Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur optimera fotoutskrifter

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag fortsätter lite på denna tråd.

Om man nu har kalibrerat sin skärm och allt är frid o fröjd, dock så tycker man att utskrifterna man gör på sin fotoskrivare ändå blir lite för mörka mot vad man ser på skärmen. Färgerna ser väldigt bra ut. Även kontrasten är lite väl fattig på utskrifterna. Har fixat och trixat i oändlighet nu och har tömt 2 uppsättningar färgpatroner och väldigt mycket fotopapper på att testat alla möjliga inställningar och inser att det enda rätta är väl att justera ner kontrasten på skärmen och sänka brightness så skärmen blir väldigt mörk så att det jag ser på skärmen stämmer med utskrifterna.

Då kan jag ju redigera bilderna så de ser bra ut på skärmen och även ser bra ut på papper. Det känns dock inte riktigt helt ok att göra på detta vis. Man går ju ifrån de inställningar man har gjort vid kalibreringen vilket inte känns helt kul. Är det vanligt att man får göra så här? Blir ju även rätt jobbigt när jag skall publicera bilder på webben då jag får ändra inställningarna på skärmen till de mer normala så att bilderna inte blir tokljusa och folk undrar vad man pysslar med.....

Känns lite i efterhand att skaffa en fotoskrivare var det största tabben jag har gjort på länge. Svårt som fan att få till detta. När man låtit fotolabb skriva ut bilderna så har det nästan aldrig strulat.

Jag vore sjukt tacksam om man kunde få lite infallsvinklar ifrån de som själv har kämpat med detta och slitit sitt hår ifrån sitt huvud men lyckats lösa problemen på något vis.
 
Jag fortsätter lite på denna tråd.

Om man nu har kalibrerat sin skärm och allt är frid o fröjd, dock så tycker man att utskrifterna man gör på sin fotoskrivare ändå blir lite för mörka mot vad man ser på skärmen.

I korthet beror det på detta.

Din bild på datorskärmen är belyst bakifrån. Din utskrift handlar om reflekterat ljus. Detta måste man kompensera för... ja, såvida man inte skriver ut på transparent film och monterar på en ljuslåda såklart.

Personligen tycker jag det funkar rätt skapligt att lägga på en justering till Gamma 1,2 - 1,3 innan utskrift på "vanligt fotopapper".
 
Jag vore sjukt tacksam om man kunde få lite infallsvinklar ifrån de som själv har kämpat med detta och slitit sitt hår ifrån sitt huvud men lyckats lösa problemen på något vis.

Ditt problem är inte ovanligt. Ett tydligt exempel på detta är att Adobe i senaste versionen av Lightroom har lagt till en funktion i utskriftsmodulen som heter "Print Adjustment" där man kan förändra ljusheten och kontrast - just vid utskrift.

Funktionen har fått utstå en del kritik då en del anser det som "fel" metod att lösa problemet men uppenbarligen har tillräckligt många användare efterfrågat det för att Adobe tyckte det var värt att lägga till det.

Jag har inte själv inte hunnit testa om det är funktion jag har nytta av men jag kan tänka mig att för den med begränsade resurser, kunskaper och krav kan det vara en "snabb fix" för att förbättra resultaten vid utskrift.
 
Jag fortsätter lite på denna tråd.

Om man nu har kalibrerat sin skärm och allt är frid o fröjd, dock så tycker man att utskrifterna man gör på sin fotoskrivare ändå blir lite för mörka mot vad man ser på skärmen. Färgerna ser väldigt bra ut. Även kontrasten är lite väl fattig på utskrifterna. Har fixat och trixat i oändlighet nu och har tömt 2 uppsättningar färgpatroner och väldigt mycket fotopapper på att testat alla möjliga inställningar och inser att det enda rätta är väl att justera ner kontrasten på skärmen och sänka brightness så skärmen blir väldigt mörk så att det jag ser på skärmen stämmer med utskrifterna.

Då kan jag ju redigera bilderna så de ser bra ut på skärmen och även ser bra ut på papper. Det känns dock inte riktigt helt ok att göra på detta vis. Man går ju ifrån de inställningar man har gjort vid kalibreringen vilket inte känns helt kul. Är det vanligt att man får göra så här? Blir ju även rätt jobbigt när jag skall publicera bilder på webben då jag får ändra inställningarna på skärmen till de mer normala så att bilderna inte blir tokljusa och folk undrar vad man pysslar med.....

Känns lite i efterhand att skaffa en fotoskrivare var det största tabben jag har gjort på länge. Svårt som fan att få till detta. När man låtit fotolabb skriva ut bilderna så har det nästan aldrig strulat.

Jag vore sjukt tacksam om man kunde få lite infallsvinklar ifrån de som själv har kämpat med detta och slitit sitt hår ifrån sitt huvud men lyckats lösa problemen på något vis.
jag har ju inte strulat med detta, men jag har inte heller sådana problem. Två saker kan vara värda att kolla. För det första belysningen. När du jämföra en print som belyses av det svaga ljus som det ska vara i ett bra arbetsrum är det ju inte så konstigt om bilden blir för mörk. En print ska belysas av ett betraktningsljus som har en ljusstyrka på 500 Lux om det ska gå att jämföra. Då bör skärm och utskrift matcha varandra.
Steg två, är dina skrivarprofiler bra? Det finns rent objektiva tester att göra för att kontrollera detta. Jag har en sådan på min hemsida www.profiler.nu

Att köpa en bra fotoskrivare kan aldrig vara en tabbe om man är intresserad av fotografi. Resultatet blir bättremän vad de allra flesta labb kan få fram.

Stefan
 
I korthet beror det på detta.

Din bild på datorskärmen är belyst bakifrån. Din utskrift handlar om reflekterat ljus. Detta måste man kompensera för... ja, såvida man inte skriver ut på transparent film och monterar på en ljuslåda såklart.

Personligen tycker jag det funkar rätt skapligt att lägga på en justering till Gamma 1,2 - 1,3 innan utskrift på "vanligt fotopapper".

Vet inte om det är en korrekt beskrivning av problemet eller en vettig lösning. Jag ha inga problem att få en bra match när jag har en korrekt belysning på bilden.
 
Nu har jag inte läst tråden fullt ut men efter du har kalibrerat din skärm till normal så gör du ju en proofing med den ICC-Profil som vanligtvis installeras med drivrutinerna för skrivaren.

Kort sagt så ställer tex photoshop in färgrymden till skrivarens så att du kan ljustera färger mm. Vanligtvis räcker det att med curves höja mellantonera i bilden så det ofta blir svartare i utskriften.

Kalibrera: http://crimson.se/?q=information/bildhantering/kalibrering
Soft proofing: http://www.youtube.com/watch?v=ze_k_17f3Jg

Utförligare: http://www.ekdahl.org/kurs/ps13_color_manage/ps13_1.htm
 
jag har ju inte strulat med detta, men jag har inte heller sådana problem. Två saker kan vara värda att kolla. För det första belysningen. När du jämföra en print som belyses av det svaga ljus som det ska vara i ett bra arbetsrum är det ju inte så konstigt om bilden blir för mörk. En print ska belysas av ett betraktningsljus som har en ljusstyrka på 500 Lux om det ska gå att jämföra. Då bör skärm och utskrift matcha varandra.
Steg två, är dina skrivarprofiler bra? Det finns rent objektiva tester att göra för att kontrollera detta. Jag har en sådan på min hemsida www.profiler.nu

Att köpa en bra fotoskrivare kan aldrig vara en tabbe om man är intresserad av fotografi. Resultatet blir bättremän vad de allra flesta labb kan få fram.

Stefan

jag har aldrig några problem med att inte utskrifterna stämmer. Det finns ett par grundstenar om det ska lira o det är bla
att skärmen stämmer
att man har en bra profil till pappret man kör
att rummets belysning är bra

Stämmer detta så ser funkar det. Det lustiga är att folk kan lägga mycket pengar på ett objektiv men inte på att få en bra profil,belysning,kalibrator etc.
Jag själv kör epson storformat skrivare 7900 med image print köpt från Stefan i tråden det är colorbyte som tillverkar ripen. Inte billig men värd varje krona. Innan jag skaffade rippen o hade en mindre skrivare så körde jag först med gjorda profiler till om papper jag ville köra med o det funkar det med men nackdelen är att man inte kan välja bland mängder med papper som man kan om man kör image print.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.