Annons

Kaffebrus vs Elinchrom ?

Produkter
(logga in för att koppla)
PerFogelberg skrev:
Edit: Jag använder mig samma benämningar som Elinchrom och på Aifos webbsida, www.aifo.se.
Ok, det var nytt för mig, inget jag tidigare sett i Elinchroms engelskspråkiga kataloger (ett besök på http://www.elinchrom.com/ visar att de kallar Octa-, Quadra-, Recta- och Strip-produkterna för "softbox").

Inte heller B&H har någon softboxliknande produkt jag har sett benämnas "bouncer" (däremot finns det andra "bouncer"-produkter, bla från LumiQuest).

Som sagt, jag tror det är lokal jargong som i min mening ställer till mer förvirring än nytta. Kanske är jag färgad av att jag lärt mig ljussättning via engelskspråkiga personer och litteratur, där man inte gör skillnad på de olika typerna av softboxar, då distinktionen rent praktiskt, i termer av ljusresultat, ofta är minimal. Handhavandet är som vi båda påpekat, dock olika.
 
Linis skrev:
Octabox säljs nu på tradera 150cm, adapter gjord för elinchrom. Kan det var något?

Från kaffebrus?? Antar att du har hittat den väldigt billigt eftersom du nämner en sådan. Jag är skeptisk....

För jämförelse kostar en Pro Octabox 150cm över 6000 + moms. (bra kvalitet)

Måste du ha bamseboxar för helkropp då? Varför inte lära dig använda och utnyttja paraplyer och sedan softboxen till karaktärs och effektljus? Kanske komplettera och lägga pengarna på lite raster och koner som du kan skapa effekter med istället?

Mitt råd är att börja småskaligt med en bra grundutrustning istället för att köpa på dig en jätteutrustning för samma budget och tumma på kvalitén.

Mvh /Peter
 
Personligen tycker jag att Rotalux 100x100 plus en silverdeflektor verkar intressant. Deflektorn plus dubbla diffusionsdukar verkar för ett mjukt ljus.

Förutom den hade jag köpt två vita paraplyer med svart baksida och ett par rejäla stativ. Personligen gillar jag Manfrotto-stativ med knäpplås.
 
peter_wahlström skrev:
Från kaffebrus?? Antar att du har hittat den väldigt billigt eftersom du nämner en sådan. Jag är skeptisk....

För jämförelse kostar en Pro Octabox 150cm över 6000 + moms. (bra kvalitet)

Måste du ha bamseboxar för helkropp då? Varför inte lära dig använda och utnyttja paraplyer och sedan softboxen till karaktärs och effektljus? Kanske komplettera och lägga pengarna på lite raster och koner som du kan skapa effekter med istället?

Mitt råd är att börja småskaligt med en bra grundutrustning istället för att köpa på dig en jätteutrustning för samma budget och tumma på kvalitén.

Mvh /Peter javascript:checklength(document.vbform);

För att säga vad jag tänkte var att köpa lilla up-to-go D-lite paket. Köpa en stor boncer, och 2 större paraply. Ett som jag kan använda till min SB800 och kanske då belysa bakgrund eller nått.

Det här verkar intressant, men vet ej om det funkar till D-lite då stången måste vara 7mm och inte 8mm som tydligen är standard:
http://www.bhphotovideo.com/bnh/con...852&is=REG&addedTroughType=categoryNavigation

Jaja jag får se vad det blir, nu lutar det iaf som D-lite med softboxar då det andra snart kommer att ta slut och dom har inte och tänker inte ta in fler up-to-go set.
 
Jag hade inte köpt ett sådant softlite-paraply istället för en softbox. Hellre en vanlig softbox istället som ger mer möjligheter. Inte kul att ha stativ och blixtaggregat framför softboxen.
 
PerFogelberg skrev:
Jag hade inte köpt ett sådant softlite-paraply istället för en softbox. Hellre en vanlig softbox istället som ger mer möjligheter. Inte kul att ha stativ och blixtaggregat framför softboxen.

Ok, intresant teori. Även om det gäller 1st 53x53 och 1st 65x65 softbox?

Har läst att elinchrom paraplyer är värdelösa. Är profoto mycket bättre?
 
Ja killar, ni sätter mina hjärnceller i hårt arbete.

Varför satasade man inte på något så "enkelt" som simmning, en baddräkt är ju inte så dyr ;-)
*ironi*

Ska gå Jannes populära ljuskurs och då kanske man få lite koll på vad kan behövas. För min del kvittar det om det är märke eller inte, bara det området jag ska fota täcks med ljus så är jag glad.
 
Jag kan bara uttala mig om 100x100 cm stor bouncer eftersom det är det jag har. Då jag vill ha mjukt porträttljus som fungerar även till helbilder skulle jag inte valt något mindre. Softboxen är nog den del som kommer slitas mest. Därför hade jag valt en med bra kvalitet.

De mindre softboxarna från Elinchrom har väl bara en diffusionsduk. Då tror jag man får mjukare ljus med en vanlig paraplyreflektor.

Hade jag varit i valet att köpa två blixtar med lagom mycket tillbehör hade jag valt.

1 st rejäl softbox. 100x100 cm eller 90x120 cm.
2 st 85 cm reflekterande vita paraplyer.
2 st rejäla stativ med snabblås.

Sedan kan man komplettera med nya reflektorer, bikakeraster, snoot, etc...

Att köpa ett par D-lite är inte dumt. Då du vill ha bättre prylar kan du degradera dem till effektljus såsom hårljus mm.
 
PerFogelberg skrev:
Jag kan bara uttala mig om 100x100 cm stor bouncer eftersom det är det jag har. Då jag vill ha mjukt porträttljus som fungerar även till helbilder skulle jag inte valt något mindre. Softboxen är nog den del som kommer slitas mest. Därför hade jag valt en med bra kvalitet.

De mindre softboxarna från Elinchrom har väl bara en diffusionsduk. Då tror jag man får mjukare ljus med en vanlig paraplyreflektor.

Hade jag varit i valet att köpa två blixtar med lagom mycket tillbehör hade jag valt.

1 st rejäl softbox. 100x100 cm eller 90x120 cm.
2 st 85 cm reflekterande vita paraplyer.
2 st rejäla stativ med snabblås.

Sedan kan man komplettera med nya reflektorer, bikakeraster, snoot, etc...

Att köpa ett par D-lite är inte dumt. Då du vill ha bättre prylar kan du degradera dem till effektljus såsom hårljus mm.

Hrm, åter tilbaka till up-to-go settet. Har du några provbilder man kan få se tagna med 85cm paraplyer?
Eller softboxarna?

Lustigt att man får så olika svar av folk, en del säger att de som ingår i paketet räcker väl och en del skriker att man ska köpa större...
 
Re: Re: Re: Re: Re: Elinchrom?

AndersLindewall skrev:
Men det hör nog ändå till undantagsfallen att behöva hissa en så pass stor bouncer så högt upp tror jag. När gjorde du det senast Peter?

Jag gör det nästan dagligen.
Min ljussättning är ofta högt upp o långt bort från modellen/objektet.

/Janne
 
Jag använder sällan paraplyreflektorer i studion. Däremot använder jag nästan alltid min 100x100. Här är en bild med enbart den som ljuskälla.

Visa bild - På Tvären

Paraplyerna använder då jag är ute på stan och fotar och inte orkar släpa med mig en stor softbox. Vanligtvis kör jag en enkel ljussättning på strikta porträttbilder där det är viktigast att de är tydliga och inte så konstnärliga.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Elinchrom?

Janne H skrev:
Jag gör det nästan dagligen.
Min ljussättning är ofta högt upp o långt bort från modellen/objektet.

/Janne

Min studio för tillfället är i vårt vardagsrum, så att ställa blixtarna flera meter bakom är uteslutet. Men vad tycker du jag ska satsa på för storlek på parply och bouncer?

Om du följt tråden så fotar jag porträtt och mindre gruppbilder med 2-5personer.

Har kollat på 2 olika alternativ från scandinavianphoto, ett där 2 olika softboxar ingår som är 53x53cm och 65x65cm. Tror dock att dessa är i minsta laget och tänkte istället ev. köpa paketet där bara 2 reflektorer ingår och istället komplettera med parapy och större bouncer.
Vad tror du?
 
Linis skrev:
Ja killar, ni sätter mina hjärnceller i hårt arbete.

Varför satasade man inte på något så "enkelt" som simmning, en baddräkt är ju inte så dyr ;-)
*ironi*

Ska gå Jannes populära ljuskurs och då kanske man få lite koll på vad kan behövas. För min del kvittar det om det är märke eller inte, bara det området jag ska fota täcks med ljus så är jag glad.

Helt rätt väg att gå!

Nu har du fått input om vad andra tycker och använder. Nu måste du skaffa dig en egen uppfattning om vad som är mest rätt för DIG och DIN typ av fotografering.

Jag tror dock inte du ska förvänta dig att du ska komma undan billigt om du vill ha hyffsad kvalitet i allt det du skriver... Bättre då att spara och investera lite senare.

Mvh /Peter
 
peter_wahlström skrev:
Jag tror dock inte du ska förvänta dig att du ska komma undan billigt om du vill ha hyffsad kvalitet i allt det du skriver... Bättre då att spara och investera lite senare.

Mvh /Peter

Absolut, blev dock lite stressad nu när scandinavian meddelade att dom endast har ett fåtal up-to-go (eller vad tusan säljaren kallade för) set kvar. Får iså fall köpa blixtarna nu och softbox, paraply och stativen senare.
Jag är bara så rädd för att jag kommer känna att de 2 mindre softboxarna blir för små. Då många rekomenderar större. Och blir då ändå tvungen att köpa större softbox som nu ligger på runt 2500:- 100x100cm
 
Jag använder aldrig paraplyer i studion eller knappt annars heller. Senast var det vid en gruppbildsplåtning där ett paraply fick hjälpa till på lilla (60x60) softboxens sida.

Jag kör,som Per, nästan alltid med 100x100 softbox och antingen 60x60 eller bikakeraster som fill/hår.

Jag har dock tagit helkroppsbilder med 60x60 innan jag köpte den större.

Kolla på www.pbase.com/jesperk/models modellen heter Lena och Yogabilderna är tagna med den som enda ljus på modellen.

Förövrigt är jag helnöjd med Elin!

Jesper
 
PerFogelberg skrev:
I en annan tråd har jag publicerat en gruppbild på 11 vuxna personer ljussatta med min 100x100-bouncer plus ett upplättningsljus rakt på. Bilden är fotograferad i en liten studio som då var 4x6 meter stor.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=69437

Den är snygg Per!
Hur använder du boxen här? Över dig själv, riktad mot gruppen eller på klassiskt vis 45 grader åt sidan och en bit upp? Tänkte på ljuset på bakgrunden.. eller har du fixat det men vinjettering i efterhand?

mvh /Peter
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.