Annons

Kamera för ridhus

Produkter
(logga in för att koppla)

CowGirlen

Aktiv medlem
Hej.
Har funderat på att byta upp mig från min canon 450d ev. pga av att jag tycker inte att jag får tillräckligt ljusa bilder då jag fotar mycket i ridhus (hästhoppning) med 2,8 bländare.
Så söker en kamera högre ISO-tal någon som har något bra tips? helst under 20-tusen och en canon.

tack på förhand

Vad använder du för brännvidder?
Kanske räcker att köpa ett ljusstarkare objektiv, typ ett 50mm 1.8 för en tusenlapp?

450D är bäst i sin klass

För att få lägre brus måste du gå till 1DmkIII eller 5D, eller 5DII. Vi använder 100/2 mycket i ridhuset och iso800 eller 1600, men det är som du har erfaret mörkt...

Om du bara vill kunna köra med högre ISO kan en 40d eller 50d köras till ISO3200, men hade jag varit du hade jag nog hellre bytt objektiv (bildkvaliteten i sig är sannolikt helt jämförbar med den du har i dessa kameror). Då är det fasta objektiv som gäller. Ett 85 1,8 eller 100 2,0 får du för dyga 5000 spänn. Vill du ha ännu ljusstarkare kan du kika på 50 1,4 som jag tror är ännu lite billigare. Jag har ett 100 2,0 som jag älskar. Snabb fokus och extremt skarpt. (Jag har ett 70-200 2,8 också som referens)
Lite dyrare men längre brännvidd har ju 135 2,0. Måste du ha 200 mm brännvidd så blir det ju för dyrt förstås...

edit ser att den hoppbilden du tagit i ditt album är tagen med 85mm brännvidd. Då hade du med ett 85 1,8 haft hälften så kort slutartid, alternativt hade du kunnat skruva ner ISO från 1600 till 800 med samma slutartid, alternativt bländat upp detta och fått det ännu skarpare)

Den enda av de kameror du räknar upp som kvalar in i prisklassen max 20.000, som trådskaparen efterfrågade, är 5D.

? Förstår inte alls din kommentar Andreas, hon skrev HELST under 20'. Begagnade 1DmkIII och 5DII kan man få runt 20', finns faktist en 1DmkIII för 20' och en 5DII för 21' på annonssidorna, óch då har man inte ens prutat.

Poängen är att 450D är bättre än alla andra kameror i den klassen och pengarna vore bättre investerat i ett bättre objektiv, t.ex 100/2 som inte kostar så mycket och tappar inte i värde som en kamera.

Senast ändrad:
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto