Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera som kan ta många bilder i snabb följd?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hmsolutions

Ny medlem
Hej,
Jag är på jakt efter en systemkamera som kan ta många bilder i snabb följd, som förr när man hade motor på sin kamera.
Själv är jag inte alls kunnig i fotografins underbara värld, och kameran ska köpas till min sambos dotter som har börjat bli vansinnigt intresserad av fotografering. Hennes kille kör cross eller nåt och hon vill kunna fota honom och dom andra, och sen i efterhand välja ut den bästa bilden.

För det första, FINNS denna funktion numera på digitala kameror (dum fråga kanske)? Jag har googlat en del, men hittar inget.

Så, finns det nån systemkamera som man kan fota typ "kulspruta" med?
Personligen gillar jag Nikon, men har egentligen ingen aning om varför.

Idéer tas emot med glädje! Hon fyller tjugo om tre månader, och tanken är att det ska bli en present från familjen.
Budget, tja, helst under/runt tio tusen

Tack på förhand!
 
Jadå, det finns snabba kameror idag också ;-)

De vassaste ligger på 10-12 bps, men då blir det något dyrare än du tänkt dig. Nikon D300s tar 7 bps och borde gå att få in i budgeten tillsammans med ett vettigt objektiv.
 
Med en begagnad kamera så kan budgeten funka.
Sen är det så att du både vill ha en snabb kamera i avseende på (bilder/sekund-frames per secund - fps) OCH autofokus.
OCH ett snabbt objektiv.
Fokus går iofs ställa manuellt på rätt ställe och sedan är det bara att knäppa när motivet är på rätt ställe.
 
Sony Nex-5R, 6 & 7 klarar 10 bilder per sekund. Tyvärr är inte autofokusen lika snabb men på en crossbana vet man ju ungefär var förarna dyker upp.
 
Sony A-77 tar 10 och 12 bilder per sek (olika inställningar) och kostar 8000kr med kitobjektivet. Då finns det ett par tusenlappar kvar till en telezoom.

Sony A-57 tar också 10 och 12 bilder per sek. Kostar 7000kr med kitobjektiv och en 55-200mm telezoom.
 
En begagnad Canon 1D Mark III, tar 10 bilder i sekunder, och ett Sigma 100-300/4 kan du köpa för mellan 11-12 000 begagnat. Dock är det lite över din budget, men då har du en riktigt bra och prisvärd kombination.
 
Canon 7D

Canon 7D klara 8 bilder/sek och Canon 79-300mm är ett bra budgettele.

Hej,
Jag är på jakt efter en systemkamera som kan ta många bilder i snabb följd, som förr när man hade motor på sin kamera.
Själv är jag inte alls kunnig i fotografins underbara värld, och kameran ska köpas till min sambos dotter som har börjat bli vansinnigt intresserad av fotografering. Hennes kille kör cross eller nåt och hon vill kunna fota honom och dom andra, och sen i efterhand välja ut den bästa bilden.

För det första, FINNS denna funktion numera på digitala kameror (dum fråga kanske)? Jag har googlat en del, men hittar inget.

Så, finns det nån systemkamera som man kan fota typ "kulspruta" med?
Personligen gillar jag Nikon, men har egentligen ingen aning om varför.

Idéer tas emot med glädje! Hon fyller tjugo om tre månader, och tanken är att det ska bli en present från familjen.
Budget, tja, helst under/runt tio tusen

Tack på förhand!
 
Man kanske bör nämna att man ofta inte kan ta alla dessa bilder i följd hur lång tid som hellst. Beroende på hur stor bufferten är i kameran kanske du fixar 25 bilder sedan går hastigheten ner markant pga att bufferten är full. Och med 10 bps så kan du då köra på med "kulsprutan" i 2,5 s innan hastigheten går ner.
 
Man kanske bör nämna att man ofta inte kan ta alla dessa bilder i följd hur lång tid som hellst. Beroende på hur stor bufferten är i kameran kanske du fixar 25 bilder sedan går hastigheten ner markant pga att bufferten är full. Och med 10 bps så kan du då köra på med "kulsprutan" i 2,5 s innan hastigheten går ner.

Sant. Ett alternativ är filma istället för att ta enstaka bilder och sedan plocka ut bilder ur filmen med verktyg som t ex Lightroom.

Det beror lite på vad man ska ha bilderna till. Om man bara ska "små" bilder för publicering i nyhetsartiklar på webbsidor så funkar det bra. Ska man göra rejäla förstoringar så räcker oftast inte kvaliteten.

Jag har filmat en del basketmatcher för att skriva artiklar på klubbens hemsida och har då filmat matcherna i HD-kvalitet och sedan plockat ut enstaka "rutor" som illustrationer till artikel-text. Funkar riktigt bra för ändamålet men kvaliteten blir betydligt bättre med "riktiga" stillbilder.
 
Man kanske bör nämna att man ofta inte kan ta alla dessa bilder i följd hur lång tid som hellst. Beroende på hur stor bufferten är i kameran kanske du fixar 25 bilder sedan går hastigheten ner markant pga att bufferten är full. Och med 10 bps så kan du då köra på med "kulsprutan" i 2,5 s innan hastigheten går ner.

Det är fördelen med ett äldre proffshus som 1D Mark III, att den klarar 30 bilder i raw och nästan 130 jpeg bilder innan bufferten slår i.
 
Kort reflektion från mig efter att ha provat "topphastigheten" på egna kameran är att om man har följande fokus så tappar man en del ifart. Vet inte vad proffsen säger, men skulle väl kunna tänka mig att på längre avstånd så kanske detta inte spelar så stor roll (större skärpedjup helt enkelt).

Sen får jag säga att min 650D med 5 bilder per sekund och en buffert på ca 25 bilder räcker långt. Vill man sen är det bara att sänka kvalitén till medium eller låg jpeg och då är bufferten nära på obegränsad. Och kvalitén bör räcka till Facebook såväl som vanliga kort.
 
Scandinavian photo har ett tjurlass med begagnade canon 1dmk3, och dom brukar lämna garanti i en 3-6 månader om jag minns rätt.
Den kameran är inte som gjord för, utan den ÄR gjord för just det här.
Med ett 70-200 F4 eller begagnat 70-200 2.8 så är hamnar du "runt" 10000 :)
 
Lite märkligt när den som ber om råd för en förstakamera till en nybörjare får förslag på begagnade proffskameror...

En Canon 650D med kitzoom 18-55 och telezoom 55-250 får man för ungefär 7000 kr och den kan man ta väldigt många och bra kort med, även på motorcyklar.
 
Nikon V1 klarar 60 bilder/sek om du har ett bra minneskort och du klarar din budget. Lite film här: http://youtu.be/H22Jwb-6tas

Med tanke på att den bar klarar att göra detta i en halv sekund innan den måste ladda ned bilderna till kortet, vilket tar ganska lång tid, är just den inställningen inte så användbar. Förmodligen är 10 bilder/sekund läget mera användbart. Då kan man ta bildserier som är flera sekunder långa innan den hinner spara.

V1:an är dessutom liten och behändig. Komplettera med ett 30-110 teleszoom så hon kommer nära åkarna. Dessutom har V1:an riktig sökare som man kan hålla mot ögat och behöver inte komponera och ta bilder på armlängds avstånd vilket inte bara gör det lättare att komponera bilderna, utan även att det är lättare att hålla kameran stilla.

Fördelen med V1:an är att den är billig, extremt snabb, både vad det gäller antal bilder per sekund och vad det gäller autofokus. Är det någorlunda ljust kan den utan vidare tävla med även snabba spegelreflexkameror när det gäller autofokus.

Behöver man längre telen än 110 mm (tror inte det behövs i hennes fall) kan man ansluta optik för nikons stora systemkameror med hjälp av en adapter.

Nackdelen är att den har liten sensor, ungefär som en bättre kompaktkamera och bara 10 mega pixlar. Den lilla sensorn gör att bilder tagna i svagt ljus lätt blir brusiga och de få pixlarna gör att man inte gärna skriver ut bilder i större format än A2.

Även batteritiden är imponerande på den här kameran, stänger man av bildskärmen på baksidan och använder sökarokularet, kan man ta en bit över 1000 bilder på en laddning.
 
Lite märkligt när den som ber om råd för en förstakamera till en nybörjare får förslag på begagnade proffskameror...

En Canon 650D med kitzoom 18-55 och telezoom 55-250 får man för ungefär 7000 kr och den kan man ta väldigt många och bra kort med, även på motorcyklar.



Nu är väl "proffskamerorna" inte svårare att använda än dito avsedda för nybörjare. Det som skiljer är en del prestanda som t.ex. hur många bilder per sekund man kan ta och hur många bilder som kan buffras, samt en del byggkvaliget. Så har man behöv av snabb kamera är det väl ett högst rimligt råd.

Vad som jag därimot tror födelsedagsbarnet kommer att reagera mot, är hur tunga de är, och jag tror att även 650D kommer att framkalla reaktioner på det området. I det avseendet är Nikon V1 ett betydligt bättre val.
 
Vad som jag därimot tror födelsedagsbarnet kommer att reagera mot, är hur tunga de är, och jag tror att även 650D kommer att framkalla reaktioner på det området.

Vad jag förstår fyller hon tjugo, inte tre, så jag tror inte att tyngden från en 650D (eller liknande) kommer att upplevas som något ohantligt problem.
 
Vad jag förstår fyller hon tjugo, inte tre, så jag tror inte att tyngden från en 650D (eller liknande) kommer att upplevas som något ohantligt problem.


Du glömmer att för många unga människor är att fotografera detsamma som att knäppa en bild med sin iPhone. Så det handlar inte om att inte kunna lyfta eller hantera den, utan snarare att kunna göra det utan att tänka gud vad tung den är, och kommer de tankarna är chansen stor att kameran blir hemma.
 
Du glömmer att för många unga människor är att fotografera detsamma som att knäppa en bild med sin iPhone.

Nej, det glömmer jag inte. Men jag minns också att TS Håkan uppenbart är ute efter en systemkamera i stil med det man hade "förr i tiden" och att mottagaren är "vansinnigt intresserad av fotografering".
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.