Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Jag betalar 69:- per månad och extra surfenhet (med obegränsad datamängd) med mitt familjeabonnemang hos Telenor. Totalt betalar jag cirka 1500:-/månad för två telefoner, 4g-modem och klocka med esim. Ungefär halva kostnaden är för en S20 Ultra.
Många på FS är ju pensionärer och vi får rabatt. För något år sedan hade jag turen att snubbla över en suverän kille på Mediamarkt. Hade tänkt byta telefon och kollat hos Telenor först i Gallerian. Den Samsung A40 jag ville ha kostade där 3300 spänn så jag hamnade som sagt hos MM istället.
Till saken hör att jag aldrig köper telefon med abonnemang. Killen kollade min status hos Telenor och sade att de hade ett erbjudande hos Telenor, så du får den telefonen för 1600:-. Dessutom gjorde han om mitt abonnemang och tog hänsyn till att jag även hade TV genom Telenor och bredband i min bostadsrätt. Efter ett tag fick jag samma villkor för min frus nya telefon av samma typ.
Nu har jag fortsatt familjeabonemang till grundpris 449:- för huvudabonemang och en telefon ingår då. Min frus kostar 139:-. Jag har två surfsim som kostar 49:- styck. Totalt blir det 686:- i månaden och då ingår fria samtal, sms och fri surf. Inom EU får man 100 GB för allt per period utan kostnad. Detsamma gäller vid roaming även i USA och Thailand och en del andra länder jag inte har koll på. Vi får även uppgradera våra telefoner en gång per år utan kostnad förutsatt att de man har inte är i dåligt skick - då får man betala för det eller får avdrag mer exakt. De säljer tydligen dessa vidare, vilket är bra tycker vi. Jag har aldrig utnyttjat det ännu men den dead line inträffar efter Jul. Ska kolla om det verkligen är riktigt för det låter för bra för att vara sant.
Den här typen av obegränsade abonnemang är ett måste för många av oss ute i skärgården där det ofta inte finns fiber. Bredbandsbolaget försökte sälja in fiber till många hos oss för ca tre år sedan men de gav upp till sist och bra var det för fiber skulle inte tillfört ett dugg och de fattade folk efter att jag upplyst dem om detta. En del försökte krypa ur sina fiberkontrakt då men blev först vägrade men efter att inte ha kommit till skott efter 3 år så lade de ner helt. Jag har mätt upp alldeles över 200 Megabit trådlöst mellan Skogsö och Tynningö med min A40 i våras. Jag har dock skog emellan mitt hus och masten så jag får mer måttliga 50 och det räcker gott till allt jag behöver göra. Jag hade länge bara trådlöst i centrala Vaxholm också och faktum är att mitt trådlösa inte hade de störningar jag haft i vårt fibernät efter det, vilket är lite märkligt.
Senast ändrad: