Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameraindustrin måste förnya sig.

Produkter
(logga in för att koppla)
De funktioner som mobiler erbjuder som exempelvis möjlighet att installera appar är något som ibland saknas i en traditionell kamera.
Även den mest seriöse fotografen kan behöva dela filer med andra lite snabbt. Kanske en idé-bild som fotografen vill stämma av med en beställare på andra sidan jorden innan den slutliga bilden tas. Alltså lite som Polaroidbakstycke på Bladaren förr.

Man kan säga så här: Känns det rätt är det bara köra på. Tekniken finns och vill man implementera det i sitt arbetssätt, så är det rätt. Men det är ett finlir på toppen och kanske inte passar alla. Det krävs lite pyssel och tid.
 
Man kan säga så här: Känns det rätt är det bara köra på. Tekniken finns och vill man implementera det i sitt arbetssätt, så är det rätt. Men det är ett finlir på toppen och kanske inte passar alla. Det krävs lite pyssel och tid.
Enig.
Och traditionella kameror passar inte heller för alla nu när mobilerna blivit ett smidigt förstaval.
 
Det är väl egentligen inget nytt att foto för många handlar om att dokumentera livet och vad man har för sig (tänk bara 50-talets Kodak-moment där turisterna skulle stå för att få bra bilder) medan det för entusiaster och konstnärer handlar om skapande. Inget fel i det som läggs ut på sociala medier, det har bara ett annat syfte än vad de flesta som postar här har.

Tror vi är överens. Som jag skrev det finns alltid intresse för ”sevärda” bilder, det kan var dokumentärt eller konstnärligt. FS är en sådan plats, men ribban har åkt upp även här.
 
Hela idén med en flera abonnemang är förlegad. Alla apparater kan vara uppkopplade med endast ett abonnemang. Eller wifi eller 18G. Men det måste upplevas sömlöst.

Men det är och kommer förmodligen vara realitet ett tag framöver. Det fungerar kanon, har tre kort till mitt abonnemang, men skulle aldrig betala för mer än ett om jag skulle behöva betala själv.
 
AI är ett samlingsnamn på en mängd olika tekniker för att göra datorer "intelligenta". Numera brukar det oftast syfta på maskininlärning och i synnerhet "deep learning". Det handlar om självlärande artificiella neuronnät och för deep learning har man flera lager av sådana nät, vilket har visat sig vara mycket effektivt.

Det går nog inte att jämställa med hur man "lär" NC-maskiner att fräsa.


Nä Per det är inte exakt samma sak men en princip, Record play back teknik var långt före innan datoriseringen på allvar lyfte. Det var bara ett exempel från entidig era. I dag kan AI logiken hämta sitt data underlag både från record-lika scenarier och från datamining där logiken får pussla ihop dataunderlaget som ska återkopplas eller bli "played back". Tekniken idag är ofta en kummulativ aggregering av kunskap och metoder över tid där det ena bygger på det andra. Det är en vandring att gå från 60-talets upptäckt av tansistorernas möjligheter till dagens integrerade kretsar fast båda fungerar i botten enligt liknande principer. Som vanligt kan man välja att vara öppen för en accociation eller inte. Du valde det ena som vanligt och jag det andra och det är nog bara ett utslag av personlig läggning.
 
En trolig utveckling är att systemkameror inom en snar framtid är utrustade med 5g och överför bilderna direkt från kameran till en molntjänst Du kommer själv åt dina bilder via mobil, iPad, dator,

En helt annan utveckling kunde vara att kamerans inbyggda processorer är så kraftfulla att du ansluter din dator mobil padda till kameran för att redigera bilder med hjälp av kamerans processorkraft.

Men för att få till förändringar krävs nya fotografer som är öppna för förändringar och vågar prova ny teknik. Se bara hur lång tid det har tagit för att de spegelfria systemkamerorna att dominera marknaden.
Teknik utvecklingen hos de stora skulle gått mycket snabbare om fler hade vågat gå över till ny teknik.

Om de nu snackar om att koppla upp robotgräsklipparen och kylskåp till 5G så varaför tror vi inte detta kommar i kameror. Wifi är säkert nog för många men i det som skrivits kring Sonys AP-deal så ingick även 5G via Sonys telefoner. Ett logist nästa steg är nog trots allt inbyggd plats för sim- kort.
 
Ett nytt inspel kring Clear Image Zoom: såg i går en video som lyfte ett tänkbart område till för funktionen - makro.

2 ggr extra zoom med CIZ passar särskilt bra med makro. Jag köpte ett Sigma Art 70/2,8 för ett tag sedan och med makron är der ju så att det ibland är extra viktigt att inte behöva komma så nära att man skrämmer motiven. Med 70mm måste man komma mer nära än med 100mm. Med CIZ kan man faktiskt råda bot på det tror jag. CIZ tror jag kan ge mig ett lite mer flexibelt makrofotande.

Är det någon som testat detta litecredan kanske och som har några erfarenheter att dela med sig av eller kanske några exempel t.o.m.
 
Många s.k. samhällsfunktioner görs via Internet numera, det är sant, men än så länge går det bra att använda en fast placerad dator för det.

Min arbetsgivare förväntar sig att jag svarar i telefon och att jag är nåbar via email, men inte att jag har datatrafik igång på mobiltelefonen.

Jag håller nog med om det i stort sett, men det har ännu inte funnits speciellt många "riktiga" kameror med 3/4/5G-möjlighet. De flesta kameratillverkare gör yxiga telefonappar som kameran ska prata med via WiFi (och/eller Bluetooth) för vidarebefordran av bilder till sociala media.

Skulle gissa att anledningen till att 3/4/5G saknas, är att det skulle höja kamerapriset avsevärt p.g.a. ökade licenskostnader.
 
Om de nu snackar om att koppla upp robotgräsklipparen och kylskåp till 5G så varaför tror vi inte detta kommar i kameror. Wifi är säkert nog för många men i det som skrivits kring Sonys AP-deal så ingick även 5G via Sonys telefoner. Ett logist nästa steg är nog trots allt inbyggd plats för sim- kort.

Givetvis vill dom att du kopplar upp allt från tandborst till kamera på 5G, men dom har också rätt stora investeringar i 5G infrastruktur att räkna hem.
 
Du skaffar bara som nu via ett familjeabonnemang ett s.k. surfsim. Det kostar ca 50 spänn i månaden så det är inte mycket att bråka om.

Men dom flesta i världen får nog väldigt höga roomingkostnader med svenska familjeabonemang. :) Och här får du nog hosta upp med över 1000kr i månaden om det dessutom skall kunna klara av i alla fall datat från ett minneskort.
 
Något både Canon och Nikon dock har gjort rätt nu är ju att fixa web-kamera drivrutiner för sina kameror. Har jobbkompisar som stornerat beställningar för webkameror som dom beställt för 4-6 månader sedan och köpt Nikon eller Canon systemkameror som dom bara använder som webkameror.
Själv hade jag en webkamera liggandes vilket jag använt hela tiden för det är jobbigt att ha skärmen riktad rätt för webkameran när man egentligen vill ha den vinklad annorlunda. Speciellt nu när man har webmöten timvis varje dag.
Har dock kört dagens möten med min Z6:a som webkamera bara för att testa och det fungerade perfekt. Första försöket körde jag med ett AF-S 50f1.4 kanonbild, men autofokusljudet från det blev störande så jag bytte till Z24-70f4 och då blev det tyst och fortfarande kanonbild.
 
Nä Per det är inte exakt samma sak men en princip,
Dock ej samma princip. Läs översiktsartiklarna som jag länkade till.

Annars kan man lika gärna hävda att Charles Babbages Analytical Engine är byggd på samma princip som som Deep Learning, och det finns förvisso en viss koppling, men det är ofta nyttigt att beskriva fenomen med de specifika egenskaper de har.

Artificiella neuronnät är mycket långt ifrån "Record-Play".
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.