Jo, jag läste din text och förstod vad du menade. Filmen tjänar dock som ett exempel för de som tycker att drönare är ett väldigt stort hot mot den personliga integriteten. Ett exempel som utgör en avart och ett inte är relevant för huruvida drönare ska vara tillåtna eller inte. Om man betraktar filmen kan man dock notera följande:
- kvinnan är fullt medveten om drönarens närvaro
- drönarfilmen visar att det går att se uteplatsen, men knappt inne i huset
- kvinnan tar till ett skjutvapen i bebyggt område, vilket knappast står i proportion till "hotet"
- så fort drönaren tar höjd blir det omöjligt att identifiera ansikten som inte tittar uppåt, och knappt ens då.
Av egen erfarenhet kan jag se att drönaren måste vara väldigt nära huset, på endast någon meters avstånd som närmast. Trots detta är det knappt möjligt att urskilja något inne i huset.
Jag tog upp vapen som liknelse eftersom det var vad kvinnan tog fram från huset.
Värt att notera är att om drönaren inte varit försedd med kamera, hade det enligt gällande svensk lagstiftning varit tillåtet - men lika störande.
Jag försvarar inte taskigt beteende, men tycker att lagtolkningen kring drönare är orimligt hård. En tolkning enbart för att det finns en möjlighet att fotografera/filma och därigenom kunna utöva "övervakning".
Jag håller som sagt med dig om att lagtolkningen runt drönare är löjligt hård och tycker att motivering "övervakning" är lite konstig.
Jag håller absolut med dig även på punkten att ta till vapen är helt orimligt. Kan lätt leda till att någon skadas när hon missar och man inte vet var kulan hamnar, tex.
-Kvinnan är medveten om drönarens närvaro.
Ja, men om det var en person med kamera kan hon konfrontera personen. Drönarpiloten kan vara 1 km bort, så vad hjälper att hon är medveten?
Min trädgård kan 3, kanske 4, grannar fota ned i från sin övervåning, man kan inte se in i den från allmän plats. Men precis som i detta fall skulle någon lätt kunna filma in i den. Phantom drones kan man väl dessutom montera en DSLR under, så man kan få lite längre brännvidd än en webkamera.
Så igen: tycker det är löjligt att göra det helförbjudet.
Men ser dock inget konstigt i att man försöker komma på något regelverk runt det. Folk kommer alltid att missbruka saker och bete sig som idioter, men det betyder väl inte att man ska släppa allt fritt för det.
Vapen är reglerat så inte vem som helst kan skaffa det och kan straffas om man bryter mot regler.
Bilar måste man ha körkort för och bilar registreras på ägare så man vet vem de tillhör och det finns straffsatser för olika brott.
Kanske kan finnas något mellanting mellan den nuvarande (i min mening överdrivna) helförbjudet och det tidigare "vem som helst kan köpa en hur som helst på teknikmagasinet eller liknande"?