Annons

Kameradrönare, timelapse, dashcams och annat - övervakning enl dom!

Produkter
(logga in för att koppla)
/.../

Ditt önskemål om certifiering kommer inte att hindra de som ändock högaktningsfullt skiter i detta. På precis samma sätt som de som idag fotograferar under kjolar eller annat otyg. Olagligt idag och befintlig lagstiftning kan användas. Ny lagstiftning är bortkastad.

Med din inställning skulle vi inte behöva några lagar alls. Finns lag kan också överträdelse beivras. Det som inte finns i den s.k. brottskatalogen kan man inte åtalas fär.

Med din inställning skulle vi inte behöva några lagar alls. Finns lag kan också överträdelse beivras. Det som inte finns i den s.k. brottskatalogen kan man inte åtalas fär.

Jag vet inte var jag var otydlig. Befintlig lagstiftning gör ytterligare lagstiftning onödig. Att likställa det med att min inställning till lagstiftning vore liktydig med anarki är absurt och taget ur tomma intet.

Din önskan om ytterligare certifiering och krav på yrkesbehörighet är revirpinkande och inskränkande för gemene man. Bort med sådant!

Nej, du missförstod. Tomas skrev att befintlig lagstiftning räcker. Inte att befintlig lagstiftning ska avskaffas.

Bara bemannade farkoster, inte drönare, räknas som luftfart.
Det innebär dock inte att det är fritt fram att skjuta ner drönare. Det räknas troligen som skadegörelse, och eventuellt framkallande av fara för annan (om den beskjutna drönaren riskerar att trilla ner på någon).

Jag tror dock inte att Sten menar allvar med sitt hot. Det är ju lite dumt att i förväg berätta att man tänker begå ett brott och sen begå det.

Det innebär dock inte att det är fritt fram att skjuta ner drönare. Det räknas troligen som skadegörelse, och eventuellt framkallande av fara för annan (om den beskjutna drönaren riskerar att trilla ner på någon).

Så är nog fallet i de allra flesta fall.

Jag tror dock inte att Sten menar allvar med sitt hot. Det är ju lite dumt att i förväg berätta att man tänker begå ett brott och sen begå det.

Vissa tycker det är dumt begå brott även utan att det berättats om det.

Så är nog fallet i de allra flesta fall.
Kan du ge ett exempel där det inte skulle vara så? Nödvärn? Det är ju en generell regel som går att tillämpa på det mesta så det är inte speciellt för just att skjuta på drönare.

Vissa tycker det är dumt begå brott även utan att det berättats om det.
Några få kanske. De flesta som begår brott har nog inte de tankegångarna.

Kan du ge ett exempel där det inte skulle vara så? Nödvärn? Det är ju en generell regel som går att tillämpa på det mesta så det är inte speciellt för just att skjuta på drönare.

Jag syftade på att det nog i princip alltid är framkallande av fara när en drönare skjuts ner, de flesta flygområden har ju allmänheten tillgänglighet till och jag har sett många konstiga drönarkrascher där den inte bara faller rätt ner utan tvärtom sticker iväg åt något håll. Piloten och skytten lär ju finnas i närheten i alla fall :)

Några få kanske. De flesta som begår brott har nog inte de tankegångarna.

Jag tror t ex alla fortkörare tycker det är lite dumt samtidigt som de är väldigt medvetna om att fortkörningen är ett brott.

Snarare allmänfarlig vårdslöshet. Även kulorna ramlar ju ner någonstans efter ett tag.

Snarare allmänfarlig vårdslöshet. Även kulorna ramlar ju ner någonstans efter ett tag.

Tror jag inte om man använder en sådan här. https://www.youtube.com/watch?v=qo-4fiMGJB8

Verkar finnas en hel del system att oskadliggöra drönare med.

Tycker det verkar som en bra justering av lagen medan man väntar på att en helt ny lag kommer. Tror nog att den går igenom, kanske med en tidsbegränsning.

//Jörgen

FastOut har fått nationellt tillstånd för drönarfoto.
https://press.aktietorget.se/FastoutInternational/82446/fgaSk2IVYQMOdl0.PDF

Jag tycker det är riktigt att seriösa företag får tillstånd.
Amatörer och nyfikna kan stanna på backen.

Inför kameralicens också så att gemene man inte behöver oroa sig för att bli smygfotograferad på allmän plats. Bara seriösa företag ska få tillstånd. Amatörer kan hålla sig till krita och sketchblock.

Visst är det trist för det var nog den hobby jag har haft roligast med någonsin. Jag nöjesflög dock bara men känslan med FPV brillor och flyga över sjön var oslagbar. 100+ khm nån meter eller två över vattenytan var en frihetskänsla inte mycket knäcker.. Förhoppningsvis kommer det nya regelverk någon gång så man kan återuppta flygandet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar