. :) Och här får du nog hosta upp med över 1000kr i månaden om det dessutom skall kunna klara av i alla fall datat från ett minneskort.
Det
HW-sim är föråldrat. Nu kommer mjukvaru-sim.
Billigare. Smidigare. Och minst lika säkert.

Kanske det, vi får se om något år eller så hur det blev med det, men sim kan väl knappast anses föråldrat för att möjligen kommit andra alternativ. Om jag fick ett sim i en ny telefon i vintras så kan vi nog utgå från att de stora telekomleverantörerna sitter kvar i den affärsmodellen att bra tag till. Så fort går det inte normalt och i en del fall går det ofta inte alls.
 
Det


Kanske det, vi får se om något år eller så hur det blev med det, men sim kan väl knappast anses föråldrat för att möjligen kommit andra alternativ. Om jag fick ett sim i en ny telefon i vintras så kan vi nog utgå från att de stora telekomleverantörerna sitter kvar i den affärsmodellen att bra tag till. Så fort går det inte normalt och i en del fall går det ofta inte alls.

Alla stora operatörer har idag stöd för e-sim och vanligt simkort.
 
Får nog också hålla med några föregående talare, kameran kan inte bli en telefon, fans idéer för några år sedan när Sony trixa med appar i sitt play program som man tog hem för att underlätta vissa saker, men det rann ut i sanden efter några år, det var flera som hade önskat bättre appar och såg en del möjligheter. Foto hade ett reportage om en kvinnlig yrkesfotograf som riggade upp många 1DX runt en arena som hon styrde på något sätt, det verkade vara ett avancerat system med mycket kopplingar och överföringar, kommer inte i håg om hon använde någon telefon för styrningar eller så. Kan tillverkarna bara lita på redan ägare av system kameror som blir inlåsta på vanligt vis med 10-15 objektiv plus tillbehör, är det bara dom som skall rädda framtiden för kommande eventuella försäljningsframgångar.

Det var i princip inget fel på apparna, jag har laddat ner ett antal själv och använt dem. Det som var felet var att hela systemet är/var proprietärt och inte generellt samt att riggningen var väl knölig. Playmemories - bara namnet! De som helt är emot en mer sömlös hantering av appar och kommunikation har väl aldrig varit utomlands och velat skicka någon bild till någon man känner. Med telefon dösmidigt - med systemkamere #^*!!!!?&/////////.

Jag är helt för att köpa till funktionalitet som inte finns i kameror från fabrik och jag ser ett värde även i att ett sånt system inte skulle vara proprietärt. Skulle även betala för FW utan invändning om jag fick funktioner som fr.o.m. nu inte kommer annat än i nya kameror. De som öppnade för det kunde ju få några miljöpoäng extra också för konsumenter som tycker det är hål i huvudet att behöva köpa en helt ny kamera för att få tillgång till någon ny funktion på marginalen.

Tråden handlar om en kameaindustri som behöver hitta på något för att inte bli än mer offside och ointressant för kapitalet att utveckla och driva vidare. Klarar man inte av det kommer snart systemkameror betinga sådana priser att än färre kommer ha råd med dem. Det finns en punkt där det blir svårt att vältra över utvecklingskostnadena på köparna om dessa blir tillräckligt få. Frågan är var den ligger för de företag som finns på marknaden idag.
 
Alla stora operatörer har idag stöd för e-sim och vanligt simkort.
Ja men idag är det nog en rätt liten del av marknaden som använder det. Ska kolla uppskattad andel man säljer av detta hos Elgiganten på Kungsgatan för de är väl kanske stans största åf för abonnemang och telefoner.

Det är däremot jättebra på lite sikt för då behövs ju inga simslots som tar plats. Det borde underlätta för kameratillverkarna också. Är det något jag verkligen tror kommer vara ett utvecklingsområde för kameraindustrin, så är det just kommunikationen. Börjar en så kommer de andra efter på nolltid, utom möjligen Leica då.
 
E-sim i mer avancerade kamerahus borde ju förutom nyttan i kommunikation med servrar mm även kunna vara till hjälp att spåra stulen kamerautrustning.

Det borde ju i så fall kunna leda till lägre försäkringskostnader för dom med dyra utrusningar.
 
E-sim i mer avancerade kamerahus borde ju förutom nyttan i kommunikation med servrar mm även kunna vara till hjälp att spåra stulen kamerautrustning.

Det borde ju i så fall kunna leda till lägre försäkringskostnader för dom med dyra utrusningar.

Kameran är en ganska liten kostnad i kamerautrustningen. Dyra biten är oftast objektiven. Även dom dyraste kamerorna trumfas i pris av bara ett av dom dyrare objektiven.
 
Tråden handlar om en kameaindustri som behöver hitta på något för att inte bli än mer offside och ointressant för kapitalet att utveckla och driva vidare. Klarar man inte av det kommer snart systemkameror betinga sådana priser att än färre kommer ha råd med dem. Det finns en punkt där det blir svårt att vältra över utvecklingskostnadena på köparna om dessa blir tillräckligt få. Frågan är var den ligger för de företag som finns på marknaden idag.
Jag googlade lite på detta tema och fann (bl.a.) det här:
https://www.photo.net/discuss/threads/1930s-prices.391321/

1936 kostade en Contax $117 (svart), $161 ("krom") för enbart ett kamerahus. Enligt inläggsskrivaren var det ungefär vad en genomsnittlig arbetare tjänade under ett halvår. Få kan förstås spara hela sin bruttolön i ett halvår så man får nog anta att det tog betydligt längre tid att spara ihop till en Contax (utan objektiv!).

Ska vi misstänka att systemkamerapriser kommer att hamna på den nivån igen i framtiden? (Eller är vi redan där?)
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.