Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera i skidbacken

Produkter
(logga in för att koppla)

Abson

Ny medlem
Hej!

jag behöver lite tips för nu ska jag snart upp till fjällen och åka skidor. Naturligtvis vill jag ha med systemkameran i backen men vet inte riktigt hur jag ska skydda den under åken.

några bra väskor eller idéer?
 
Abson skrev:
Hej!

jag behöver lite tips för nu ska jag snart upp till fjällen och åka skidor. Naturligtvis vill jag ha med systemkameran i backen men vet inte riktigt hur jag ska skydda den under åken.

några bra väskor eller idéer?

En D50 är väl inte så mycket att vara rädd om? ;)

Skänt å sido...
Vad har du tänkt dig ha för objektiv monterat på?
Fasta objektiv har ju en tendens att vara något kortare, men samtidigt kan de vara lite tråkiga.
En fotoryggsäck, kanske? Du får se till att falla framåt isåfall, om du nu har för vana att ramla. ;)
 
Tjenna. Är nyss hemkommen från en vecka i Chamonix. Körde med en rejäl skidryggsäck från Whistler Snomotion. I den hade jag en LowePro Toploader Zoom med en 20D med monterat Sigma 70-200 och ett Sigma17-70 löst. En av dagarna kraschade jag så hårt så tådelen på en Look P14-bindning gick i två delar, kameran höll. Knappast optimalt för den, men det var helt klart skönt att den klarade sig. För normal piståkning tror jag inte man behöver oroa sig alls om man har kameran i en vadderad väska.
 
En vanlig mindre kameraryggsäck som man tillfälligt river ur allt utom själva vadderingen runt kameran? Då har man plats med tröjor och annat även om ryggan är rätt liten. Samtidigt är kameran väl skyddad på vanligt vis.

Sen är det nog ett problem att välja EN glugg som passar i backen, om man inte vill släpa runt på onödigt mycket. Typiskt tillfälle då en långzoom borde funka utmärkt.
 
Var iväg i julas. Hade då min Lowepro Nova 1 med en 350D och 17-85 IS USM monterat samt en sån där Street and field Lens case med mitt 70-200. Allt låg i botten på en vanlig ryggsäck. Funkade perfekt!
 
Hej
Förra vintern åkte jag med en Lowe Pro Topload Zoom AW frampå fäst med tillhörande sele. För att inte riskera att vara utan lämpligt objektiv hade min Nature Trekker på ryggen. Dessutom daypacken med videokameran, en Canon XM-2, i. Det blev ju lite i tyngsta laget så att säga. Dessutom var det ganska bökigt att åka sittlift. Att åka med bara Lowe Pro Topload Zoomen var lagom mycket extra vikt med kändes lite osmidig pga sin storlek. Det beror såklart också på personens storlek. I år tänkte jag prova med LowePro Sling shot 200AW som sitter diagonalt på ryggen och kan enkelt flyttas fram på magen, plocka fram kameran, ta bilder, stoppa tillbaks den och flytta tillbaks den på ryggen. Smidigt också vid åkning i sittliften.

/Håkan
 
Skulle också rekomendera ett ryggskydd. Har man otur och ramlar olyckligt så känns nog kameran ganska hård. Då kan det nog vara ganska trevligt med nått som avlastar/sprider ut trycket på ryggen
/johan
 
Förra veckan när jag åkte så hade jag min D70 löst i en vanlig ryggsäck med en handduk i botten som lite skydd. För mig är det iktigt att det är lätt att få upp kameran så man inte drar sig för att fota.
 
Jag håller med Jonas. En vanlig rygga med hygglig ryggplatta och kompressionsremmar fungerar utmärkt. Trevligt ifall kameran inte hoppar omkring på ryggen så därför kompressionsremmar. En tröja eller dyligt i botten skyddar både ryggsäck och kamera mot slitage.
Tror att det är vanligast att folk trillar framåt och inte bakåt. Enda tillfället du faller hårt på ryggen är ifall du tokhoppar utan kontroll.
 
När jag hade med kameran sist så trillade jag hårt 2 ggr, båda framåt.
En sak som jag reflekterade över var att när den fuktigare skymningen kom och jag fick för mig att åka i förväg för att ställa mig i position så blev kameran så kall av vinddraget (genom midjeväskan) att den immade igen där jag drog fram den. Irriterande...
 
Erik Schalin skrev:
Du tror HELT fel

Aha, varför trillar du bakåt då? Har du mjuka skor eller kör du med för mycket bakåtvikt? Slalomskidor löser ut vid fall framåt och inte bakåt. Inte ens med längdskidor i backen brukar jag trilla på ryggen.
 
Man kan ju ramla på ryggen utan att skidorna löser ut:)
Ofta ramlar man i sidled och rullar över på rygg, det har hänt mig x antal gånger!
Men nu när jag åker telemark ramlar jag av förklarliga själ oftast framåt!

/M
 
Det du tror är helt fel Erik.

Förvisso föll jag framåt när jag kraschade i full fart för ett par år sedan men det var ryggen som tog stryk när jag kasade utanför pisten. Jag blev ett bowlingklot bland isklumpar och tuppade troligtvis av en kort stund. Pissade med blod i urinen ett par dagar. Det var ingen bakåtvikt över huvudtaget kan jag garantera dig. Som tur var slog jag inte i huvudet.

När man pressar dagens mjuka slalomskurna skidor hårt får man lätt bakåtvikt.

Förra året ramlade en pojke på rygg rakt på en trädstam när han föll i kanten på pisten. Han klarade sig oskadd men vi tog inga chanser utan det var brandkår, ryggskena och hela baletten.

Vi har en tonårstjej i klubben som ramlade på en käpp under banträning. Idag har hon konstanta svåra smärtor i ryggen pga läkarens felbedömning.

Säger bara Thomas Fogdö.

Så kom inte och säg att man inte skadar ryggen.

MEN KROPPENS reflexer gör att man kryper ihop i fosterställning när man ramlar. "Det förutsätter att man hinner det som i mitt fall"
 
Erik Schalin skrev:
Det du tror är helt fel Erik.

Förvisso föll jag framåt när jag kraschade i full fart för ett par år sedan men det var ryggen som tog stryk när jag kasade utanför pisten. Jag blev ett bowlingklot bland isklumpar och tuppade troligtvis av en kort stund. Pissade med blod i urinen ett par dagar. Det var ingen bakåtvikt över huvudtaget kan jag garantera dig. Som tur var slog jag inte i huvudet.

När man pressar dagens mjuka slalomskurna skidor hårt får man lätt bakåtvikt.

Förra året ramlade en pojke på rygg rakt på en trädstam när han föll i kanten på pisten. Han klarade sig oskadd men vi tog inga chanser utan det var brandkår, ryggskena och hela baletten.

Vi har en tonårstjej i klubben som ramlade på en käpp under banträning. Idag har hon konstanta svåra smärtor i ryggen pga läkarens felbedömning.

Säger bara Thomas Fogdö.

Så kom inte och säg att man inte skadar ryggen.

MEN KROPPENS reflexer gör att man kryper ihop i fosterställning när man ramlar. "Det förutsätter att man hinner det som i mitt fall"

Jag har väl inte sagt att man inte kan skada ryggen när man faller? Jag påstår däremot att det är vanligare att folk trillar framåt än bakåt.

Så du tycker att man skall ha kameran på magen istället?

(har själv bara åsamkat mig en trasig axel och korsband i samband med skidåkning)
 
arneri skrev:
Jag har väl inte sagt att man inte kan skada ryggen när man faller? Jag påstår däremot att det är vanligare att folk trillar framåt än bakåt.

Så du tycker att man skall ha kameran på magen istället?

(har själv bara åsamkat mig en trasig axel och korsband i samband med skidåkning)
Då är vi överrens om falläget.

Ja jag tycker att magen är en bättre placering.
Framförallt tror jag inte på att åka omkring med för mycket prylar. Och då syftar jag INTE på den som målmedvetet åker ut bara för att fotografera och själva skidåkningen blir en bonus.

Jag menar att mitt hus, ett objektiv och lite film i fickan räcker långt.

Skall jag ha med mig mer så hade jag placerat det i en ryggsäck OCH använt ryggskena.

Jag har lyckligtvis klarat mig från bestående skador under alla åren.
 
Ryggsäck med ryggskydd

Erik Schalin skrev:
Då är vi överrens om falläget.

Ja jag tycker att magen är en bättre placering.
Framförallt tror jag inte på att åka omkring med för mycket prylar. Och då syftar jag INTE på den som målmedvetet åker ut bara för att fotografera och själva skidåkningen blir en bonus.

Jag menar att mitt hus, ett objektiv och lite film i fickan räcker långt.

Skall jag ha med mig mer så hade jag placerat det i en ryggsäck OCH använt ryggskena.

Jag har lyckligtvis klarat mig från bestående skador under alla åren.


Varför inte en ryggsäck med inbyggt ryggskydd.
Gå in på Boblbee:s hemsida http://www.boblbee.com/jsp/public/producteu/prod_hard_meg_exec.jsp
Ryggskyddet är testat och godkänt.
 
Ryggsäck med ryggskydd

Erik Schalin skrev:
Då är vi överrens om falläget.

Ja jag tycker att magen är en bättre placering.
Framförallt tror jag inte på att åka omkring med för mycket prylar. Och då syftar jag INTE på den som målmedvetet åker ut bara för att fotografera och själva skidåkningen blir en bonus.

Jag menar att mitt hus, ett objektiv och lite film i fickan räcker långt.

Skall jag ha med mig mer så hade jag placerat det i en ryggsäck OCH använt ryggskena.

Jag har lyckligtvis klarat mig från bestående skador under alla åren.


Varför inte en ryggsäck med inbyggt ryggskydd.
Gå in på Boblbee:s hemsida http://www.boblbee.com/jsp/public/producteu/prod_hard_meg_exec.jsp
Ryggskyddet är testat och godkänt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.