Annons

Kalibrering - crimson och huey

Produkter
(logga in för att koppla)

Pinballark

Aktiv medlem
Hej.

Här kommer ytterligare en postning om skärmkalibrering, men jag har faktiskt inte hittat det jag söker trots att jag bläddrat i forumet.

Hur kan det bli så här?

Jag gjorde i ordning 3 ganska färgstarka och kontrastrika bilder som jag sen skickade till Crimson. Där beställde jag via deras suveräna service, gratis testbilder.

När bilderna kom hem så stämde dom ganska bra med min skärm, och efter lite macklande med skärmens inställningar var jag ganska nöjd...ganska.

Jag läste tidigare om Huey´s Pantone med blandade åsikter, fast jag ansåg ändå att det verkade vettigt, och införskaffade en sån kalibrator.

Nu har jag precis gjort en Huey-"kalibrering", där vissa saker har gjort att skärmen är otroligt tydlig och bra...(vitt är vitt bla)

Problemet är nu att Crimson-bilderna verkligen inte stämmer med skärmen.

Efterssom jag bestämt mig för att låta Crimson fortsättningsvis göra mina bilder, så är det ju väldigt viktigt att kalibrera och utgå från deras bilder snarare än Huey´s förslag på kalibrering.

Hur kan det bli så fel?
Ska jag ställa in skärmen annorlund innan kalibrering eller vad?
Satte kontrast o ljusstyrka till 90%.
Jag bifogar 2 bilder...en som jag hastigt mörkat för att efterlikna papperskopian och en bild som är den jag skickade iväg för framkallning.
Färgerna stämmer ganska bra, men kolla dom mörka partierna främst nere till vänster.
På min originalbild (skärmbild) så har jag plockat fram detaljer, men på pappret är det aldeles svart.

Lång postning men alla åsikter är välkomna...pust :)

/Stefan
 

Bilagor

  • bilblåton-första.jpg
    bilblåton-första.jpg
    22.2 KB · Visningar: 670
  • bilblåton-andra.jpg
    bilblåton-andra.jpg
    20.5 KB · Visningar: 670
Senast ändrad:
När jag använde crimson för några år sedan har jag för mig om att dom hade en profil man kunde ladda ner.
Den kan du sedan "proofa" med för att se hur utskriften kommer att se ut.

Sen är kalibrerad skärm inte lika med bra utskrift om kedjan inte sitter som den ska tyvärr.

Men kolla om dom har en profil att ladda ner eller maila dom och fråga.
 
Tack för svaret.

Nu sitter jag med en otroligt trist skärm...det får bli standardinställningarna från o med nu...tills jag får hjälp här vid datorn.
Ju mer jag pillar o ställer in ju värre blir det.
Kanske det faksiskt är så att skärmen blir lite trist i förhållande till hur den var innan? Det kanske var lite väl mycket "circus" över färgerna och att det nu är mer rättvist?
Som att förstöra bra välinspelad musik med en equalizer eller loudness?


Ska göra en ny färgkarta och skicka in till Crimson o några andra för att testa, tror det blir betydligt lättare att använda än en bild med milliontals färger/toner.

/Stefan
 
Senast ändrad:
Var in på Crimsons sida och dom har en soft proof profil som du kan ladda ner samt info om färghanteringen på adressen:
http://www.crimson.se/info.html?setB=12

Att du nu har en "dålig" skärm kan somsagt bero på att du nu har rätt färger och är van vid annat.
Så länge du inte har skruvat i grafikkortets inställningar så ska ju kalibreringen vara rätt.
 
Ska kika på den sidan nu direkt efter denna postning.

Jag pratade med en kvinna på Crimson idag och hon sa att jag skulle kika på vissa inställningar, och justera enligt följande:

Färgtemp till 5500-6000
Gamma till 1,8-2,2
Ljusstyrka till 140

Frågan är var jag justerar detta? Hittar färgtemp i grafikkortets inställningar (ATI Radeon hd 4800).

Visst blir det snurrigt om man inte är insatt...kan ju justera både via skärmens knappar och inne i grafikkortets, samt helt enkelt låta huey ta hand om allt.

satte skärmens contrast o brightness till 100% och rgb till mittvärden, sen körde jag huey och det ser bra ut tycker jag...skulle bara önska att det stämde med crimsons bilder.

Nåväl jag ger inte upp så lätt :)
Tacka för svaren

/Stefan
 
Har du en crt eller lcd skärm?

Om du har lcd så skall du ställa in fabriksinställningarna och sedan köra din spider.
Se till att skärm och spider står på samma färgtemp.
Själv har jag 6500 kalvin.
Gamma 2.2 för pc och 1.8 för mac.

Grafikkortets färginställningar skall du inte ställa in något på. Så har du pillat "på det" så ställ det i default igen.


Gör sedan en kalibrering och profilering med spidern.
Ladda ner proofing profilen och kolla på en bild med proofing påslagen i tex photoshop som stödjer proofing. (glöm inte stänga av det sedan).
 
Hej igen Erik

Jag kör en LCD (AOC) och min calibrator är en Huey.

Jag kan varken justera färg, gamma eller ljusstyrka i min calibreringsmjukvara. Och skärmen ger mig inga valmöjligheter heller...contrast och brightness från 0-100.

Jag testade crimsons proofing, och det gav bara marginell skillnad från ex adobes rgb.

Av någon anledning testade jag att öppna bilden i Paint Shop Pro version 6 (ala sent 90-tal) och där är den exakt som pappers-bilden från Crimson.

Nu växlade jag och valde huey som färgprofil i PS-4 (assign profile-Huey) och vipps så är den bra.

Nu är det bara så att alla bilder jag öppnar från bridge till PS-4 öppnas i sitt ursprungsformat som det är tagit med kamerans inställningar. Kan jag få PS-4 att alltid automatiskt öppna alla mina bilder med hueys färgprofil?
Jag får likssom ändra den inställningen för var ny bild jag öppnar, och det känns ju lite jobbigt.

Jag fattar ingenting nu.

Kanske jag ska strunta i huey och helt enkelt göra en färgkarta och skicka upp till Crimson för att sen alltid välja rgb-profilen som är lika med den profil jag kör i kameran.

/Stefan
 
Jag har själv inte Huey kalibratorn så jag vet inte hur den mjukvaran ser ut.

Men din kalibrator gör en profil som sen laddas in i färghanteringen för windows xp.
Den profilen läser photoshop in automatiskt och använder för att korrigera färgerna på skärmen.
Du skall med andra ord aldrig använda den profilen till något, den skall bara ligga i system mappen och vara laddad som windows färghanterings profil.

Om jag skall göra en utskrift (vilkett jag aldrig gör då jag inte har en skrivare, men skickar dom till en vän så jag har samma förfarande) så gör jag som följer från start.

Sätter skärmen på fabriksinställningar (skall gå med alla skärmar).
Kör spidern och profilen sparars automatiskt som sytemets färghanteringsprofil.
(se bild, Ingen profil laddad hos mig då jag precis blåst datorn)

Ställer in photoshop på att köra adobe rgb och korrigerar bilden som jag vill ha den.
Om en profil finns för soft proofing kollar jag den och kan då se hur det kommer att se ut på en utskrift på ett ungefär.

Sparar bilden med adobe rgb och skickar den till min vän eller lab.
Det man måste tänka på är att adobe rgb har en större färgrymd än en vanlig skrivare tex. Därför kan en annan profil vara bättre för utskrift beroende på skrivare (som hos crimson tex).


För att ställa in ett fast färgflöde i photoshop går du in på
Edit / Color Settings. Sedan se bild 2
 

Bilagor

  • color.jpg
    color.jpg
    25.7 KB · Visningar: 452
  • egenskaper.jpg
    egenskaper.jpg
    22.4 KB · Visningar: 454
Stefan,

vad har du för betraktningsljus när du tittar på bilden? Färger och ljushet kan ALDRIG stämma exakt, eftersom det är helt olika teknik bakom -- ljusfärger (additiv) och ytfärger (subtraktiv). Stefan Ohlson har skrivit i det här forumet om vilket betraktningsljus (intensitet etc) man ska ha. Egentligen ska man ha ett fint "tittskåp" från Just, men det går bra med bra lysrörsarmaturer och riktigt bra lysrör.

Bilden kommer att upplevas mörkare i mörkt betraktningsljus. Den kommer också uppfattas som varmare i exempelvis glödljus.

Det är svårt att kalibrera en mindre bra skärm, det är oftast endast profilering som gäller. Men det är så klart bättre än inget.

När det gäller crimsons profil så är det enbart för proof, inte för konvertering. Det kanske du redan visste.

Till sist, kom ihåg att bilden blir aningens mörkare under glas! Det kan vara bra att lätta bilden lite om du vet att den ska ramas med glas.
 
Tack för svaren.

Vet inte om det blivit bättre, men nu känns det som att jag har rätt inställningar som utgångspunkt.

Erik: I mina inställningar under färgmatchning (som du visade med bilder) så står nu Huey som min färgprofil. Antar att det är rätt.

Jag har förstått att det här med färgprofil är viktigt när man ska producera bra bilder som överensstämmer med skärmen, men i mitt fall var det inte lite bättre/sämre...utan det var megaskillnad.
Svarta områden från crimsons foto som på min skärm var full med detaljer.

Mvh
Stefan Ljungström
 
Testa att ställa ner din brightness tills det att bilden ser ut som din papperskopia från crimson. Bakgrundsljuset i skärmen lurar dig nog lite

/Johan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.