Micke I skrev:
Jag har kollat runt på objektiv men vet inte vilket som skulle passa mig. Har du kanske några förslag på halvdyra objektiv, med bra kvallite? Jag fotar mycket objekt med rörelse!
Det är svårt att ge något råd baserat på så lite information, men Canons "L" objektiv är aldrig fel. Bäst är om du går igenom de bilder du har tagit som du gillar och ser efter i exif informationen vilken brännvidd och bländare du använde.
Tar du många bilder med brännvidden 70 mm eller mer kanske du skall fundera på att köpa en bättre telezoom, exempelvis en 70-200:a. Ligger du väldigt ofta på 200 mm är det kanske ett längre objektiv du egentligen saknar, Canons 100-400 IS kan då vara ett bra val.
Fotograferar du ofta med 17/18 mm och tycker det inte riktigt räcker till är det kanske en supervidvinkelzoom du saknar, exempelvis Canon EF-S 10-22/3.5-4.5.
Ligger brännvidden för de flesta bilderna i intervallet 24~70 ska du kanske titta på en bättre "normalzoom", som EF-S 17-55/2.8 IS om du föredrar vidvinkel i ditt fotograferande, eller EF 24-105/4 IS om du föredrar tele.
Om du ofta använder största möjliga bländare är det idé att satsa på ett ljusstarkare objektiv, antingen med fast brännvidd (som EF 50/1.4) eller välja en 2.8 zoom.
Fotograferar du mycket med följande autofokus (AI Servo) skall du definitivt satsa på Canons originaloptik med USM, om inte kan Tamron, Tokina eller Sigmas motsvarande objektv vara ett billigare alternativ.
Skulle jag själv välja optik från noll skulle jag ha valt: EF-S 10-22/3.5-4.5, EF 24-105/4 IS, EF 70-200/4 (IS), EF 1.4x och en 50/1.4. Denna uppsättning täcker in alla brännvidder från 10-280 mm vilket räcker för kanske 90% av mitt fotograferande. Att köpa en 10-22, 24-105 och 70-200 i USA borde uppskattningsvis kosta lika mycket som att köpa ett nytt 5D hus, och du får garanterat bättre bilder med din nuvarande kamera och dessa objektiv än om du uppgraderar kamerahuset men behåller dina nuvarande objektiv. Om du sedan i framtiden uppgraderar till fullformat så har du redan objektiv som matchar kameran.
/Daniel