Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera till nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

monAmour

Ny medlem
Hej,

jag undrar vilken kamera jag ska köpa. jag har precis börjat fota men vet inte vilken utrustning jag bör inhandla.
vilken kamera är en bra nybörjar kamera?
tänker köpa en i prisklassen 2000-5000.

snälla hjälp mig!

vh micke

En bra informationskälla är gamla inlägg i det här forumet. Sök lite på F65, EOS 300 och Dynax 5 så hittar du många diskussioner om tillverkarnas baskameror.

Det finns en hel del att välja mellan i prisklassen 2000-5000 kr. Vilken modell eller vilket märke då? En smakfråga. Tidningen FOTO:s tester är en bra vägledning vid kameraköp. Du kan givetvis också knalla in till en fotohandlare och be om råd.
Sen finns det ju även helt manuella kameror om du tänkt i dom banorna. Vill du slippa allt vad automatik heter, dra fram filmen och ställa bländare/tid manuellt rekommenderar jag en Nikon FM eller FM2. Du kan hitta ett fint ex med ett 50 mm objektiv för ett par tusen på begagnatmarknaden. Nikons manuella kameror är dessutom otroligt slitstarka.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar