Advertisement
ANNONS
Annons

Kamera i usa! 5d Vs 400d

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke I

Medlem
Ska åka till New York om några dagar, och tänkte att det är dags att gradera upp ett eller två steg. Men vad ska man köpa? Jag har en 350d med en del ef och några efs gluggar. Ska man köpa en 5d eller är 400d? Eller kommer det att komma en bättre kamera innom kort i samma prisklass?
 
Micke I skrev:
Ska åka till New York om några dagar, och tänkte att det är dags att gradera upp ett eller två steg. Men vad ska man köpa? Jag har en 350d med en del ef och några efs gluggar. Ska man köpa en 5d eller är 400d? Eller kommer det att komma en bättre kamera innom kort i samma prisklass?

Jag skulle köpa en 5d men då du har en del efs gluggar så måste du ju sälja dem då. Är det något du saknar i 350D som finns i 5d eller 400d? Om inte så fortsätt fota med 350D tills du hittar en funktion du verkligen behöver i någon annan kamera.

mvh,
Edvard
 
Jag tittade på din profil och undrar om du inte borde lägga pengarna på att uppgradera dina objektiv snarare än ett nytt kamerahus. Om du absolut vill ha ett bättre kamerahus, varför inte köpa en 30D och ett bra objektiv. Bildkvaliteten hos 350D räcker för de flesta behov, skillnaden mot 5D är inte så dramatisk (det finns en tråd på Fotosidan som visar att upplösningen i praktiken är lika för 5D och 30D).

/Daniel
 
dano skrev:
Jag tittade på din profil och undrar om du inte borde lägga pengarna på att uppgradera dina objektiv snarare än ett nytt kamerahus. Om du absolut vill ha ett bättre kamerahus, varför inte köpa en 30D och ett bra objektiv. Bildkvaliteten hos 350D räcker för de flesta behov, skillnaden mot 5D är inte så dramatisk (det finns en tråd på Fotosidan som visar att upplösningen i praktiken är lika för 5D och 30D).

/Daniel

Tack !

Jag har kollat runt på objektiv men vet inte vilket som skulle passa mig. Har du kanske några förslag på halvdyra objektiv, med bra kvallite? Jag fotar mycket objekt med rörelse!
 
Jag ser att du täcker ett stort omfång från vidvinkel till tele. Du kanske kunde uppgradera något till ett ljusstarkare och skarpare dito? 24-70/2.8, 24-105/4 IS. Du verkar fota mycket motorsport och då kanske en 70-200/4 eller en 70-200/4 IS vore trevligt. Annars kanske fasta gluggar vore något? Har själv en 35mm/2 som jag tycker är trevlig. Finns trevliga bitar på 50mm också.

Fast allt det här vet du bäst. Vilka situationer du fotar mest och om du i sådana fall saknar något. Om allt är mer eller mindre bra så varför inte spara pengarna till du hittar något du verkligen saknar och vill ha?

Det är svårt att säga i vilken ända du skall börja uppgradera objektiv. Jag tycker du ska känna efter själv!

mvh,
Edvard Wendelin
 
Micke I skrev:
Tack !

Jag har kollat runt på objektiv men vet inte vilket som skulle passa mig. Har du kanske några förslag på halvdyra objektiv, med bra kvallite? Jag fotar mycket objekt med rörelse!

Om du fotar objekt i rörelse så skulle jag rekommendera en 30D och EF 70-200/2,8L. Det borde bli ungefär samma kostnad som ett 5D-hus.
 
Micke I skrev:
...
Eller kommer det att komma en bättre kamera innom kort i samma prisklass?
Det kommer alltid bättre och billigare kameror - bara Du väntar tillräckligt länge.

Allvar - väntar Du, så får Du dras med Din 350D, men Du vet inte hur länge - köper Du nu, så riskerar Du att sitta med "Svarte Petter" när nästa kamera-modell kommer - hur Du än gör - så blir det fel.

Jag tycker Du ska satsa på en 5D, om valet är 5D eller 400D. Köp nu! Visserligen kostar det att byta ut alla EF-s, men vad gör man inte för konsten.
 
Med tanke på att dollarn har inte varit billigare på 10 år, vore det smartast att inte "uppgradera" till 400D, utan köpa något som du verkligen tjänar på, både ekonomiskt och fotografiskt.

Du har 350D och valet står nu mellan 400D eller 5D. Det är som att välja mellan en traktor eller en porsche. Det är två produkter som vänder sig till helt olika målgrupper.

Ärligt talat så tror jag inte att du har en aning om vad du behöver för prylar, utan bara vill handla. Det är iaf. det intrycket jag får. Rätta mig om jag har fel. Hursomhelst, du kan köpa vad du vill och sälja med förtjänst i sverige, så passa på att handla allt du har råd med och behåll det du behöver. Glöm inte världsgarantin dock.
 
Micke I skrev:
Jag har kollat runt på objektiv men vet inte vilket som skulle passa mig. Har du kanske några förslag på halvdyra objektiv, med bra kvallite? Jag fotar mycket objekt med rörelse!
Det är svårt att ge något råd baserat på så lite information, men Canons "L" objektiv är aldrig fel. Bäst är om du går igenom de bilder du har tagit som du gillar och ser efter i exif informationen vilken brännvidd och bländare du använde.

Tar du många bilder med brännvidden 70 mm eller mer kanske du skall fundera på att köpa en bättre telezoom, exempelvis en 70-200:a. Ligger du väldigt ofta på 200 mm är det kanske ett längre objektiv du egentligen saknar, Canons 100-400 IS kan då vara ett bra val.

Fotograferar du ofta med 17/18 mm och tycker det inte riktigt räcker till är det kanske en supervidvinkelzoom du saknar, exempelvis Canon EF-S 10-22/3.5-4.5.

Ligger brännvidden för de flesta bilderna i intervallet 24~70 ska du kanske titta på en bättre "normalzoom", som EF-S 17-55/2.8 IS om du föredrar vidvinkel i ditt fotograferande, eller EF 24-105/4 IS om du föredrar tele.

Om du ofta använder största möjliga bländare är det idé att satsa på ett ljusstarkare objektiv, antingen med fast brännvidd (som EF 50/1.4) eller välja en 2.8 zoom.

Fotograferar du mycket med följande autofokus (AI Servo) skall du definitivt satsa på Canons originaloptik med USM, om inte kan Tamron, Tokina eller Sigmas motsvarande objektv vara ett billigare alternativ.

Skulle jag själv välja optik från noll skulle jag ha valt: EF-S 10-22/3.5-4.5, EF 24-105/4 IS, EF 70-200/4 (IS), EF 1.4x och en 50/1.4. Denna uppsättning täcker in alla brännvidder från 10-280 mm vilket räcker för kanske 90% av mitt fotograferande. Att köpa en 10-22, 24-105 och 70-200 i USA borde uppskattningsvis kosta lika mycket som att köpa ett nytt 5D hus, och du får garanterat bättre bilder med din nuvarande kamera och dessa objektiv än om du uppgraderar kamerahuset men behåller dina nuvarande objektiv. Om du sedan i framtiden uppgraderar till fullformat så har du redan objektiv som matchar kameran.

/Daniel
 
Jag tackar för alla inlägg i tråden som har gjort mig lite klokare på resans gång!
Det ser ut som om det kommer att sluta med en 5d med Batterigrepp, ett EF 24-105mm f/4L IS och lite filter mm om priset blir det rätta.
 
BulletBreath skrev:
Är det verkligen värt att handla hus från USA när man inte har nån världsgaranti på dem?
/Andreas

Bara huset är 7000 skr billigare i usa, så för dom pengarna kan man antingen resa över dit igen och få den lagad på garantin eller reparera den här hemma och sitta kvar i soffan ;-) men det är vad jag tycker. Min 350 köpte jag i singapore och det har inte varit några problem.
 
Michael.
Att gå från 350D till 5D är ett stort steg.

Andreas.
Det går att köpa till en "Mack" world-wide-warranty till kameran. Samtidigt har svenska Canon som "goodwill" att åtgärda eventuella fel även om kameran ej köpt i Sverige(gäller 20D och modeller upp).
Mvh Thomas
 
solvargen skrev:

Det går att köpa till en "Mack" world-wide-warranty till kameran. Samtidigt har svenska Canon som "goodwill" att åtgärda eventuella fel även om kameran ej köpt i Sverige(gäller 20D och modeller upp).

MVH

Fredric
 
Då va man hemma från staterna, och kameran gled i genom tullen utan problem! Det blev en 5D med EF 24-105mm f/4L IS ,minnes kort och polfilter. Jag handlade allting på B.h foto i New York som nog är världens största el affär skulle jag tro! Mina prylar transporterades på ett band i taket mellan dom olika stationerna som jag gick i mellan.Och till sist var dom packade i kassar, när jag hämtade ut dom efter att man hadde betalt, Mäktigt!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.