Advertisement
ANNONS
Annons

Kameraindustrin måste förnya sig.

Produkter
(logga in för att koppla)
Men hur många använder olika telefoner för olika ändamål??
Däremot är det väl många som använder fler abonnemang i samma telefon vilket givetvis blir enklare med esim.

Just den biten vet jag faktiskt inte, tror inte dom enheterna med esim som finns idag stödjer flera abonemang. Tyckte mig läsa att dom nya Samsung note-telefonerna har dual sim och ett esim (beroende på land).

Men det måste vara lättare att bygga in dual/trippel esim än fysiska sim.

Men till och med Apple som brukar kunna få ut vilket försämring som helst till sina kunder (sålt som magisk förbättring) har varit tvugna att backa på esim:s-fronten eftersom ingen velat ha det än så länge. Det är väl bara deras klocka där det förmodligen inte är fysiskt möjligt att få plats med sim-kort som e-sim används och klockor från andra tillverkare.

Tillägg:
Efter att ha läst på lite verkar man kunna lagra flera e-SIMs i en device, men än så länge verkar det inte finnas någon device som klarar av att ha mer än ett e-SIM aktiverat samtidigt. Så för dom som vill ha flera abonemang aktiverade samtidigt är det dual-SIM eller hybridlösningar som gäller i dagsläget.
 
Senast ändrad:
Hur har Apple backat? De har ju haft dual sim (ett esim) i telefonerna sedan 2018.
Att man inte kan ha flera abonnemang aktiverade samtidigt gäller ju även fysiskt sim-kort, så jag förstår inte ditt argument mot esim.

och hur vet du att ingen använder esim?
 
Dom dual-sim-telefoner jag har haft har kunnat ha bägge aktiverade samtidigt. Man väljer vilket som skall användas för data. Så kan dom ta emot samtal och sms från bägge och så kan man vill ringa eller skicka SMS från bägge (valbart).
 
Det beror ju på hur nära mitten av handen som tummen sitter. Att byta vanligt sim-kort upplever nog dom flesta som väldigt enkelt.

Antar att det inte räcker med ett telefonsamtal för att byta esim. Dom vill säkerligen inte att jag ringer lite operatörer och säger att jag är PMD och vill flytta mitt esim till min nya mobil.
Det tar en viss tid att skaffa ett nytt plast-SIM också.
 
Efter att ha läst på lite verkar man kunna lagra flera e-SIMs i en device, men än så länge verkar det inte finnas någon device som klarar av att ha mer än ett e-SIM aktiverat samtidigt. Så för dom som vill ha flera abonemang aktiverade samtidigt är det dual-SIM eller hybridlösningar som gäller i dagsläget.
Eftersom eSIM består av specialelektronik (som ser ut som ett SIM-kort för resten av telefonen) så är det nog inte så konstigt att det inte går att ha mer än ett aktiverat så länge det bara finns en sådan elektronisk krets i telefonen.
 
Det var på radion just idag. Sverige ligger trea i världen när det gäller ”uppkoppling”, eller vad det nu var exakt de mätte.

Men oavsett den striden så borde eSim vara betydligt smidigare än att fippla med de små plastbitarna. Och vad operatörerna tar betalt för ändrar sig oftare än jag byter jobb.
Minns när SMS betalades per styck!

Jo Sverige HAR HAFT en första plats under många herrans år vad gäller Internet, Data, Finland gick förbi för några år sedan. En Siemens gubbe berättade för flera år sedan att Sverige är mycket tacksamt land att tex sälja tvättmaskiner till, man ville hela tiden ha det senaste, kom det en tvättmaskin med en ökning av centrifugen med några hundra varvtal så skulle man köpa den, det lilla landet med isbjörnar på gatorna och konstigt nog samtidigt nakna kvinnor över allt ( 70talet )- ville verkligen hänga med, Finländarna hade världens bästa telefoner under lång tid, kamera delen var ovanligt bra med bland annat möjlighet till RAW-bilder, så små länder dom kan dom också.
 
Nåväl. Den framtida kamera jag ser i mitt huvud har möjlighet till både lokal och global datakommunikation inbyggd. Enheter kan skyffla bildfiler sinsemellan och till servrar på annan plats. Oaktat hur mobiltelefonioperatörernas affärsmodeller ser ut. Nu eller då.
 
Det vore väl ganska praktiskt att ha samma abonnemang för sin telefon och sin padda?


En del telefoner har flera SIM-hållare. Min telefon har två.

1 Ok, men du kan ju inte ringa till en iPad även om du använder fysiskt sim heller.

2 Ja min med, ett esim och ett fysiskt.
Det fysiska sim-kortet klarar ett abonnemang, esim:et klarar flera samtidigt.
 
Dom dual-sim-telefoner jag har haft har kunnat ha bägge aktiverade samtidigt. Man väljer vilket som skall användas för data. Så kan dom ta emot samtal och sms från bägge och så kan man vill ringa eller skicka SMS från bägge (valbart).

Fantastiskt, men om du svarade på mitt inlägg så förstår jag inte vart du vill komma med detta inlägg.
 
Fantastiskt, men om du svarade på mitt inlägg så förstår jag inte vart du vill komma med detta inlägg.
Du sade "Att man inte kan ha flera abonnemang aktiverade samtidigt gäller ju även fysiskt sim"

Att du inte märkt att Apple fortfarande har möjlighet att stoppa in ett SIM- kort trots att dom sagt att dom skall bort länge tyckte jag var så märkligt att jag valde att inte svara på det.
 
Du sade "Att man inte kan ha flera abonnemang aktiverade samtidigt gäller ju även fysiskt sim"

Att du inte märkt att Apple fortfarande har möjlighet att stoppa in ett SIM- kort trots att dom sagt att dom skall bort länge tyckte jag var så märkligt att jag valde att inte svara på det.

Ja och det betyder att du bara kan ha ett abonnemang aktiverat per fysiskt sim-kort. Du ser fördelen med esim då eller? Flera abonnemang på samma sim-kort. Går alltså inte på ett fysiskt.

De har aldrig sagt att de ska ta bort det. Jag tyckte förövrigt att jag nämnde att de haft både och sen 2018 men det kanske var otydligt.

Äh, lägger till lite extra info också:
Det går alldeles utmärkt att flytta över esim till en ny telefon utan att ”gå till operatören” eller vad du nu skrev.
 
Äh, lägger till lite extra info också:
Det går alldeles utmärkt att flytta över esim till en ny telefon utan att ”gå till operatören” eller vad du nu skrev.

Va bra, berätta hur jag för över från ett e-SIM från en iPhone till en Samsung Galaxy-telefon. Bägge har e-SIM. Eller från en iPhone till en Google Pixel-telefon.
 
1 Ok, men du kan ju inte ringa till en iPad även om du använder fysiskt sim heller.

2 Ja min med, ett esim och ett fysiskt.
Det fysiska sim-kortet klarar ett abonnemang, esim:et klarar flera samtidigt.

Men du kan inte ta mot samtal på alla nummrerna samtidigt. Är det en iPhone kan du bara ha ett abonemang aktiverat.

På PMDs telefon kan han ha två abonemang aktiverade samtidigt.
 
Va bra, berätta hur jag för över från ett e-SIM från en iPhone till en Samsung Galaxy-telefon. Bägge har e-SIM. Eller från en iPhone till en Google Pixel-telefon.

Hehe, ja det kan man ju fråga sig. Men det är väl ett problem som går att lösa tänker jag.
Hur gör man när man ska byta operatör med fysiskt sim-kort?
 
Men du kan inte ta mot samtal på alla nummrerna samtidigt. Är det en iPhone kan du bara ha ett abonemang aktiverat.

På PMDs telefon kan han ha två abonemang aktiverade samtidigt.

Nej men samma gäller ju även ett fysiskt sim-kort.
På iPhone kan du också ha två abonnemang aktiverade samtidigt. Du vet, ett på esim och ett på fysiskt
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.