Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameraindustrin måste förnya sig.

Produkter
(logga in för att koppla)
1 Ok, men du kan ju inte ringa till en iPad även om du använder fysiskt sim heller.
Med SIP (eller liknande) går det nog, med det är kanske lite överkurs.

Med flera apparater på samma abonnemang får man allt på samma räkning, var vad jag syftade på med "praktiskt".
 
Senast ändrad:
Diskussioner om mobiler och olika abonnemang kan gärna få en egen tråd, på FS forum, ”11-åriga Puttes mobil sönder” eller ännu bättre, ett inlägg i Facebook.
Jag tycker tråden faller nu helt utanför rubriken, ännu en gång,
- ” Kameraindustrin måste förnya sig”!
Vi vet alla, att kameraindustrin känner av hur försäljningen dalar, av mättad marknad och Covid-19, samt mtel har blivit storsäljare,
- vad göra, om man inte vill ”kasta in handduken”?
Konsumenten vill ju få kameran, liksom mtel, att kunna skicka över bildfiler snabbt till andra media, vara kompakt/lätt, gärna kunna uppgradera befintligt kamerahus, genom nerladdning av en mjukvara …. (likt bilen Tesla!)
En ”riktig” kamera måste kunna leverera mycket bättre bilder, än en mtel, annars är matchen över för kameraindustrin, iaf för att sälja till konsumentsidan.

Nu händer det,
- Sony har tagit nya tag, inom sin kameradivision, troligen nästa år, skall den första, i en ny serie FF kamerahus lanseras, mycket kompakta/lätta, än tidigare modeller!
Senare kommer flera kamerahus, i samma storlek, men med olika prestanda, olika MP bildsensorer, även en mycket förbättrad CIZ (kan ersätta flera olika objektiv/brännvidder!)
En liten ”pancake” optik, med hjälp av kamerans CIZ, kan alltså ge olika brännvidder, - otroligt?
Inte alls!
Mjukvaran CIZ ersätter optisk zoom eller olika objektiv!
Konsumenten (hobbyfotografen) har nu vant sig vid sin lilla mtel, så olika objektiv, till ett kamerahus, är helt ute!
En stor kameratrunk, med olika objektiv, får gårdagens fotografer bära på!
Nerladdning av en mjukvara för att förbättra kamerahusets prestanda, lär bli möjlig, kostar självklart något, smidigt för konsumenten, - bättre än producera nya modeller, det har blivit för dyrt för kameraindustrin.

Första kamerahuset ut, blir en basmodell, inom nya Sony A-serien, nypris under 10 000 kr, …. kan bli ännu lägre, det gäller nu eller aldrig, få konsumenten tillbaka!
 
Senast ändrad:
Varför skulle en person som har lagt sin kompaktkamera i skrivbordslådan och ersatt den med mobiltelefonens kamera vara intresserad av en systemkamera?

Det är bara fotoentusiaster som i fortsättningen kommer att vara intresserade av systemkameror, och de är en ganska liten del av alla människor som vill ta bilder.
 
Tror som ovan att enkelheten och smidigheten kommer vinna över bättre kvalite på bilder. Man kan jämföra foto med höjdhopp. Ribban där vi tycker bilderna är helt okay (i dom medier vi använder ska tilläggas). Ligger på 120. Nya systemkameror är uppe på 210-220 och för varje ny generation byggs några centimeter på, men en också överkapacitet för ”vanliga” användande.
 
Jag tror att den bästa förnyelse kameraindustrin kan ägna sig åt är alternativa tekniker för att ta bilder, som t.ex. plenoptiska kameror och annan beräkningsassisterad fotografering. Tyvärr för de etablerade kameratillverkarna så ligger de efter de som redan har ägnat sig åt sånt i flera år (främst mobiltelefontillverkarna).
 
[QUOTE="PMD, post: 2276403, memb

Det är bara fotoentusiaster som i fortsättningen kommer att vara intresserade av systemkameror, och de är en ganska liten del av alla människor som vill ta bilder.
.... en ganska liten del av alla människor som vill ta bilder ....
Du har då verkligen missat, hur miljoner människor använder sin mtel, - om de inte talar i den! :)
[/QUOTE]

Nej, det har jag inte missat. Jag skrev ju att det är fotoentusiaster, som t.ex. medlemmarna på Fotosidan, som är en ganska liten del av alla som vill ta bilder. De allra flesta som vill ta bilder använder sin mobiltelefon.
 
Det största problemet för kameratillverkarna är som PMD säger att mobiltelefonen numera är tillräckligt bra för förmodligen mer än 90% av alla som någon gång tar bilder.
Jag tror dock det kommer dröja länge innan mobiltelefonen blir tillräckligt bra för fotoentusiaster och fotografer. Det hela kommer göra att kameror kommer bli dyrare för färre och färre köper dom. Från och till kommer det bli en bump i försäljningen för att en systemkamera är en accessoar som är inne.
 
Det handlade om att du har ett abo som du vill flytta från mobil 1 till mobil 2
OK, i det fallet är det kanske lite bekvämare med ett plast-SIM, men å andra sidan brukar jag inte byta mobiltelefon oftare än vart femte år, och då kan jag nog vänta en liten stund på att eSIM:et blir programmerat när telefonen har levererats. ;-)

Sist jag bytte telefon behövde jag ändå ett nytt plast-SIM eftersom den nya telefonen inte hade en hållare som det gamla SIM-kortet passade i.
 
Traditionella kameror har för entusiast och proffs en ergonomi som vida övertrumfar mobiltelefonerna.
Tänk ett jämförande exempel. Tänk att det gick att använda mobilen som skruvdragare. Att batteritid och vridmoment var jämförbart med traditionella skruvdragare. Mobilskruvdragaren skulle dessutom ha en fiffig app där borrdjup, åtdragningsmoment, varvtal och annat kunde styras över internet. Hela snickarlagets mobilskruvdragare var dessutom synkroniserade med varandra. Kort sagt varje pryltokig snickares våta dröm. Eller? Hur många snickare skulle acceptera ergonomin i en sådan apparat när 10 000 skruvar ska skruvas innan helgen?
 
Hade det funnits så hade det inte funnits billiga skruvdragare längre utan bara dom professionella i premiumsegmentet.
 
.... en ganska liten del av alla människor som vill ta bilder ....
Du har då verkligen missat, hur miljoner människor använder sin mtel, - om de inte talar i den! :)

Nej, det har jag inte missat. Jag skrev ju att det är fotoentusiaster, som t.ex. medlemmarna på Fotosidan, som är en ganska liten del av alla som vill ta bilder. De allra flesta som vill ta bilder använder sin mobiltelefon.
[/QUOTE]
Jag hade missat vad du skrev, jag svarade på min mtel, - raderade, men du hann svara snabbare.
 
Senast ändrad:
...och de som fördjupar sig i specar skulle köpa mobilversionen, medan de som förstår vad det innebär att faktiskt bygga hus skulle köpa premium-dragare

Japp för dom som bara använder den 5x om året för att skruva ihop IKEA-möbler (vilket förmodligen är vad 99% av alla skruvdragar gör) så är det good enough. Dom som tänkter bygga ett hus får nog anses vara minst advancerade entusiaster.
 
Det största problemet för kameratillverkarna är som PMD säger att mobiltelefonen numera är tillräckligt bra för förmodligen mer än 90% av alla som någon gång tar bilder.
Jag tror dock det kommer dröja länge innan mobiltelefonen blir tillräckligt bra för fotoentusiaster och fotografer. Det hela kommer göra att kameror kommer bli dyrare för färre och färre köper dom. Från och till kommer det bli en bump i försäljningen för att en systemkamera är en accessoar som är inne.

Det som också skiljer är väl att de som fortfarande använder systemkameror också i mycket högre grad ägnar sig åt efterbehandling av bilderna och det är ju då man vill ha mycket data att arbeta med, hög DR och hög upplösning. Om telefonerna i hög grad spottar ur sig bilder som redan är hårt processade så är det väl kanske inte så mycket mer att göra där med egen handpåläggning och fler har ju berört det redan på olika sätt.

Läste igår en rätt intressant länk från Gary Friedman som recenserade de s.k. "AI-funktionerna" i Topaz. Topaz kan ju vara ett sånt exempel på en mjukvara som även låter t.o.m. rena nybörjare att lyckas med RAW-konvertering då mycket i princip redan är automatiserat. Det finns inte mycket att skruva på i gränssnitten. Idag ligger detta i ett externt program och i morgon finns det redan i kamerorna och då blir det nog relativt sett öveflödigt med externa verktyg som Topaz.

Han jämförde resultaten med egen handpåläggning i Photoshop och ibland tyckte han att han själv var marginellt bättre men Topaz vann någon rond också, så snart är vi där då den egna handpåläggningen knappt är värd ansträngningen. Så det är klart att Lars har en poäng i att lyfta detta.
 
Jag tror vi tycker om skapande processen och vill göra det själv trots allt. Det är ju som med manuell fokusering och manuell exponering. Vi använder allt som oftast automatiken, men det är inte alltid automatiken förstår hur vi vill skapa bilder. Som igår när jag försökte fota stjärnfall så förstod inte automatiken att 30s var en bra slutartid.
 
Är det bra om kameratillverkarna stoppar in mer automatik i kamerona? Är det rätt väg att försöka konkurrera med mobilerna? Mobilerna är jättebra och kommer blir bättre. Att kunna ta bilden, redigera den och sedan lägga ut den på nätet. Det är mobilens grej.

Systemkameror har andra fördelar. De har större sensor, som därmed borde klara ljussvaga miljöer bättre. Större objektiv, som också borde prestera bättre. Det går att byta objektiv. Kan det vara en väg för överlevnad att satsa på det kamerorna är bättre på?
Kan det vara rätt väg att satsa på den gruppen som vill ha manuella systemkameror med bättre optik som gör rawfiler med stort bitdjup, lagom många mpx och smart bluetooth?
Jag bara funderar, en sån kamera kan vara attraktiv för mig iaf.
 
”Skapandeprocessen” för fotografer med systemkamera har väldigt många olika smaker.

Långsamfotografen som tänker och klurar på ett motiv i flera veckor. Väljer dag och tid när ljuset är rätt. Bemödar sig med att göra alla inställningar rätt (och helst manuellt). För att sedan sitta framför datorn och justera till bilden så att den ser precis ut som det har tänkt.

Sportfotografen å andra sidan som rasslar iväg fjorton bilder i sekunden, och några gånger under varje match letar reda på ”pärlorna” som elektroniskt budas över till redaktionen för publicering i samband med direktrapporteringen.

Och allt däremellan
 
... Med det sagt så tänker jag att målgruppen fotografer är betydligt mer heterogen på systemkameramarknaden än på mobil-dito.
Utmaningen för den traditionella kamerabranschen är alltså större att hitta produkter som tilltalar tillräckligt många.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.