Framtiden!
Mobilkameran tycker många räcker, när det gäller bildkvalité.
Den finns numera i nästa alla hushåll, även en äldre analog eller digital systemkamera, - men, systemkameran har blivit för stor och tung, blir därför ofta kvar hemma.
Mobilkameran är vår tids lådkamera, kompakt, barnsligt enkel, att fotografera med, - ger bra bilder, när det är bra ljus, på dagen, med stillastående motiv.
Skymning, mörka kvällar eller rörliga motiv, - inte fasen blir det bra bilder, nej, som en ”sönderpressad” Tri-X-Pan till ISO 1600, jag jämför alltså hur det kunde bli under den analoga/film tiden.
Typexempel, min Samsung mobilkamera, den är relativt ny, kameran arbetar alltid med full bländaröppning, exp. programmet ändrar efter ljusförhållanden på två parametrar,
- exp. tid och känslighet.
Dagtid, blir det riktigt bra,
Optik 4 mm
Bl. 1,9
Exp.tid. 1/125 sek
ISO 50
Kvällstid, något mörkt, blir det katastrof
Optik 4 mm
Bl. 1,9
Exp.tid 1/17 sek
ISO 1250
Inomhus, med blixt, blir det OK.
Jag har varit uppe i Åre, vandrat med ett gäng, min kompaktkamera 1” var med, ger utmärkta bilder, - vad tro ni, såg vi någon med en mobilkamera?
Sony och andra tillverkare av kameror/objektiv vet vad de flesta fotografer vill ha, - därför försöker nu Sony med en mycket kompakt FF systemkamera, där den med ett litet objektiv fungerar lika smidigt, som en kompaktkamera, med en bajonett gör den till en systemkamera.
Storlek mellan en A6400 och en RX1, bör passa både en hobbyfotograf och en yrkesfotograf.
Kan bli en fullträff, ingen vet ännu, kan lika gärna bli en flopp?
Har vi fotografer fortfarande ett intresse eller råd, att lägga pengar på en ny kamera?
Covid-19 har vänt upp och ner på allt!
Kunniga fotografer på FS forum snöar in på mobilkameror, kraven på en bilds kvalité är tydligen lågt satt! Ha-ha!