Annons

Kalibrera skärmen.

Produkter
(logga in för att koppla)

Ibanez Magnus

Aktiv medlem
Sitter och tänker köpa någon kalibrerings grunka typ "Colorvision Kalibrering Spyder 2 Express" eller liknande. Blev lite nyfiken på vad folket här använder för grunkor till sina skärmar, hur fixar ni era skärmar?
Och ifall någon har några erfarenheter av Spyder 2 Express?

Man blir ju galen av att inte veta om färgena man ser är rätt eller fel på skärmen.

/Magnus
 
Jag har inte kalibrera min skärm men jobbar åndå åt en lokaltidning. Jag har lagt in tidningens kalibrering i mitt PS så man kan ändra då. Funkar för mig
 
Kör idag med Colorvision Optocal - Den tidigare generationen av "spyder"
När jag byter till en Eizo-skärm byter jag även spydern till en EyeOne därför att de är kompatibla med just Eizoskärmarna.

//Peter
 
Hej

Själv har jag en Gretag Macbeth Eye-One Display 2 och är mycket nöjd med den.

Den dator som kalibratorn har gjort mest nytta på är min Dell Latitude D505 för den visade blå starkare än dom övriga färgerna.

Frugans PII (Matrox grafik kort) och en 17tums Samsung monitor visade nästan bilden perfekt och det kan man se på kurvorna så där såg man nästan ingen skillnad före/efter.

Har även kalibrerat kompisars datorer och det är rätt varierande resultat som man har fått.

Tycker du att en kalibrator är dyr så kan man dela på en med några kompisar. Är monitorn inbränd så tror jag den inte ändrar sig så mycket i värden så man behöver inte göra det så ofta.

// Fredrik
 
Har också en Gretag Macbeth Eye-One Display 2 och jisses vilken skillnad det är mellan en icke kalibrerad och en kalibrerad skärm.

Av lathet så har jag inte kalibrerat min skärm på jobbet(jobbar inte med foto så det spelar ingen roll)
Om jag tittar på en bild jag jobbat med på jobbet som jag sedan tar hem till min kalibrerade skärm så ser det ut som om jag lagt på en tjockt orangegult filter.
 
Tack för era svar, det känns ju som om att färgerna verkligen är så som man ser dom kan vara ganska viktigt, så det blir att köpa sig en sån där grunka.

Har massor av skärmar/datorer hemma, och bilder ser helt olika ut på alla, man blir lite lätt fnurrig av att lista ut viken man skall lita på när man sen skall skriva ut bilden.

Nu får det helt enkelt bli en grunka, har inte hört från någon som ångrat sig eller tyckt att det inte varit värt det.

/Magnus
 
Jag har också en Gretag Macbeth Eye-One Display 2 och är mycket nöjd med den.

Det är som natt och dag mot hur skärmen såg ut innan kalibrering och bilderna från Crimson ser nu likadana ut som på skärmen.

Jag anser att en bra skärmkalibrerare är lika viktig som ett bra objektiv till kameran, ett måste för alla seriösa digitalfotografer helt enkelt.

kent.
 
Ibanez Magnus skrev:
Tack för era svar, det känns ju som om att färgerna verkligen är så som man ser dom kan vara ganska viktigt, så det blir att köpa sig en sån där grunka.

Har massor av skärmar/datorer hemma, och bilder ser helt olika ut på alla, man blir lite lätt fnurrig av att lista ut viken man skall lita på när man sen skall skriva ut bilden.

Nu får det helt enkelt bli en grunka, har inte hört från någon som ångrat sig eller tyckt att det inte varit värt det.

/Magnus

Det sved i plånboken när jag inhandlade den och när jag sedan kom hem och hängde "musen" (den ser ut som en mus) på skärmen medan den "blippade" i olika färger, då undrade jag vad skjutton jag hade köpt...tur att jag köpte den på en stor seriös fotoaffär annars hade jag trott att jag hade blivit lurad..tills jag såg slutresulatet...
;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.