Annons

Kameraindustrin måste förnya sig.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag köpte den där lilla Xperia telefonen 2010, den hade eget tangentbord, man sköt undan skärmdelen som hade 2,5 tum, WIFI fans så klart, fick betala 199kr i månaden, kamera delen hade 5mp. Nokia hade också en telefon med större tangent bord, var det Die Hard 4 som killen styrde det mesta med den, så mobiltillverkarna dom provade mycket olika koncept. Att fortsätta betala allt högre priser för nya kameror och jämföra vad det kostade för 30-40 år sedan, bara en cykel kunde vara så pass dyr att en månadslön räckte inte till en cykel ens förr i tiden, men i dag kan vi nog äga 10 saker som kostar en del pengar, inte bara en kamera att lägga pengar på.
 
Jag har ägt 7 spegelreflexkameror hittills i mitt liv. Fick min första av pappa när han bytte upp sig 1979.
Därefter har jag köpt tre begagnade och tre fabriksnya.

Första uppgraderingen var mest betingad av att min gamla Minolta SrT-101 hade börjat kärva i nedbländningsfunktionen.
Med en Minolta XG-M fick jag exponeringsautomatik.
Nästa uppgradering blev en EOS 500 med autofokus. Det var ett stort lyft för kvaliteten i mina bilder.
Sedan tog det ett tag innan jag blev digital med en EOS 550D, som jag ganska snart uppgraderade till en 7D.
När jag åtog mig ett uppdrag och behövde en reservkamera fastnade jag för en EOS 1D mk III. Jag blev blixtkär i det fullstora huset, men tyckte att bak-display och menyer kändes lite gammaldags jämfört med 7D. Så när jag fick lite återbäring på skatten slog jag till på en begagnad 1DX.

Jag antar att många här på FS har motsvarande berättelser om sin väg inom foto som hobby. Entusiaster som uppgraderar sina prylar med någon sorts intervall. Många av köpen tänker man är det sista - nu har utvecklingen kommit så långt att det inte finns anledning att köpa nytt efter denna.
Men så rinner lite vatten under broarna. Prylhungern gör sig påmind. Dags att uppgradera.

Jag tror på allvar att jag inte kommer att köpa någon ny systemkamera i mitt liv. Att den jag har kommer att duga tills jag lägger av med foto.

Ska bli spännande att se hur det går med den saken
 
Jag googlade lite på detta tema och fann (bl.a.) det här:
https://www.photo.net/discuss/threads/1930s-prices.391321/

1936 kostade en Contax $117 (svart), $161 ("krom") för enbart ett kamerahus. Enligt inläggsskrivaren var det ungefär vad en genomsnittlig arbetare tjänade under ett halvår. Få kan förstås spara hela sin bruttolön i ett halvår så man får nog anta att det tog betydligt längre tid att spara ihop till en Contax (utan objektiv!).

Ska vi misstänka att systemkamerapriser kommer att hamna på den nivån igen i framtiden? (Eller är vi redan där?)

Intressant fundering som är värd en egen tråd. En skillnad mot 1936 är globaliseringen. Är tillverkningskostnaderna för höga kommer produktionen helt eller delvis flyttas och sedan möjligheten att få lån till konsumtion.

Min spaning är att tillverkarna kommer anpassa sig till vad konsumenten klarar av, som med allt annat. Om man ser på hur vi konsumerar bilder på nätet, så har alla moderna kameror en överkapacitet. Det minskar köpsuget, tillsammans med högre priser.
 
Kameran är en ganska liten kostnad i kamerautrustningen. Dyra biten är oftast objektiven. Även dom dyraste kamerorna trumfas i pris av bara ett av dom dyrare objektiven.
Jo så är det ju, men om någon stjäl ens kameraväska/ryggsäck/utrustning så tar dom väl antagligen allt dom kan vid det tillfället & då är det väl bra om man kan spåra ens prylar...

Har både vänner & grannar som blivit bestulna på både värdesaker, mobiler, paddor mm som just tack vare möjligheten att ”hitta min IPhone/iPad” osv fått tillbaka rubbet då du kan se var stöldgodset befinner sig.
 
Tjuvar numera är bara ute efter cash och ädelmetaller. Min bror fick inbrott i bilen, fick väskor med telefoner paddor och datorer stulna. Allt nytt och i premiumskiktet. Efter två veckor hade han fått tillbaka allt, tjuvarna hade gått igenom väskorna på olika skogsvägar och inte hittat något dom var intresserade av och bärplockare och barnfamiljer som behövde kom lite bort från vägen för blöjbyte hittade och hörde av sig. Tror även våran kamerautrustning är sådant som ger för dåligt med pengar på andrahandsmarknaden för stulna saker.

Bilens larm fotograferade tjuvarna och deras regnummer kom med. Dom stoppades av polisen en timme senare men pga att dom inte hade något stöldgods på sig gick det inte att göra något.
 
Marknaden för stulna saker är nog inte så lukrativ i Sverige men med tanke på att tullen inte får kontrollera fordon som lämnar landet så finns det väl pengar att tjäna på kameraprylar utomlands.

Det stjäls ju enorma mängder verktyg på byggena & massor med båtmotorer osv så att dom lämnar laptops, paddor & mobiler visar väl mer att dom är rutinerade tjuvar.

Nu vet jag inte hur det har gått med inbrottet på Cyberphoto nyligen men jag tror ju inte att dom grejerna som stals dyker upp till försäljning här på FS eller Blocket direkt...

I framtiden så kommer försäkringsbolagen ha en klausul i avtalet att allt man vill försäkra måste ha en modul för ”självdestruktion” som i Mission Impossible filmerna... Då finns det ingen vits med att stjäla eller hålla på med försäkringsbedrägerier...
(Även om detta skulle kunna funka i verkligheten så är sista stycket i detta Inlägg 99,2% ironiskt & jag ber om ursäkt för OT). =)
 
Alla lösningar för sådant jag sett har varit över LoRa, men det är värdelöst för överföring av bilder. Men stöldskydd fungerar perfekt med LoRa då det drar väldigt lite ström. Det skulle man säkerligen kunna bygga in i kameror. Där skulle kameratillverkarna kunna ha egna LoRa-avtal så att alla kameror skulle vara uppkopplade med LoRa. Skulle också ge möjlighet till find-your-device på kameror med inbygd GPS. Ett vanligt kamerabatteri skulle kunna köra en LoRa-lösning i månader och med ett litet extra inbyggd batteri skulle kameran kunna vara uppkopplad säkert en vecka även om vanliga batteriet togs ur.
 
HW-sim är föråldrat. Nu kommer mjukvaru-sim.
Billigare. Smidigare. Och minst lika säkert.
Vi får se. Folk är konservativa och det är fortfarande simkortsplatser i nya telefoner och många kommer säkert bara stoppa i sitt gamla sim i nya telefoner och köra vidare. Leverantörerna vill säkert att folk väljer mjukvarusim då det är mycket billigare att hantera men simkortsplatserna blir nog kvar ett tag till då tillverkarna inte har en aning om vilka som faktiskt kan ebjuda den nya lösningen och vilka som inte gör det. Det alltid tid att ställa om. Det räcker aldrig med att tekniken finns - man måste ställa om folks hjärnor också i fall som detta. En del arbetsplatser byter inte telefoner jämt och ständigt heller. När jag jobbade i Stockholms kommun hade jag samma telefon hela tiden, en I-fon som jag inte gillade alls - i sju år.
 
Senast ändrad:
Ja men jag avsåg inte wifi utan något som gör en mer mobil än så. Skulle bli stort förvånad om den som är först med det blir Leica.
Det är ju, som du har konstaterat, ingen kameratillverkare som har kommit mycket längre än till WiFi när det gäller datakommunikation, och min fråga gällde alltså inte varför inte Leica skulle vara först med något mer avancerat i datakomm-väg utan varför inte Leica skulle följa efter den som var först, precis som alla andra tillverkare av moderna kameror. (Ref: inlägg #175).
 
Vi får se. Folk är konservativa och det är fortfarande simkortsplatser i nya telefoner och många kommer säkert bara stoppa i sitt gamla sim i nya telefoner och köra vidare. Leverantörerna vill säkert att folk väljer mjukvarusim då det är mycket billigare att hantera men simkortsplatserna blir nog kvar ett tag till då tillverkarna inte har en aning om vilka som faktiskt kan ebjuda den nya lösningen och vilka som inte gör det. Det alltid tid att ställa om. Det räcker aldrig med att tekniken finns - man måste ställa om folks hjärnor också i fall som detta. En del arbetsplatser byter inte telefoner jämt och ständigt heller. När jag jobbade i Stockholms kommun hade jag samma telefon hela tiden, en I-fon som jag inte gillade alls - i sju år.

Apple tog bort hörlursuttaget. Ramaskri i pressen. Men folk accepterade snabbt att inte kunna ladda och lyssna på lurar samtidigt, eller att köpa nya ”ear-pods” med blåtand.
Så himlans konservativa är vi tydligen inte.
 
Apple tog bort hörlursuttaget. Ramaskri i pressen. Men folk accepterade snabbt att inte kunna ladda och lyssna på lurar samtidigt, eller att köpa nya ”ear-pods” med blåtand.
Så himlans konservativa är vi tydligen inte.

Det är i princip bara tillverkarna som tjänar på esim. För alla andra är det i nästan bara nackdelar.
 

Canon har under April-Juni, kv. 2, tappat märkbart i försäljningen av kameror!
Två faktorer, som vi vet sedan tidigare, - mättad marknad och covid-19 pandemin.
Kontors divisionen, kopiatorer, skrivare, där är Canon ledande fortfarande, ger stora intäkter, - men många kontor är fortfarande stängda, de anställda arbetar hemifrån, på sikt kan den divisionen krympa också ….

Sony har satsat rätt, har faktiskt hela 95% av sensortillverkningen till världens alla mobiltelefon tillverkare., det säljs miljoner mtel. varje år ….

Samsung har mycket bra försäljning på sina mtel., men de hoppade av sitt projekt, redan 2015, systemkameran Samsung NX1, troligen hade de en aning, marknaden blir snart mättad, för många tillverkare.

Hur blir framtiden för kameratillverkarna?
Tidigare, under den analoga/film eran var de med bäst optisk tillverkning kungar, så är det inte längre, helt och hållet.
Nu i den digitala eran, vinner det företaget med mest erfarenhet inom elektronik, den optiska tillverkningen är fortfarande viktig.

Mobiltillverkarna leder utvecklingen, långt före kameratillverkarna!

Hur skall man annars förklara, en mtel. har en optik, i diameter av en ärta, men ger ändå riktigt bra bilder, - bättre sensorer för varje ny modell och utmärkt mjukvara!
Mjukvaran fixar till alla optisk fel, kromatisk aberration, sfärisk aberration, förstärker även skärpan, m.m., - inget behov av efterbehandling!

Clear image zoom (CIZ), digital förstoring, finns redan i många kameror, vidare, i en artikel, där en av de ansvariga inom Sony R&D nämnde, - inom några år kan CIZ ersätta många objektiv, inte där ännu, krävs mycket högupplöst optik, fler MP på sensorn, än vad vi har idag, ännu bättre mjukvara.

Otroligt?
Kanske, en kompakt kamera, FF, med fast 35 mm optik, - CIZ 35-350 mm.
Dagens entusiaster vill inte släpa på massa objektiv, för tungt, - yrkesfotograferna kan säkert tycka, att det verkar skumt.
Det tyckte yrkesfotograferna om AF, i början också, för många år sedan, ….

För mig blir detta många icke-frågor. Som aktiv fotograf sedan 1970-talet så är jag inte så upptagen av vad som sker på kameramarknaden. Mina två senaste kameror (en köptes 2019 och en precis just nu) kompletterar den arsenal jag redan har. Det enda som gör dessa aktuella för mig är möjlighet till högra ISO-tal utan mycket brus, och sedan snabbare bildserier. I övrigt har kamerorna den manuella grunden jag behöver för mitt bildskapande.

Hur det ser ut i övrigt vet jag inte, och det är även totalt ointressant för mig. Jag är fotograf, vilket gör att mitt fokus ligger mot bilderna och inte det verktyg jag använder. Helt enkelt för att jag redan vet vilket verktyg jag behöver, och redan använder - allt annat handlar om att fotografera.

Är mer upptagen av hur bildsmaken utvecklas, nu och framöver. Vilken bildstil har vi idag, vilken bildstil kommer utvecklas under närmsta åren. Vad tycker vi är en bra bild 2021, hur har detta utvecklats sedan 2011 och 2001.

Det är fotograferna som skapar förutsättningarna, inte kamerorna. Finns det inga nya bra kameror, så blir bara begagnatmarknaden större. Och när det sker, måste kameraproducenterna ändra sig.

Därför har jag ingen oro i kroppen kring detta med kameror, ingen oro heller till om någon kommer köpa mina bilderna framöver. Det gäller bara att lägga all fokus på att fotografera, hitta bästa vägarna för att visa sina bilder - fokusera på lösningarna, inte på problemen.

mvh Terje
 
Nu har jag ett vanligt simkort i min iPhone men det finns möjlighet till e-sim+vanligt, det jag undrar är om inte e-sim gör det svårare att använda en stulen mobil(om man har aktiverat spårning osv...).
Då man inte kan ta ut sim-kortet & tjonga i ett nytt & använda luren. Man måste ju be en operatör om ett e-sim & då kan dom väl se att mobilen är anmäld stulen eller?
 
Nu har jag ett vanligt simkort i min iPhone men det finns möjlighet till e-sim+vanligt, det jag undrar är om inte e-sim gör det svårare att använda en stulen mobil(om man har aktiverat spårning osv...).
Då man inte kan ta ut sim-kortet & tjonga i ett nytt & använda luren. Man måste ju be en operatör om ett e-sim & då kan dom väl se att mobilen är anmäld stulen eller?

Alla mobiler har ett inbygt ID. Polisen och operatörerna blockar på det. Så om du har skrivit upp din IMEI-kod från din mobil kan mobilen spärras för större delen av den civiliserade värden helt utan SIM och abonemang. Är mobilen spärrad kommer ingen operatör i den civiliserade delen av världen låta mobilen koppla upp sig mot deras oavsett vilken typ av SIM-kort som satts i den.

Skillnaden är ganska liten mellan esim och vanligt i detta hänseendet. Förmodligen måste du till din operatör i bägge fallen. Med esim måste ditt abonemang programeras om från ditt gamla esim till ett nytt. Med vanligt programeras ditt abonemang om till ett nytt sim-kort som du får hos operatören.

Både esim och vanliga sim spärras lika enkelt. Vilket inte har något med spärrning av telefonen att göra utan är för att den som snott den inte skall kunna använda ditt abonemang.
 
Senast ändrad:
Jag glömde faktiskt bort IMEI-koden så det har du rätt i, skillnaden mellan E-sim & fysiskt sim kort blir ju att du måste kontakta operatör för E-sim, ett kontantkort kan man ju köpa överallt mer eller mindre.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.