Annons

Kamera som kan ta många bilder i snabb följd?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ni som föreslår D650, D7000 och liknande, vet ni hur snabb en cross är och hur lång tid den är synlig åt gången?
---
Hehe, förstår vad du menar, även om jag bara har försökt mig på att fota motocross vid ett enda tillfälle i modern tid. Den gången var jag VÄLDIGT glad för att jag hade med mig en kamera som klarade av att ösa iväg 12 bilder per sekund...

Det har varit väldigt roande att läsa den här tråden, men även med risk för att den kanske kommer att bli lite tråkigare så skulle jag ändå vilja påminna alla skribenter om att ta en titt på vad trådskaparen faktiskt har anget som allra viktigast. Står redan i ämnet... Detta ska absolut inte ses som något mästrande från min sida, jag är själv en (minst) lika god kålsupare som alla andra när det gäller att glömma ämnet och i full fart ånga iväg in på första bästa sidospår. :)

För det angivna ändamålet bör man enligt min mening börja med att utelämna allting som inte klarar minst 10 bild/sek. Det finns ju några alternativ bland kamerorna i mellan-och entusiastprisskiktet som klarar detta. Dessutom betvivlar jag att det skulle falla särskilt väl ut ifall trådskaparen kom dragande med en "stridsvagnstung" proffskamera till den här tjejen, så dessa anser jag också bör gallras bort i det här fallet. Liksom flimsiga kompakter.

Buffertstorleken, som också har nämnts, är inte av särskilt stor betydelse i detta fall. Man hinner ändå inte ta så många bilder innan hojen är väck... I de flesta andra sammanhang behöver bufferten inte heller vara särskilt stor f.ö. I alla fall för min del är det vanligaste att jag drar iväg ca 3 bilder, och det näst vanligaste 5-6. I enstaka fall lite fler naturligtvis.

Skulle man nu ha speciella behov på en extremt stor buffert så får man väl titta på någon av de kameror som klarar av att köra tills minneskortet är fullt. Inte så svårt om seriebildshastigheten är låg - finns flera modeller som klarar detta. Dock finns det vad jag vet bara en enda digitalare som klarar biffen med hyfsat hög bildhastighet (5 bild/sek). Sony A700 är fortfarande innehavare av gällande "världsrekord" i denna gren (inte dåligt av ett gammalt "härke" som slutat att tillverkas för ett flertal år sedan).

Men nu verkar det vara hög tid att jag påminner mig själv om min egen påminnelse ovan...

Edit: Vill bara tillägga att Uno skrev sitt inlägg ovan medan jag höll på och knåpade med mitt.
.
 
Om man ska ha med allt, kanske man ska överväga att filma istället. Men att ta ett antal snabba bildskurar på någon eller några sekunder i snabb hastighet är inte fel.

Det handlar inte om att få med allt, det handlar om att kameran över huvud taget ska hinna få fokus på motorcykeln innan den är borta. Det går så snabbt att det krävs rätt mycket av kameran för att göra det.

I mina ögon är antalet bilder per sekund inte det allra viktigaste även om 3-4 är alldeles för dåligt, det är att autofokusen är i toppklass och det är den bara på pro- och semiprokameror och objektiv i samma klass.
 
Lämpligen ställer man fokus i förväg, på den plats där man förväntar sig att motorcykeln ska dyka upp.

Då får man ju istället kompensera med en massa bilder per sekund för att vara säker på att hinna pricka hojen när den är precis i skärpeområdet. Olämpligt nog gör ju deras hastighet att stora bländare behövs samtidigt så skärpedjupet blir kort.


Jag kan förstå att folk rekommenderar instegskameror till nybörjare som ska "fota allt möjligt", men här har vi en som dels är väldigt fotointresserad och dels ska fota ett specifikt och mycket snabbt motiv.
 
För det angivna ändamålet bör man enligt min mening börja med att utelämna allting som inte klarar minst 10 bild/sek. Det finns ju några alternativ bland kamerorna i mellan-och entusiastprisskiktet som klarar detta. Dessutom betvivlar jag att det skulle falla särskilt väl ut ifall trådskaparen kom dragande med en "stridsvagnstung" proffskamera till den här tjejen, så dessa anser jag också bör gallras bort i det här fallet. Liksom flimsiga kompakter.
.
.

Blir inte så mycket kvar inom budget om man utesluter allt som inte klarar 10 bilder/sekund och flimsiga kompakter som V1. Nikon v1 är förövrigt inte speciellt flimsig. Det är ett ganska bastant bygge i metall, vad som oroar är dock dess egenskaper i svagt ljus jag skulle ogärna använda högre iso än 1600, och helst inte mer än 800. Men till stor del gäller det ju även den Canon 1DmkIII som inte heller den är någon m

Faktum är att även kameror som Canon 7D vilken brukar rekommenderas för sportfoto går bort med din filtrering, förutom då att man hamnar långt utanför budget. Det behövs ju inte bara ett kamerahus, utan även någon telezoom med längsta brännvidd på åtminstone 200 mm. En bra sådan kommer bara den att förbruka halva budge

Så frågan är vilka slinker igenom filtret och håller sig inom budget. Det jag sett angående Sony hitills i den här tråden verkar lovande. Såg att man kan få Sony SLT-A57 / AF-DT 18-55/3,5-5,6 + AF-DT 55-200/4,0-50,6 för 7000. Jag har dock aldrig ens hållit i den kameran så jag vet inget om dess eventuella nackdelar, men tittar man på specifikationerna ser den lovande ut. Sedan är det ju frågan hur bra autofokus är, få kameror slår Nikon v1 på det området, och ska man få ut 12 bilder per sekund är man nere på 8.5 megapixel vilket börjar bli i minsta laget om man ska ha möjlighet att göra lite delförstoringar.
 
Det finns en sak som går före allt vad bps heter och det är att, genom gedigen kunskap om "sina" sporter eller vad det än vara må, lära sej timing med komposition. Spray and pray är definitivt inte vad man ska syssla med som ett flertal prayare tycks förespråka och syssla med här i tråden.

Stillsammare fotografering kan däremot ofta kräva 8-10 bps av skilda anledningar som t.ex...
http://www.fotosidan.se/blogs/froderberg/vad-gora-nar-fotoassistenten-gar-och.htm
 
Senast ändrad:
Det handlar inte om spray and pray, det handlar om att hojen dyker upp och försvinner på ett par tre sekunder!

Det finns inget som ersätter att stå på rätt ställe, komponera rätt, över huvud taget pricka med fokus och som sagt att förstå vad som händer i övrigt. Allt detta krävs för att få bra bilder, plus att det krävs en hel del av utrustningen.

För övrigt måste jag säga att om jag var 20 och fick välja mellan en 1D och en 650D hade det valet varit väldigt lätt!
 
Med en budget på 10000:- hade jag före en 1D utan tvekan valt en 650D med EF-S 18-55 IS II och EF-S 55-250 IS. Alternativt en 60D som med objektiven oxå hamnar inom budgeten.
 
Med en budget på 10000:- hade jag före en 1D utan tvekan valt en 650D med EF-S 18-55 IS II och EF-S 55-250 IS. Alternativt en 60D som med objektiven oxå hamnar inom budgeten.
Ja, du hade kanske gjort det men nu var det inte det som var frågan. Ts var ute efter en kamera som kunde ta 10 b/s och främst fota motocross, och då anser jag fortfarande att 1d är ett bättre val än 650D. Om nu den är för klumpig så är förmodligen 60D ett bättre val, men kan inte exakta specarna för den kameran.

Men tyvärr verkar Ts försvunnit från tråden så det är lite svårt att veta vad han själv anser.
 
Ja, du hade kanske gjort det men nu var det inte det som var frågan. Ts var ute efter en kamera som kunde ta 10 b/s och främst fota motocross, och då anser jag fortfarande att 1d är ett bättre val än 650D. Om nu den är för klumpig så är förmodligen 60D ett bättre val, men kan inte exakta specarna för den kameran.

Men tyvärr verkar Ts försvunnit från tråden så det är lite svårt att veta vad han själv anser.

10 b/s har TS aldrig begärt utan det är andra som tolkat in det "kravet" i tråden. 5 b/s var nog mer "kulsprutelikt" med motor på den analoga tiden
 
10 b/s har TS aldrig begärt utan det är andra som tolkat in det "kravet" i tråden. 5 b/s var nog mer "kulsprutelikt" med motor på den analoga tiden

Är det inte så att TS har skrivit att han vill ha en kamera som är bra för motocross helt enkelt? Vad han minns från den analoga tiden var väl snarast att det fanns snabba kameror då. Svaret är att det också idag finns snabba kameror och vi försöker så gott vi kan tala om vilka kameror som är snabba och vad som krävs för att fota motocross på ett vettigt sätt.
 
Har följt tråden lite och visst har det spårat ut lite. Jag läste första posten igen och ser att hon är intresserad av foto och vill kunna ta bilder av pojkvännen som kör motorcross.

En 1D av äldre modell är såklart det bästa valet för att fånga bilder i tävling, men är det verkligen det enda hon ska göra?

Är hon fotointresserad vill hon säkert göra annat än bara ta bilder när pojkvännen tävlar. Och rätta mig nu om jag har fel, men oavsett om hon skaffar en nyare 650/700D eller äldre modeller som 600D eller 60D, så får hon bättre ISO och bättre bilder direkt från kameran i JPEG. Vilket jag tror uppskattas.

Tror väl att både 600D och 60D är lite långsamma, så kanske 650/700D är de bättre valen här (även om 60D överlag är en bättre kamera) . Alternativt att man går på en 7D,men det kan bli svårt med budget.

En 650/700D med kitobjektiv plus EF-S 55-250 borde landa inom budget. Möjligtvis att man även köper EF 50 mm f1.8 eftersom den kostar under 1 000-lappen och blir ett bra objektiv för porträtt o dyl, framför allt i mörka miljöer som t ex mekgaraget.

Så har tjejen ett utmärkt kreativt kit för att utforska fotografering. Samtidigt som kameran med 5 bilder per sekund och ca 20 bilder i buffert borde räcka för att fånga även snabbare händelser :)
 
En 1D av äldre modell är såklart det bästa valet för att fånga bilder i tävling, men är det verkligen det enda hon ska göra?

Säkert vill hon göra mer än så, men i texten står det:

"Hennes kille kör cross eller nåt och hon vill kunna fota honom och dom andra, och sen i efterhand välja ut den bästa bilden."

Vilket får mig att tro att det handlar ganska mycket om att följa tävlingar trots allt, och då är det så snabb kamera som möjligt som gäller och då inte bara snabb på att ta många bilder per sekund utan även snabb autofokus. Dvs ett jobb för en proffskamera.

Ska det fotograferas inomhus behövs det dessutom ljusstark optik som bara den troligtvis tar oss över budgetgränsen. Ärligt talat så är det här svårt att fixa på ett bra sätt även om TS skulle dubbla budget. Kanske bättre att ge ett penningbidrag tll valfri fotoutrustning. Lite tråkigt kanske men då kan födelsedagsbarnet själv prioritera vad hon tycker är viktigt
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.