Brix
Aktiv medlem
Ja, att kolla på bakdisplayen istället för i en riktig sökare,
- allt för att hålla nere storleken och vikten.
Tvingas är väl, att ta i, mycket en vana hur du riktar kameran mot motivet.
Mobilkamerans miljoner användare har bara bakdisplayen, vad jag vet, kan ha dykt upp finesser med en liten utdragbar sökare, på de dyraste mobiltelefonerna.
Jag har vant mig, vid min lilla Sony RX100 mk I, den har bara bakdisplayen, faktiskt på den större A7 III har jag ibland också siktat enbart med dess bakdisplay, - vanans makt. Ha-ha!
Just vanan, mobilkameran är enkel, att fota med, går ner i fickan lätt,
- detta kan bromsa intresset för en ny kompakt FF kamera.
Tre saker kan avgöra, om den nya kompakta FF kameran ska bli en framgång,
- mycket bättre kvalité (FF!) på bilden, skärpa/dynamik,
konsumenten inser, den är mycket kompakt,
lågt pris, på basmodellen
Man behöver ju verkligen inte FF för att få bättre kvalité då det mesta av bildkvalitén ju ligger i objektivet, i synnerhet när vi pratar skärpa. Men om de nu skulle göra en kompakt FF så gäller det ju då också att de lyckas göra bra, kompakta och lätta objektiv till den.
Sen är jag dock väldigt tveksam till att det kommer locka smartphone-användare. De flesta vill ju bara ha en kamera som är enkel att använda för att dokumentera saker och för detta är ju smartphonen ultimat. De är inte intresserade av att hålla på med några inställningar eller behöva bära på flera prylar när de ändå inte lär få bättre bilder.
En stor del av poängen med systemkamera är ju manuella inställningar och att få mer kontroll över resultatet och det är ju främst vi entusiaster och proffs som är intresserade av. Det är också främst vi som bryr oss om ergonomi, att ha en EVF eller OVF samt anpassnings- och inställningsmöjligheter.