ANNONS
Annons

Kalibrering/profilering - några enkla(?) frågor

Produkter
(logga in för att koppla)

JazzBass

Aktiv medlem
Hej,

Har en macbook pro inskaffad hösten 2010 med en lika ny Dell U2410 skärm. Jag har kalibrerat den en gång tidigare med en spyder3 pro men nu köpte jag en egen för att hålla bättre koll på saken och dessutom var jag aldrig riktigt nöjd med det tidigare resultatet. Spydern lär inte vara den bästa kalibratorn på marknaden märker jag nu när jag läser andra trådar, med den får duga nu i alla fall...

Vid förra kalibreringen tyckte jag att jag fick färgstick, säkert beroende på att jag inte nollat alla inställningar korrekt innan kalibreringen. Problemet är att jag är osäker på hur man gör det. Sist ställde jag skärmen på "standard" färgläge och med gamma ställd på "mac" och färgläge RGB (alltså ej YPbPr). Dock visste jag inte hur jag skulle ställa in datorn och ägnade väl inte alltför mycket tid åt saken heller. Där man väljer vilken icc-profil som ska användas finns dessutom inget som heter "nollställning" eller nåt liknande.

Så igår när jag kalibrerade på nytt (med nyare softa än sist) ställde jag in skärmen på AdobeRGB & gamma till "mac" som tidigare, och som profil i datorn valde jag även AdobeRGB. Nu tyckte jag det blev bättre angående färgsticket, men jag är fundersam på brightness/contrast-inställningarna. Kalibreringssoftan krävde att jag minskade på brightness ända ner till 2 (på en skala 0-100) för att ljustyrkan skulle vara ca 120 candela. Kontrasten har jag på max för jag tycker mig ha förstått att man skulle ha det så. Borde jag sänka på det till värdet 50 istället kanske?)

Hur vet jag om skärmen är rätt nu? Och är jag helt ute och seglar med mina nya inställningar? Det känns som jag är helt vilse, så jag uppskattar alla konkreta råd på hur jag ska ställa in skärmen och datorn.

Beklagar att inlägget blev lite väl långt..

Hej !

Ja, ibland blåser man in till någon okänd strand.

-----------------------------

Jag brukar göra en gradient från svart till vitt och se hur den blir.

Den ska ju självklart vara jämn utan trösklar eller färgförskjutningar.

Är det inte bra så syns det, sen kan det säkert vara något avikelse om inte syns
med detta test.

Skärmarna ( jag har två olika ) polariserar förmodligen olika, beroende på hur jag orienterar
Hueye´n så får jag olika resultat.

------------------------
Jag använder en "Hueye" och agryllcms programpaket där jag har gjort två olika kalibreringar som jag väljer efter ljuset i rummet.
a) 5400k b)2890k

Tack för era svar! Märkte idag att jag borde haft gamma på PC istället för Mac. Dumt att de inte kan skriva ut vilka gammatal de två inställningarna refererar till direkt i skärmens menyer.. Nåväl, jag ställde om skärmen och drog ner kontrasten till 50% istället, och nu efter en omkalibrering tycker jag det ser bättre ut igen.

Den där gradienten tyckte jag var lite svår. För det första vet jag ju inte ens hur en helt jämn övergång ska se ut då jag inte har nåt att jämföra med. Öppnade filen som fanns på sidan i Preview/Förhandsvisning, som ju inte ska lägga på nån profil på visningen om jag förstått saken rätt. Färgstick ser jag inte ut att lida av alls längre i alla fall, men lite bandning ser jag, speciellt omkring en fjärdedel in i mörka änden av gradienten. Sen tycker jag att jag har svårt att urskilja några tonskillnader en god bit in i båda ändorna av gradienten (ca 1,5 cm då hela bilden var 20cm bred på min skärm). Är det naturligt för en skärm av U2410:s kaliber?

Skärmen ska kunna visa 96% av AdobeRGB, men utnyttjar jag detta genom att ha skärmen i standardläge? Säkert en dum fråga men jag har ingen aning.. Och när jag gör en kalibrering av skärmen, borde jag använda "Generisk RGB-profil" eller nåt annat? Nån profil måste jag ju ha aktiv när jag börjar kalibreringen...

Jag kan se hela spektrat om jag släcker belysningen i rummet. Berätta gärna hur du lyckas med kalibreringen. Jag har samma skärm och får ingen rätsida på den. Får ett färgstick hur jag än gör.

Är det i Dell-skärmen man väljer mellan gammainställning "PC" och "Mac"? Låter ju helt knäppt. Jag gissar att de i så fall syftar på gamma 2.2 respektive 1.8, men det trodde jag var utdött vid det här laget. OS X använder så vitt jag vet gamma 2.2 istället för 1.8 sedan länge.

Jag skulle börja med att återställa alla grafikkortsinställningar och annat till default-värden och återställa Dell-skärmen till fabriksinställningar. Om du inte har några anledningar att ställa in andra värden (betraktningsljus t ex), skulle jag ställt skärmen på 6500K och gamma på 2.2. Kan du kalibrera till "native", alltså skärmens egna fabriksvärden kan du prova det.

Problemet med de flesta konsumentskärmar är att få ner ljusintensiteten till rimliga nivåer. Ett riktvärde på 120 cd/m2 kanske inte är möjligt att uppnå, utan du får istället öka ljuset i rummet.

På den tiden jag körde med Dell-skärmar kunde man inte dra ner brightness hur långt som helst utan att få färgskiftningar. Jag vet inte om nyare Dell-skärmar beter sig annorlunda.

Är det i Dell-skärmen man väljer mellan gammainställning "PC" och "Mac"? Låter ju helt knäppt. Jag gissar att de i så fall syftar på gamma 2.2 respektive 1.8, men det trodde jag var utdött vid det här laget. OS X använder så vitt jag vet gamma 2.2 istället för 1.8 sedan länge.

Ja det är så knäppt som det låter. Självklart trodde jag att gamma skulle vara inställd på "Mac" i skärmen då jag just skaffat en mac, men tydligen inte. Trodde den här ändå förhållandevis dyra skärmen skulle bjuda på lite bättre och framförallt tydligare inställningsmöjligheter.

Jag skulle börja med att återställa alla grafikkortsinställningar och annat till default-värden och återställa Dell-skärmen till fabriksinställningar. Om du inte har några anledningar att ställa in andra värden (betraktningsljus t ex), skulle jag ställt skärmen på 6500K och gamma på 2.2. Kan du kalibrera till "native", alltså skärmens egna fabriksvärden kan du prova det.

Skärmtemperaturen kan jag inte ställa in, men det finns ett antal olika färglägen att välja mellan: Standard, sRGB, AdobeRGB, Cool, Warm och några till. Nollställer jag skärmen väljs färgprofil "Standard", och gamma "PC", och så nollställs ljusstyrka/kontrast. Men hur nollställer jag grafikinställningarna i datorn? Jag måste ju ha en profil vald...Jag tror inte jag kan kalibrera till Native eftersom jag inte vet skärmens standardvärden. (Ännu, ska försöka kolla upp saken).

Problemet med de flesta konsumentskärmar är att få ner ljusintensiteten till rimliga nivåer. Ett riktvärde på 120 cd/m2 kanske inte är möjligt att uppnå, utan du får istället öka ljuset i rummet.

På den tiden jag körde med Dell-skärmar kunde man inte dra ner brightness hur långt som helst utan att få färgskiftningar. Jag vet inte om nyare Dell-skärmar beter sig annorlunda.

Jag kom ner till 120cd/m² med contrast på 50% då jag satte ner brightness till 9%. Känns skumt lågt. Belysningen i rummet är inte speciellt stark ens då jag har 300W halogenlampan i taket på full effekt, då datorn är i den mörkare delen av rummet. Jag har dock en lika stark uplight som jag kanske kunde placera i närheten av datorn. Dessa båda har dock helt tydligt varmare ljus än 5200K. Är det skäl då att välja en lägre vitpunkt än 6500K? (Spyder3-softan tycker det i alla fall).

Du kan nog utgå från att om du väljer AdobeRGB inställningen, så ställer den in 6500K och gamma 2.2 och maximerar färgerna den kan visa. Även sRGB är 6500/2.2, men vad standard är vågar jag inte gissa på. Warm är nog 5000K eller 5500K och Cool 9300K. Ställ gamma på PC för säkerhets skull...

För bildredigering ska du nog välja AdobeRGB läge och kalibrera mot 6500K eller native, alltså den färgtemperatur skärmen de facto har vid inställningen AdobeRGB. Jag skulle inte bry mig om vad Spydern tycker i det här läget. Få rätt på kalibreringen först, så kan du finlira sedan.

Kalibrera till 140-200 cd/m2, det som händer om skärmen är för ljus är att ska du jämföra skärmen mot en utskrift måste du ha kraftigt ljus på utskriften för att den inte ska se för mörk ut.

Senast ändrad:
Skärmtemperaturen kan jag inte ställa in, men det finns ett antal olika färglägen att välja mellan: Standard, sRGB, AdobeRGB, Cool, Warm och några till. Nollställer jag skärmen väljs färgprofil "Standard", och gamma "PC", och så nollställs ljusstyrka/kontrast. Men hur nollställer jag grafikinställningarna i datorn? Jag måste ju ha en profil vald...Jag tror inte jag kan kalibrera till Native eftersom jag inte vet skärmens standardvärden. (Ännu, ska försöka kolla upp saken).

Jag kalibrerar min U2410 i läge Custom. Då får jag tillgång till skärmens osd-justering av R, G, B. Om du talar om för Spyderns programvara att du har tillgång till denna justering blir du under profileringsförloppet uppmanad att med programvarans assistans justera färgkanalerna. Om du efter justering av färgkanalerna hamnar på värden kring 90-95 på de enskilda färgkanalerna är det inga problem att komma ned till luminansvärden på eller under 120 cd/m2 vid en ljusstyrka kring 10-15.

Det spelar ingen roll vilken skärmprofil du startar från, skärmen mäts upp likadant oavsett.

Skärmen ska kunna visa 96% av AdobeRGB, men utnyttjar jag detta genom att ha skärmen i standardläge? Säkert en dum fråga men jag har ingen aning.. Och när jag gör en kalibrering av skärmen, borde jag använda "Generisk RGB-profil" eller nåt annat? Nån profil måste jag ju ha aktiv när jag börjar kalibreringen...

Huruvida samtliga lägen utom sRGB är wide gamut har jag också funderat över men inte forskat i utan använder Customläget (som jag har profilerat) till bildbehandling och sRGB-läget för web m m.

Sitter med samma skärm och har använt standardläget när jag skapade min skärmprofil. Kan det vara så att jag inte nyttjar skärmens fulla potential då? Försökte med andra förinställningar och även custom men fick bäst resultat, tror jag, på standard.

Om du efter justering av färgkanalerna hamnar på värden kring 90-95 på de enskilda färgkanalerna är det inga problem att komma ned till luminansvärden på eller under 120 cd/m2 vid en ljusstyrka kring 10-15.

Det tråkiga med att kalibrerings- och profileringsprogramvaror anger 120 cd/kvm som någon sorts referens är att man tror detta värde måste uppnås. I själva verket har det ingen betydelse så länge det överensstämmer med det övriga omgivningsljuset. Kan man inte få ner skärmen tillräckligt lågt utan färgstick får man helt enkelt öka upp omgivnings- och betraktningsljuset. Hjärnan anpassar sig snabbt till olika förhållanden.

Det tråkiga med att kalibrerings- och profileringsprogramvaror anger 120 cd/kvm som någon sorts referens är att man tror detta värde måste uppnås. I själva verket har det ingen betydelse så länge det överensstämmer med det övriga omgivningsljuset. Kan man inte få ner skärmen tillräckligt lågt utan färgstick får man helt enkelt öka upp omgivnings- och betraktningsljuset. Hjärnan anpassar sig snabbt till olika förhållanden.

Om du har ett bra betraktningsljus ska det ha en ljusstyrka på 500 lux, för att en skärm ska matcha detta ska den ha en ljusstyrka på 160 candela/m2. Så ska man gå efter den officiella ISO-standarden är det 160 candela/m2 som man ska använda.

Men som sagt, det är inte alls så viktigt med dessa bestämda siffror. Det är snarare relationen mellan betraktningsljus, skärm och omgivningsljus som ska stämma överens.

Stefan

Du kan nog utgå från att om du väljer AdobeRGB inställningen, så ställer den in 6500K och gamma 2.2 och maximerar färgerna den kan visa. Även sRGB är 6500/2.2, men vad standard är vågar jag inte gissa på. Warm är nog 5000K eller 5500K och Cool 9300K. Ställ gamma på PC för säkerhets skull...

För bildredigering ska du nog välja AdobeRGB läge och kalibrera mot 6500K eller native, alltså den färgtemperatur skärmen de facto har vid inställningen AdobeRGB. Jag skulle inte bry mig om vad Spydern tycker i det här läget. Få rätt på kalibreringen först, så kan du finlira sedan.

Kalibrera till 140-200 cd/m2, det som händer om skärmen är för ljus är att ska du jämföra skärmen mot en utskrift måste du ha kraftigt ljus på utskriften för att den inte ska se för mörk ut.

Tack, tror jag ska köra på AdobeRGB istället för standard, för säkerhets skull.

Eftersom jag tidigare haft problem med att utskrifterna ser för mörka ut på min Epson R1900 (säkert p.g.a. att jag haft för ljus skärm tidigare) så ska jag försöka hålla mig till 120 cd/m2, men bakgrundsbelysningen måste jag försöka få lite bättre. Dock utan att förvandla mitt vardagsrum till ett fotolab. :)

Det spelar ingen roll vilken skärmprofil du startar från, skärmen mäts upp likadant oavsett.

Tack! Precis ett sånt svar jag letat efter, det underlättar mycket! Customläget i skärmen tror jag inte att jag ska börja trixa med men jag ska testa AdobeRGB igen. Är ganska nöjd med kalibreringen som den är nu, men jag är bara extremt nojig över om jag har gjort rätt och om skärmen är rätt. Har ju kommit fram till att den inte var det förut.

En fråga till:
Ska man förresten ha normalt ljus i rummet när man kalibrerar (förstås så att man inte har direkt ljus från lampor mm som träffar skärmen) eller är det säkrare att ha allt släckt?

Tack, tror jag ska köra på AdobeRGB istället för standard, för säkerhets skull.

Eftersom jag tidigare haft problem med att utskrifterna ser för mörka ut på min Epson R1900 (säkert p.g.a. att jag haft för ljus skärm tidigare) så ska jag försöka hålla mig till 120 cd/m2, men bakgrundsbelysningen måste jag försöka få lite bättre. Dock utan att förvandla mitt vardagsrum till ett fotolab. :)

Skilj mellan din rumsbelysning, som du vill hålla relativt svag. ISO-standard säger att den ska vara 1/4 till en 1/8 av skärmens ljusstyrka. Det innebär alltså från 62 till 125 lux, vilket är ungefär dubbelt så ljusstarkt som den tidigare standarden. Sedan har du ett betraktningsljus på 500 lux om du ska jämföra bilden på skärmen och din utskrift.

Customläget i skärmen tror jag inte att jag ska börja trixa med men jag ska testa AdobeRGB igen. Är ganska nöjd med kalibreringen som den är nu, men jag är bara extremt nojig över om jag har gjort rätt och om skärmen är rätt. Har ju kommit fram till att den inte var det förut.

Det är Custom-läget du ska använda när du kalibrerar din skärm. Då kan du ändra balansen mellan R, G och B till dess att du fått den önskade färgtemperaturen.

En fråga till:
Ska man förresten ha normalt ljus i rummet när man kalibrerar (förstås så att man inte har direkt ljus från lampor mm som träffar skärmen) eller är det säkrare att ha allt släckt?
För ett halvår sedan hade jag sagt att dämpa ljuset i rummet. Den ISO-standard som är på väg ut säger at du ska ha den normala belysningen tänd.

Stefan

Det är Custom-läget du ska använda när du kalibrerar din skärm. Då kan du ändra balansen mellan R, G och B till dess att du fått den önskade färgtemperaturen.

På Dell-skärmen som nämns i tråden finns olika reglage under custom.
Gain, här finns inställningar R,G,B
Offset, även här R,G,B
Hue, här finns R, G, B, C, M, Y
Saturation även här R, G, B, C, M, Y

Vilken av dessa ska man använda?? Syftar du Stefan på Gain för att justera balansen mellan färgerna. Eller bör man försöka sig på de andra menyerna oxå?

Har inte fattat när CMY kommer in i bilden, trodde skärmen bara hanterade RGB.

Skilj mellan din rumsbelysning, som du vill hålla relativt svag. ISO-standard säger att den ska vara 1/4 till en 1/8 av skärmens ljusstyrka. Det innebär alltså från 62 till 125 lux, vilket är ungefär dubbelt så ljusstarkt som den tidigare standarden. Sedan har du ett betraktningsljus på 500 lux om du ska jämföra bilden på skärmen och din utskrift.

För ett halvår sedan hade jag sagt att dämpa ljuset i rummet. Den ISO-standard som är på väg ut säger at du ska ha den normala belysningen tänd.

Stefan

Måste säga att jag nog är hyfsat nöjd efter den senaste kalibreringen så jag låter det vara tillsvidare. Måste få mer kött på benen (kunskap och erfarenhet om det här) innan jag ger mig in på Customläget och vågar börjar finlira. Nu ställde jag in en vitpunkt på 5800K för att kompensera för det dämpade varma ljuset jag har i mitt vardagsrum och tycker det ser rätt bra ut nu. Gradienten som nån länkade till ovan ser också rätt okej ut nu, bättre än tidigare.

Det där med betraktningsljus är jag lite tudelad till. Printar jag ut en bild för att hängas upp hos mig eller nån bekant så vill man ju att den ska se bra ut i det befintliga ljuset, inte under en 500 lux lampa. Men jag kan tänka mig att det är viktigt om man ska ställa ut/sälja utskrifter av bilder, och för att säkerställa att printern producerar bra och korrekta bilder.

På Dell-skärmen som nämns i tråden finns olika reglage under custom.
Gain, här finns inställningar R,G,B
Offset, även här R,G,B
Hue, här finns R, G, B, C, M, Y
Saturation även här R, G, B, C, M, Y

Vilken av dessa ska man använda?? Syftar du Stefan på Gain för att justera balansen mellan färgerna. Eller bör man försöka sig på de andra menyerna oxå?

Det är RGB Gain du skall justera.

Jag måste flika in en fråga angående kalibrering. Har en LG W2220P i vilken det så vitt jag vet sitter en likadan panel som i Dell U2410 och därför borde fungera likadant. Har lånat en spyder 3 express och ska kalibrera min skärm mha ArgyllCMS (dispcalGUI) men blir inte riktigt klok på ett par saker.

Först och främst, väldigt få lcd skärmar har möjlighet att ställa in black level. Brightness styr backlighten och det är mer eller mindre det enda som går att justera utan att faktiskt manipulera bildsignalen. Jag antar att detta gäller för denna skärm också?

Utdrag från argyll dokumentation:
Some special (expensive) LCD displays may have a white point adjustment that changes the color of the backlight. If you do not have one of these types of LCD displays, then attempting to change the white point of the display (even if it appears to have a "white point selection" or R/G/B "gain" controls") may not be a good idea, as once again these controls are probably being faked by manipulating the signal levels. Even if you do manage to change the white point significantly, it may do things like change the mid tone color too dramatically, or create a display response that is hard to correct with calibration, or results in side effects such as quantization (banding) or other undesirable effects. You may have to try out various controls (and your aim points for the display calibration), to decide what is reasonable to attempt on an LCD display.
Detta tolkar jag som att det inte är någon mening i att försöka justera färgtemperaturen på en skärm som inte kan ändra färg på backlighten. Om justeringen av bildsignalen sker i grafikkortet eller bildskärmen borde i teorin inte ha någon som helst betydelse. En följd av detta borde vara att det är bättre att öka omgivningens färgtemperatur till 6500K (standard för skärmen) än att justera skärmen till omgivningen, stämmer det?

Mina frågeställningar är som följer:

1) Är det så att temperaturen på skärmen ska vara densamma som i omgivningen? Finns det ljus på 6500K att få tag på?

2) Finns det någon fördel i att använda skärmens inställningar för att ställa in färgtemperatur? Försökte kalibrera den till 5000K men det var mer eller mindre omöjligt. Det är betydligt lättare att ha två profiler, en för vanligt användande och ett för prints, om man slipper röra skärmen öht.

3) Jag tyckte allt blev fruktansvärt brunt efter att ha kalibrerat till 5000K. Klarar skärmen av att visa det?

4) I ArgyllCMS går det att välja Tone curve. Alternativ är Gamma Relative, Gamma Absolute och sRGB. Vad är detta?

5) På skärmen finns ett sRGB läge, vad är det egentligen? Är det enbart förinställda hyffsat inställningar?

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar