Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kalibrering nyttar på webben bara om browsern stödjer profiler. Sant eller falskt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja det är väl vanligt (eller kanske t.o.m vanligast), JPEG-filer utan färgprofil, och dom förutsätts vanligen vara sRGB (ja jag vet, det är förenklat - se diskussionen tidigare i tråden).

En JPG-bild utan färgrymd är förmodligen inget där det spelar någon större roll. I och med att sRGB är den vanligaste är det väl förmodligen ett korrekt antagande.

/Karl
 
Om bilden är sRGB och din skärm är sRGB-kalibrerad/profilerad så borde vilken vettig browser som helst visa bilden korrekt./Karl
Ja, det är riktigt, men kalibrering innebär inte att man justerar in sin skärm mot någon viss känd färgrymd, t.ex. sRGB, även om det säkert går att göra med specialskärmar. Det betyder att även med en perfekt kalibrerad och profilerad skärm så har du inga som helst garantier att färger visas rätt i t.ex. Internet Explorer.
 
Kolla denna tråd på JAlbums forum, speciellt svaret från David Ekholm som är mannen bakom programmet.

http://jalbum.net/forum/thread.jspa?messageID=185197

Det sägs följande i tråden.
"Now that some browsers (Firefox and Safari) recognise and support embedded color space information, some of the more advanced memebers are sending me jpgs with embedded color space information."

Vad gör Firefox och Safari med den informationen? Konverterar Firefox och Safari om bilderna till sRGB? Startade precis min frukt och i Safari hittade jag ingen inställning som definerar vad man vill konvertera till i alla fall.

/Karl
 
Ja, det är riktigt, men kalibrering innebär inte att man justerar in sin skärm mot någon viss känd färgrymd, t.ex. sRGB, även om det säkert går att göra med specialskärmar. Det betyder att även med en perfekt kalibrerad och profilerad skärm så har du inga som helst garantier att färger visas rätt i t.ex. Internet Explorer.

I mitt kalibrerings/profilering-verktyg kan man ställa in för vilken färgrymd man vill kalibrera sig.

/Karl
 
I mitt kalibrerings/profilering-verktyg kan man ställa in för vilken färgrymd man vill kalibrera sig.

/Karl

Det kan man inte i mitt (Gretag MacBeth Eye-One nånting), och det är inte ens alltid teoretiskt möjligt. Det förutsätter ju att din skärms original-färgrymd är större än den färgrymd du kalibrerar mot. Har du en skärm som bara nästan är sRGB så kan du inte med några medel i världen få den att bli sRGB.

För det andra så innebär det att du begränsar din skärms färgrymd i onödan. Om man nödvändigtvis vill använda applikationer som inte klarar färghantering så är det en fördel, inte annars.

Vad använder du för program?

/John
 
Vad gör Firefox och Safari med den informationen? Konverterar Firefox och Safari om bilderna till sRGB? Startade precis min frukt och i Safari hittade jag ingen inställning som definerar vad man vill konvertera till i alla fall.

/Karl

De använder informationen för att konvertera bilderna till din skärmprofil.

/John
 
Det kan man inte i mitt (Gretag MacBeth Eye-One nånting), och det är inte ens alltid teoretiskt möjligt. Det förutsätter ju att din skärms original-färgrymd är större än den färgrymd du kalibrerar mot. Har du en skärm som bara nästan är sRGB så kan du inte med några medel i världen få den att bli sRGB.

För det andra så innebär det att du begränsar din skärms färgrymd i onödan. Om man nödvändigtvis vill använda applikationer som inte klarar färghantering så är det en fördel, inte annars.

Vad använder du för program?

/John

Jo, det stämmer att man begränsar skärmen. Det gör man vid all profilering. Man får sämre dynamik men dom färgerna man ser skall vara så nära den rätta som skärmen klarar av.
Upplever ändå än klar förbättring med min profilerade skärm.
För bilder använder jag ViewNX, Capture NX2 och GIMP.
JAlbum och IE används också rätt flitigt.

/Karl
 
Jo, det stämmer att man begränsar skärmen. Det gör man vid all profilering. Man får sämre dynamik men dom färgerna man ser skall vara så nära den rätta som skärmen klarar av.
Upplever ändå än klar förbättring med min profilerade skärm.
För bilder använder jag ViewNX, Capture NX2 och GIMP.
JAlbum och IE används också rätt flitigt.

/Karl

Jag undrade vilket program du använder för kalibrering/profilering som tydligen klarar av att tvinga skärmen till en viss förutbestämd färgprofil. Det är nämligen inte det normala. De flesta vill kalibrera kontrast, färgtemperatur, gammakurvor och liknande och sedan *mäta upp* vilken profil skärmen har.
 
Jag har en skärm som kan kalibreras mot flera färgrymder. Bara att byta på fronten av skärmen mellan fn sRGB, AdobeRGB, sRGB med 120 cd/m2 istället för 80 cd/m2 som standarden säger samt kalibrerat utan någon begränsning i färgrymden. Fast den är ju vad som brukar kallas hårdvarukalibrerad, dvs inga ändringar görs i datorn annat än att associera en profil med skärmen.

Nu måste man dock komma ihåg att byta standardprofil i Windows när man byter emellan lägena annars får ju färghanterade program lite lätt spader.

Jag är tveksam till att det blir särskilt lyckat att försöka begränsa färgrymden på skärmar som inte har hårdvarukalibrering vilket verkar vara det som avses i inläggen ovan.
 
Jag har en skärm som kan kalibreras mot flera färgrymder. Bara att byta på fronten av skärmen mellan fn sRGB, AdobeRGB, sRGB med 120 cd/m2 istället för 80 cd/m2 som standarden säger samt kalibrerat utan någon begränsning i färgrymden. Fast den är ju vad som brukar kallas hårdvarukalibrerad, dvs inga ändringar görs i datorn annat än att associera en profil med skärmen.

Min skärm, HP LP2475w, har också ett sRGB-läge. Tyvärr verkar det mest vara lögn (det blir inte sRGB), så man får nog se upp lite.
 
Min skärm, HP LP2475w, har också ett sRGB-läge. Tyvärr verkar det mest vara lögn (det blir inte sRGB), så man får nog se upp lite.

Nu är det ju så att den, som jag skrev, har hårdvarukalibrering vilket innefattar kalibrator och program i datorn för att hantera själva kalibreringsprocessen. Jag använder alltså inte något förinställt som kommer från fabriken utan har laddat upp i LUT'en i skärmen hur den ska bete sig.

Det är dock helt riktigt att man måste se upp med fördefinierade lägen som finns i skärmen. De kan vara lite hursomhelst så där finns inga garantier. Det brukar märkas rätt bra i Photoshops proofläge om sRGB-läget stämmer eller inte om du har en sRGB-bild med inbäddad profil. Om sRGB-läget stämmer i skärmen ska ju inte visningen ändras något om du slår av färghanteringen.
 
Jag undrade vilket program du använder för kalibrering/profilering som tydligen klarar av att tvinga skärmen till en viss förutbestämd färgprofil. Det är nämligen inte det normala. De flesta vill kalibrera kontrast, färgtemperatur, gammakurvor och liknande och sedan *mäta upp* vilken profil skärmen har.

Quatos eget program som medföljde min Quato Silverhaze. Den kan profilera alla skärmar och kan kalibrera Quatos egna skärmar.

/Karl
 
Quatos eget program som medföljde min Quato Silverhaze. Den kan profilera alla skärmar och kan kalibrera Quatos egna skärmar.

/Karl

Din skärm är alltså också hårdvarukalibrerad, och i så fall har du rätt i vad du säger. Vi vanliga dödliga med vanliga skärmar har inga sådana möjligheter.

/John
 
Din skärm är alltså också hårdvarukalibrerad, och i så fall har du rätt i vad du säger. Vi vanliga dödliga med vanliga skärmar har inga sådana möjligheter.

/John

På jobbet är den ena hårdvarukalibrerad och den andra profilerad. Hemma är bägge skärmarna profilerade.

/Karl
 
Jag har däremot förstått att det inte finns någon standard alls. Men jag kan ju ha fel. Vad heter standarden du hänvisar till?

Vet faktiskt inte. På dom tre senaste jobbet har dock grafikerna alltid sRGB-konverterat allt som skall publiceras på internet. Mitt Quato profileringsprogram hade också texten "för internet" bredvid sRGB.

/Karl
 
Ni måste skilja på färgrymder och skrämprofiler. sRGB som färgrymd för bilden har inget med skärmprofil att göra.

Nästa fakta är att om du har en skärm som är profilerad så finns det inga garantier att bilden ser likadan ut på en annan skärm. Än mindre chans om den andra skärmen är oprofilerad. Visserliegn ökar chansen till att det ser bättre ut så färgerna är "rätt" i alla fall från början. Använder du dessutom "save for web" i PS så plockas profilen dessutom bort helt och hållet från bilden.

Stefan Olsson har skrivit en eminent artikenserie om just färgrymder och profilering

Färghantering: http://www.fotosidan.se/cldoc/4471.htm.
Profiler för kameror och skannrar http://www.fotosidan.se/cldoc/5041.htm
Arbetsfärgrymder och skärmprofiler: http://www.fotosidan.se/cldoc/5808.htm
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.