Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kalibrering LR5 och Epson 3880, hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinC73

Aktiv medlem
Behöver hjälp med att få till mina utskrifter.
Har köpt Epson 3880, använder LR5 på Imac.
När jag har redigerat en bild och tycker att den ser bra ut så skickar jag den till skrivaren, har ställt in pappersprofilen och format. Men bilden blir färgfattig och för mörk.
Har testat med att exportera bilden och ta upp den på ett par andra skärmar och då ser den bra ut även på dom skärmarna.
En av skärmarna är min MBP från vilken jag har beställt från Crimson och då blir dom bra.
Så min fråga är om man kan göra några inställningar i skrivaren så att det blir bra.
Eller någon print-preset i LR.
Om jag ställer in skärmen mot skrivaren så blir väl bilderna odugliga för annat, typ web, då blir dom väl för mättade och ljusa.
Första gången jag äger en fotoskrivare så jag är tacksam för lite hjälp på vägen, det börjar kosta nu med papper och bläck med alla mina försök.
Om någon har något bra tips på någon video tutorial så tar jag gärna emot det.
Martin.
 
Tack för tipset, ska kolla in videon.
Rutan är gråmarkerad, ej klickbar, men den står på off.
Har stött på ännu ett problem, håller på att testa 10X15, nu helt plötsligt så kommer inte hela bilden med på papperet, den kapas på långsidorna, har både valt den förinställda pappersstorleken och angett en egen med exakta mått och beskurit bilden till samma.
Ska nog ringa support imorgon, det var inte så lätt det här med utskrifter;)
Martin.
 
Tack för tipset, ska kolla in videon.
Rutan är gråmarkerad, ej klickbar, men den står på off.
Har stött på ännu ett problem, håller på att testa 10X15, nu helt plötsligt så kommer inte hela bilden med på papperet, den kapas på långsidorna, har både valt den förinställda pappersstorleken och angett en egen med exakta mått och beskurit bilden till samma.
Ska nog ringa support imorgon, det var inte så lätt det här med utskrifter;)
Martin.

Har du testat skrivaren med LR4? Eller har du nyss skaffat den? Bara funderar på om det kanske kan vara något problem med skrivarmodulen i senaste versionen av LR. Har själv inte printat något sen jag uppgraderade men det kanske kan vara värt en tanke :)
 
Har stött på ännu ett problem, håller på att testa 10X15, nu helt plötsligt så kommer inte hela bilden med på papperet, den kapas på långsidorna, har både valt den förinställda pappersstorleken och angett en egen med exakta mått och beskurit bilden till samma.

Har ett liknande problem med en Canonskrivare som jag skyllde ny skrivare och nya drivrutiner för tills jag testade PS ochLR4. Där funkade det fint. Jag börjar misstänka en bugg i LR5:s utskriftsmodul...
 
Har fortfarande problem med att få bilden i rätt storlek på papperet.
Har testat med LR4, LR5, Elements 11 och Mirage(programmet som följde med skrivaren) med samma resultat.
Vet inte hur jag ska gå vidare, har redan gjort av med halva bläckladdningen utan att få en duglig bild.
 
Du kommer säkert bli nöjd med din skrivare till sist. Tyvärr finns det mängder av fallgropar när man skall skriva ut med hög kvalitet. Det tar tid att lära sig.
Jag kör en Epson R3000 och har inga problem med LR5. Det fungerar som tidigare.

Här kommer några tips på vägen:

1.För det första krävs en kalibrerad skärm. Har man inte det så famlar man i blindo. En bra Macbook eller modern iMac duger gott. Fast den måste kalibreras till en lägre ljusstyrka än vad de är i standard. samt visar färgerna utan färgstick. Cirka 120 ccd tycker jag stämmer bra med skrivaren.
Färgtemperaturen bör ligga mellan 5500 & 6500 Kelvin. Vad man föredrar beror på miljön i omgivningen och till vad bilderna skall användas till.

2. Att ställa in LR för papperet kan kännas lurigt. Börja där det står Page setup och se till att alla inställningar stämmer med ditt papper, marginaler mm. Gå sedan vidare till Print settings och gör samma sak.
När du fått till det så lagra detta som egen mall.

3. Det är bättre att skriva ut direkt från Raw än att hålla på att konvertera till JPG. Du kan skriva ut i 16 bitar och Adobe RGB för bästa kvalitet. Skrivaren klarar oftast betydligt större profil än skärmen och därför skall man inte låta sig begränsas av sRGB. Din Epson klarar ungefär Adobe RGB och i vissa nyanser lite till.

4. Det är alltid viktigt att välja rätt pappersprofil under Print job.

5. Om utskriften blir konstig men varit bra tidigare så kolla att alla färgmunstycken är OK.

För att inte slösa för mycket pengar på bläck och papper så kan ta vara klokt att köpa denna utmärkta Tutorial http://store.luminous-landscape.com...in_page=product_info&cPath=26&products_id=281

Det är nog bland bästa som producerats och mycket lärorik.

Jag har hållt på med bläckskrivare sedan 90 -alet och lärde mig en hel del ytterligare på denna kurs.
 
Du kommer säkert bli nöjd med din skrivare till sist. Tyvärr finns det mängder av fallgropar när man skall skriva ut med hög kvalitet. Det tar tid att lära sig.
Jag kör en Epson R3000 och har inga problem med LR5. Det fungerar som tidigare.

Här kommer några tips på vägen:

1.För det första krävs en kalibrerad skärm. Har man inte det så famlar man i blindo. En bra Macbook eller modern iMac duger gott. Fast den måste kalibreras till en lägre ljusstyrka än vad de är i standard. samt visar färgerna utan färgstick. Cirka 120 ccd tycker jag stämmer bra med skrivaren.
Färgtemperaturen bör ligga mellan 5500 & 6500 Kelvin. Vad man föredrar beror på miljön i omgivningen och till vad bilderna skall användas till.

2. Att ställa in LR för papperet kan kännas lurigt. Börja där det står Page setup och se till att alla inställningar stämmer med ditt papper, marginaler mm. Gå sedan vidare till Print settings och gör samma sak.
När du fått till det så lagra detta som egen mall.

3. Det är bättre att skriva ut direkt från Raw än att hålla på att konvertera till JPG. Du kan skriva ut i 16 bitar och Adobe RGB för bästa kvalitet. Skrivaren klarar oftast betydligt större profil än skärmen och därför skall man inte låta sig begränsas av sRGB. Din Epson klarar ungefär Adobe RGB och i vissa nyanser lite till.

4. Det är alltid viktigt att välja rätt pappersprofil under Print job.

5. Om utskriften blir konstig men varit bra tidigare så kolla att alla färgmunstycken är OK.

För att inte slösa för mycket pengar på bläck och papper så kan ta vara klokt att köpa denna utmärkta Tutorial http://store.luminous-landscape.com...in_page=product_info&cPath=26&products_id=281

Det är nog bland bästa som producerats och mycket lärorik.

Jag har hållt på med bläckskrivare sedan 90 -alet och lärde mig en hel del ytterligare på denna kurs.

Tack för tipset om tutorial, och resten,ska kolla upp det så fort jag får tid.
Ang färgerna så måste det oxå fixas, men känner att jag först måste få med hela bilden på pappret, o känna att det är jag som styr över dessa inställningar.
 
i inlägg #2 finns det en bild för egenskapsrrutan. Har du "borderless" iklickat?
 
Har liknande problem. Allt ser ok ut i LR5 men vid utskrift vänds utskriften (men inte papperet) 90 grader eller så ser det ut som om bilden är centrerad över ett större papper så bara en del kommer med. Detta på en Mac och Canonskrivare...
 
i inlägg #2 finns det en bild för egenskapsrrutan. Har du "borderless" iklickat?

Har valt borderless, har testat med en massa olika inställningar, även om jag använder marginaler så får jag inte med hela bilden, men marginalerna är som dom ska.
Nyss skulle jag skriva ut på ett 10X15 och den skrev bara ut 1/4 del av bilden, vänstra övre hörn, och la den längst ner till höger.
Ska ladda upp lite skärmdumpar på mina inställningar och även ett par bilder på resultaten, fixar det ikväll.
 
Har liknande problem. Allt ser ok ut i LR5 men vid utskrift vänds utskriften (men inte papperet) 90 grader eller så ser det ut som om bilden är centrerad över ett större papper så bara en del kommer med. Detta på en Mac och Canonskrivare...

Det är så jag får det, får du det hela tiden?
 
Offrade en bunt papper för någon vecka sedan men gav upp och skrev ut via PS Istället. Fick dock ett liknande problem vis utskrift via PS nyligen så det verkar ändå inte vara knutet till LR5 som jag misstänkte tidigare... Har inte testat på några dagar nu.
 
Offrade en bunt papper för någon vecka sedan men gav upp och skrev ut via PS Istället. Fick dock ett liknande problem vis utskrift via PS nyligen så det verkar ändå inte vara knutet till LR5 som jag misstänkte tidigare... Har inte testat på några dagar nu.

Samma för mig i Elements 11.
Vilket operativsystem har du? Om det kan vara det som spökar. Jag har OS X 10.8.4.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.