Annons

Kamera samt tillbehör för modellfotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zugar

Aktiv medlem
Ska ta upp fotografering av modeller i alla de sorter mycket lättkläddt och undrar om ni kan tipsa om bra utrustning, skall införskaffa systemkamera,objektiv, blixt osv?

www.kaffebrus.com
www.studioblixtar.com
www.photax.com

... har alla billiga studioblixtpaket från ca 2500:-

Pappersbakgrunder tycker jag är bäst som bakgrunder då de inte blir skrynkliga som tyg.

Alla systemkameror idag tar utmärkta bilder. men undvik Nikons instegsmodeller då de saknar autofoukus- motor och då fungerar inte alla objektiv ( man måste då fokusera manuellt ).

Billiga och utmärkat objektiv är de olika märkenas 50mm 1.8 . Kanon för modellfoto och porträtt då de är både ljusstarka och skarpa. kostar en tusing ca.

Har du dålig koll på systemkameror ( vid studio foto kör man manuella inställningar, typ 1/200 s och F8 ), så kolla igenom nån sida på nätet med en grundkurs , som tex www.kameravaskan.se eller här på fotosidan.

Naturligt ljus, billigt systemkamera och sen lär dig bildbehandling. Allt handlar om bildbehandlingen.. Spelar ingen roll om du har en Hasselblad med digitalbakstycke för 500.000. Kan du inte bildbehandla så blir bilderna från Hasselbladaren lika tråkiga som från en vanlig systemkamera.
En bra början:
www.psd.tutsplus.com

Budget 15k->20k allt behöver inte köpas direkt kompletterar med vissa saker efter hand!

Ett försök till hjälp

Det saknas rätt mycket info men jag gör ett försök till spec,
Nu har jag Nikonprylar och har mycket begänsad kännedom om andra märken värför det blir Nikon rekommendation;-)

Kamera: Nikon D90 , kan gå att hitta för under 6000 för huset (eller om du ska spara pengar och bara skjuta blixtbilder beggad D80 (borde gå att få för 2500-3000) Rätt mycket kamera för pengarna visst D7000 är mycket bättre på det mesta men 50% mer pengar och om jag förstod dig rätt kommer du inte att behöva de extra den tillför. Den här serien kan dessutom styra Nikonblixarna via Commander-läget hos den inbyggda blixen.

Objektiv: leta efter ett 85 AF-D 1,8 (borde gå att hitta för 2500 beggat) toppen för modellbilder
Det här objektivet förutsätter motor i huset ( D80, D90, D7000 och uppåt)
Funkar alltså inte AF-auto om kamerar inte har motor i huset

Skaffa ett par SB-900 eller SB-700 (det är inte någon våldsam prisskillnad, SB-900 ger lite mer prestanda) Ger större frihet än studioblixtar ifall du ska fota på andra ställen än studio.
Du bör skaffa dig belysningsstativ ett par manfrotto nano (5001) räcker rätt långt (495 sek på dustin) fast kolla beggat, belysningsstativ brukar kunna vara billiga.

Ett bra alternativ för modifierare för det s.k KEY (huvudljuskällan) är ett lastolite 1m paraplysoftbox läs mera här http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=10009
Rätt mycket pang för de pengarna.

Du kanske ska satsa på någon Grid för effektljus (jag kör honl och är mycket nörjd med det märket men det finns billigare (ca 3-400 sek på ebay.com för honl)

En reflexskärm är alltid bra att ha (köp beggad på ebay)

Kameragrejorna råder jag dig att köpa i Sverige om du inte är van internetköpare för det övriga rekommenderar jag ebay.com eller ebay.co.uk ( .co.uk så blir det ingen moms och tull) då du sparar rätt mycket pengar.

Till sist lägg ett par tusen av dina pengar på utbildning, rätt många duktiga fotografer ger kurser.

Janne Höglund ger kuser som du kan boka via http://www.aifo.se/utbildning/index.html
Janne är jäkla duktig och du spar mycket möda på satsa lite pengar.

Jag hoppas att det här har tillfört något till ditt sökande

Edit
PS såg nyss att du i profilen angett att du har en D80

Senast ändrad:
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto