AndersLindewall
Aktiv medlem
Elinchrom stativen ni diskuterar här har jag svårt att se begränsningar för. Vad för slags softbox etc.skulle man hänga på som de inte skulle klara menar ni? Så tunga är de väl ändå inte...?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
peter_wahlström skrev:
De stativen som fäljer med i Elinchrom-kitet är helt OK sålänge du inte belastar med stora softboxar eller andra tunga tillbehör.
Mvh /Peter
Splanky skrev:
Elinchrom - funkar kanon. Lätta och användarvänliga. Har även belastat rejält utan problem, Men visst finns det kraftigare.
Janne H skrev:
Som så mycket annat gäller även här att du får vad du betalar för.
Manfrotto gör absolut bra stativ!
/Janne
Linis skrev:
Räknas softbox eller paraly som är ca 150-200 cm som tunga grejer?
peter_wahlström skrev:
Det finns nog inga direkt tunga paraply, men om du hissar upp en 2-meters softbox och kompaktblixt på 2,5 meters höjd så blir det lätt lite vingligt med små stativ. Det är skönt att kunna rikta och justera boxen utan att vara rädd för att stativet ska välta eller svajja.
De små stativen är också svåra att hissa riktigt högt. Och gör man det så blir det väldigt vingligt. Jag monterar gärna mina paraply på 004-stativ också. Ju stadigare stativet är, desto bättre och tryggare känsla när man jobbar.
Jobbar du inomhus och inte har mer än 5 meter till taket så är autopole-lösningen mumsig. Det är ett sorts stativ som du spänner fast mellan golv och tak. Då slipper du stativbenen och får en väldigt stadig lösning. Dock dyrare. Rekommenderas kanske i första hand till bakgrundsupphängningen.
Mvh /Peter
AndersLindewall skrev:
Men det hör nog ändå till undantagsfallen att behöva hissa en så pass stor bouncer så högt upp tror jag. När gjorde du det senast Peter?
peter_wahlström skrev:
Man kan börja med de stativen som följer med och bara ha vetskap om att det finns bättre grejjer att uppgradera till den dag man har behovet.
Mvh /Peter
Linis skrev:
Som du ser i mitt föregående inlägg så finns det 2 olika D-lite paket som är intressanta. Det billigare saknar stativ därför kan det vara intressant att köpa de bättre direkt.
Absolut, jag rekommenderar varmt att tynga ned stativen. För en händig person är det en smal sak att sy sandsäckar. Jag gjorde en uppsättning för ett tag sedan för en ganska blygsam kostnad.peter_wahlström skrev:
Man kanske skulle kunna ha en vikt på stativfoten för de tillfällen man belastar den för extremfall?
Nätkabel följer med blixten, det är kabeln du ansluter till de två hålen i väggen för att få ström till blixtenLinis skrev:
Därav att jag tittade på det billigare, kommer då att få köpa till stativ, väska, bouncer, paraply och nätkablar - vad har man det till?.
peter_wahlström skrev:
Ska du ha ett startkit, så blir det oftast billigast att köpa ett komplett paket med en gång. De små stativen, boxarna m.m kan du ha användning för ändå.
65 och 53cm boxar är inte jättelitet... Dessa kommer du långt med. Softboxar är en dyr investering. Börja med de små och känn efter om du har behov av större senare.
/Peter
maxzomborszki skrev:
Nätkabel följer med blixten, det är kabeln du ansluter till de två hålen i väggen för att få ström till blixten
(Följer det inte med av någon anledning bör du göra hembesök hos säljaren en sen kväll, ta gärna med bästa vännen a.k.a. brännbollsträt)
Linis skrev:
Pratade nyss med scandinavian, och 65x65 är gränsfall för helkropp, för att täcka helrkopp alt. mindre grupp 3-5pers så krävs det att ställa boxarna lite längre i från vilket i sin tur ger hårdare skuggor. Kanske sämre för min del som har små utrymmen.
Just därför tänkte jag istället sätta ihop mitt eget ljuskitt, är tyvärr inte miljonär och vill därför just nu spara in på saker som jag inte behöver.
Ang begrepp och namn fel läste jag detta i en tråd: Softbox är en låda med vit film mellan lampa och motiv som dämpar ljuset. Lampan är riktad mot motivet. Bouncer är samma konstruktion men lampan är riktad in i en reflektor. Ljuset studsar från reflektorn mot den vita insidan i lådan och ut genom plast/tyg-filmen. En bouncer ger något(lite) jämnare ljuskälla från kant till kant men är dyrare och tyngre.
Så vad får jag? Softbox eller bouncer?
En tumregel jag hört är att softboxen ska vara av samma storleksmagnitud som motivet och avståndet till motivet ska vara ungefär som diagonalen på softboxen.Linis skrev:
Pratade nyss med scandinavian, och 65x65 är gränsfall för helkropp, för att täcka helrkopp alt. mindre grupp 3-5pers så krävs det att ställa boxarna lite längre i från vilket i sin tur ger hårdare skuggor. Kanske sämre för min del som har små utrymmen.
Det där har jag också läst men inte funnit belägg för i någon litteratur jag läst. Det verkar vara lokal jargong. Tvärtom betecknas även softboxar där lampan är riktad inåt som just softboxar i de flesta kataloger och böcker jag sett. Ibland har de märkesspecifika namn, men bouncer har jag inte sett ännu.Ang begrepp och namn fel läste jag detta i en tråd: Softbox är en låda med vit film mellan lampa och motiv som dämpar ljuset. Lampan är riktad mot motivet. Bouncer är samma konstruktion men lampan är riktad in i en reflektor. Ljuset studsar från reflektorn mot den vita insidan i lådan och ut genom plast/tyg-filmen. En bouncer ger något(lite) jämnare ljuskälla från kant till kant men är dyrare och tyngre.
Jag skulle tro att det är en softbox av den "klassiska" typen. Nackdelen med softboxar där lampan är riktad inåt är att man ofta har hela blixten inne i boxen och därmed inte kommer åt reglagen. Det är inga problem med blixtar där man har ett powerpack och blixthuvudet bara är en lampa, men på monoblock-varianten är det opraktiskt. Det kan tänkas att bara lampdelen är inne i boxen, men då får du en mörk mitt i boxen, vilket inte alltid är önskvärt.Så vad får jag? Softbox eller bouncer?