Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kaffebrus vs Elinchrom ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skulle INTE skippa ljusmätaren om du inte har bärbar PC med photoshop och kan använda pipetten för att mäta i olika områden. Tänker använda flera blixtar än en kan histogrammet inte tala om vilket förhållande du har mellan huvudljus/ upplättning om du är ute och har solen som allmän ljus.(det blir svårt i alla fall och risken att det "skiter" sig är stor)

dude skrev:
Jag skulle INTE skippa ljusmätaren om du inte har bärbar PC med photoshop och kan använda pipetten för att mäta i olika områden. Tänker använda flera blixtar än en kan histogrammet inte tala om vilket förhållande du har mellan huvudljus/ upplättning om du är ute och har solen som allmän ljus.(det blir svårt i alla fall och risken att det "skiter" sig är stor)

Måste det vara märke på ljusmätaren eller kan man även här fynda på kaffebrus?

jag har ljusmätare men ska köpa en sekonic-L358
Med den anledningen att om du kör ute kan den mäta förhållandet mellan befintligt ljus och blixt, helt guld när du fotar blandljus. finns med inbygd radio trigger för blixten.

Jag håller med Tore i frågan om ljusmätare. Jag brukar undra om de som rekommenderar histogram framför ljusmätare har arbetat med ljusmätare. När man gjort det brukar histogram sällan kännas som ett fullvärdigt alternativ även om man som budgetlösning klarar sig långt med histogrammen.

Gällande ljusmätare, du kan skaffa en begagnat också. En Sekonic L-308 är en liten behändig mätare för studiobruk. Det finns olika generationer men de funkar på samma sätt och är inte alltför blodigt dyra begagnat. Gossens Digiflash är en enklare mätare.

dude skrev:
jag har ljusmätare men ska köpa en sekonic-L358
Med tanke på att D-litepaketet verkar vara i överkant av Linas budget så är det farligt att rekommendera sådana godbitar. Tänk om hon får habegär! :-D

Annars håller jag med, jag har en L-608, dess funktioner är guld värda och jag släpper den inte levande. Ni får bryta loss den ur mina kalla fingrar. Tyvärr har jag inte radio till den, då det kostade för mycket. Men min 60 kronorsradiotrigger som jag köpte på eBay fungerar utmärkt att hålla i ena handen samtidigt som man håller ljusmätaren i Cordless mode i den andra.

Bowens Gemini (finns hos DITO) klarar både nät och batteri, finns som paket inklusive batteri (travel kit). Rejäla grejer (har själv den äldre Esprit-modellen), väger en del men är kraftigt byggda och tål att transportera.

det finns så mycket att säga om blixtar men här är lite av mina erfarenheter och synpunkter.

Ljusmätare
KÖP EN! Jag kan bara hålla med tidigare skribenter om att en ljusmätare är ett "måste" om du vill köra med mer än en blixt - och det tror jag att du förr eller senare kommer vilja.

Endast med ljusmätaren kan du lära dig att förstå skillnaden mellan Huvudljus (keylight) och ex hårljus (kicklight) etc. Det förhållandet i f-tal som du kommer behöva mellan dessa för att uppnå en viss effekt går inte att utläsa ur histogrammet. Vissa, inkl yrkesfotografer med 20 års erfarenhet, kommer påstå att du bara behöver testa dig fram till rätt förhållande. Det är sant men de lever på sin erfarenhet från tiden de använde ljusmätare dagligen. Det tar tid att lära sig...

Enlinchrome vs Kaffebrus
Budgeten styr och det beror på HUR du tänker arbeta med blixtarna.

Varför skulle jag välja Elinchrom framför kaffebrus?

Om du börjar med D-Lite serien så kommer de tillbehör du köper passa alla andra Elinchromblixtar den dagen du bestämmer dig för att uppgradera. En softbox blir då på sätt och vis en investering för framtiden. Du behöver mao inte köpa allt nytt för att du uppgraderar själva blixthuvudet. Detta gäller i princip alla tillbehören inkl eventuella radiosynkar från andar tillverkare.

En klar fördel med de lite mer high-end produkterna från tex Elinchrom är att de faktiskt ger samma ljus var gång du använder dem. Det gör inte D-lite serien vilket gör att du vid tex en serie kort (tex produktfoton) kan få lite olika kvalitet på bilden och därmed mer efterarbete i Photoshop för att de skall vara lika i ljusbilden.

Spara hellre pengar lite längre och köp det som är lite bättre. Men glöm inte att du inte måste köpa nya prylar - det finns begagnade saker!

Hur många Ws behöver du?
De flesta stirrar sig blinda på hur högt Ws tal blixtarna har och glömmer det kanske viktigaste.
Hur LITE effekt du behöver! Hur långt kan du skruva ned effekten?

Det är viktigt med mycket effekt om du har stora eller gigantiskt stor lokal du fotograferar i. Men lika viktigt är det att du kan skruva ned effekten då du hamnar i en liten lokal. Klar värt att tänka på. (Det var därför mitt val föll på Elinchrom RX600)

Kabel vs Radiosynk vs IR
Okey - visst är det bekvämt med en radiosynk men om vi skall vara realistiska så är nog det det sista tillbehöret jag investerade i. Det går alldeles utmärkt att peta in synkkabeln i kameran.

Om du ändå satsar på en trådlös synk skulle jag gå på radiobaserade modeller (mindre risk att störas än IR-baserade. Elinchrom har en egen serie (Skyport) som jag hade valt idag om jag inte redan hade valt PocketWizards.
Billiga

Batteridrivna blixtar
Det är stor prisskilnad på el- respekteive batteridrivna aggregat. Så det är bara att biat i det sura äpplet och inse att frihet kostar.
Samtidigt är det nu återigen ett argument för Elinchrom-prylarna. Alla tillbehör du skaffat till D-lite/FX/BX eller RX blixtarna från dem funkar även till deras batteridrivna.

Kanske D-lite blir ditt val idag till att börja med medans du satsar på bra softboxar och raster etc som du sedan inte behöver köpa nya bara för att du en vacker dag köpte batteriblixtarna?

Diselaggregat
NEJ (eller nja)
Rent generellt är det inte rekommendabelt att köra studioblixtar direkt till ett diselaggregat.
Risken att du förstör dina blixtar är UPPENBAR!

Det jag säger nedan får du ta med en nypa salt för jag skriver ur minnet och kommer inte ihåg allt jag läste då jag var inne på samma tankebana för ett tag sedan.

Diselaggregaten levererar inte tillräckligt ren ström och risken är stor att du bränner sönder elektroniken i aggregatet. Det finns vissa tillverkare som har en slags mellandosa (tex Profoto om jag minns rätt) till sina blixtar som gör att man kan köra diselaggregat.

Om jag inte minns helt fel så var det dessutom något med att blixtarna vid urladdningstillfället kunde skapa problem för diselaggregaten också.

Senast ändrad:
Begagnat just nu

Aifo har just nu följande på begagnatfronten

Elinchrom FX 400 kompaktaggregat för knappt 4400 inkl moms

samt en begagnad Style BX 400 för 4800 inkl moms

Jag hade personligen hellre investerat i en av dessa än två D-lite eller kaffebrusare

Själv är jag inte begåvad med blixtar med uppladdningsbara aggregat så jag kanske inte vet vad jag saknar. Men jag har inte känt något brännande behov, mindre nu när jag har blixtar än innan jag skaffade dem faktiskt.

Men jag har sett intressanta prylar på nätet och vid något tillfälle sett en, i mitt tycke relativt billig sådan, lösning för on-location med vanliga studioblixtar. Vet dock inte hur pålitliga de är:
  • http://www.elektrona.si/flash_feeders.htm
  • http://www.dynalite.com/fxp1100_n.html
Har inte hittat tillbaka till sidan med priser dock. Om någon har erfarenhet av dessa eller liknande är jag nyfiken på att höra mer.

Re: Begagnat just nu

Svedlund skrev:
Aifo har just nu följande på begagnatfronten
Elinchrom FX 400 kompaktaggregat för knappt 4400 inkl moms
samt en begagnad Style BX 400 för 4800 inkl moms
Jag hade personligen hellre investerat i en av dessa än två D-lite eller kaffebrusare

Tack gulle dig för genomgång :)
Tror dock att 400ws är lite väl starka för mig.
Hade max tänk 200.

maxzomborszki skrev:
Med tanke på att D-litepaketet verkar vara i överkant av Linas budget så är det farligt att rekommendera sådana godbitar. Tänk om hon får habegär! :-D

Haha! Habegär är något jag väldigt lätt får gällande det mesta!

Jag släpar runt kaffebrusprylar på både bröllop och porträttsessioner och det funkar utmärkt, inga klagomål från kunderna.
Någon ljusmätare äger jag inte heller och vill ingen ha.

BugEyes skrev:
Jag släpar runt kaffebrusprylar på både bröllop och porträttsessioner och det funkar utmärkt, inga klagomål från kunderna.
Någon ljusmätare äger jag inte heller och vill ingen ha.

Grymt, berätta gärna vad du har?
Fördelar, nackdelar?
Tunga att bära? Svårt att sätta upp för en liten klen tjej som jag ;-)

Jag har fyra huvuden, 2 X 300, 1 X 500 och 1 X 120 Ws.
Stativ till alla blixtar och ett 3X4 meter bakgrundsstativ.
1 grå muslin bakgrund
Några tunna bakgrunder som kan hängas framför den tjocka när man vill ha andra färger.
2 90X60 softboxar och 1 120X90 sådan. Har köpt till fästen som passar direkt i Bowens bajonetten så jag slipper strula med julgransfotmodellen.
Jag har två raster med barndoors för att kunna använda riktat ljus när jag så vill. Sedan snoot, filter mm som jag aldrig använder och oftast inte tar med mig.
Sedan en massa sladdar, reservlampor och sådant.
Det där släpar jag omkring i en bag gjord för hockeymålvakter att ha sin utrustning i.
Håller just på att packa det, heldags bröllopsjobb i morgon.
Tror säkert att andrahandsvärdet är bättre på pro och elin, men jag har prylarna för att använda och inte som penningplacering. Dom funkar utmärkt och eftersom jag har fler huvuden än jag behöver använda samtidigt så blir jag inte ställd om ett pajar.

Några gallerier som innehåller mina kaffebrusstudiobilder...
http://www.sorkin.se/coppermine/cpg135/thumbnails.php?album=107&page=1
http://www.sorkin.se/coppermine/cpg135/thumbnails.php?album=97
http://www.sorkin.se/hamilton/index.htm

BugEyes skrev:
Jag har fyra huvuden, 2 X 300, 1 X 500 och 1 X 120 Ws.
Stativ till alla blixtar och ett 3X4 meter bakgrundsstativ.

2 90X60 softboxar och 1 120X90 sådan.

Har köpt till fästen som passar direkt i Bowens bajonetten så jag slipper strula med julgransfotmodellen.

Dom funkar utmärkt och eftersom jag har fler huvuden än jag behöver använda samtidigt så blir jag inte ställd om ett pajar.

Jag hade endast tänkt köpa detta iså fall:
http://www.kaffebrus.com/studioset-2-x-200w-318.html

Räcker softbox 120x90 för helkropp?

Vad menar du med:
Har köpt till fästen som passar direkt i Bowens bajonetten så jag slipper strula med julgransfotmodellen.

Jag hade tänkt att förlita mig på 2 blixtar och vill därför vara säker på att det inte pajar. Kanske därför borde satsa på bättre kvalitet?

Det där är nog utmärkta blixtar och nyare modell än mina.
Softboxen räcker bra för helkropp, den är stor.
Du kan aldrig vara säker på att en blixt inte pajar hur dyr den än är.
Tycker ofta jag behöver tre ljus för att få balans i bilden och hårljus samtidigt.
Bowens bajonetten är det fäste man sätter fast reflektorer och andra tillbehör i för dessa blixtar. Dom är tillbehörskompatibla med Bowens som är ett känt märke. Att köpa till fästet gör det smidigare att montera boxarna på huvudena helt enkelt. Annars följer det med fästen som ska skruvas fast med fyra skruvar som trycker från var sitt håll, ungefär som en julgransfot.

Jag betvivlar inte att kaffebrus är bra produkter (hur skulle jag kunna det utan att ha testat dem själv).

Björn Sorkin har bra synpunkter tycker jag (även om han inte har eller vill använda en ljusmätare :) )

Där har du också en person som kan ge dig svar på hur de funkar på fältet - vilket ingen säljare kan ge dig med vidare trovärdighet.
Det beror antagligen mer på den som står bakom kameran än på blixtarnas "kvalitet" om det blir bra bilder eller inte.

Det jag personligen värdesätter är att - det jag idag spenderar mina surt förvärvade kronor och ören på kan hänga med mig ett bra tag framöver.
Med det menar jag att de tillbehör jag idag köper vill jag fortsätta att använda om jag en dag byter upp mig eller kompletterar med ytterligare blixthuvuden.
Med Elinchrom-prylarna kan jag investera lite itaget med vetskap om att de funkar utan vidare på framtida produkter.

Lina - effekten jag talade om var inte den maximala effekten som blixtarna klarar av att leverera.
Jag menar tvärtom den lägsta möjliga effekten.
I ett väldigt litet utrymme kan den vara mer viktig än den maximala.

Som du ser så skiljer det sig ganska mycket mellan olika system.

Kaffebrus
6,25 Ws - 200 Ws

D-Lite 2
12 Ws - 200Ws

D-Lite 4
25 Ws - 400 Ws

FX/BX 100
6,25 Ws - 100 Ws

FX/BX 400
25 Ws - 400 Ws

RX 300
9 Ws - 300 Ws

RX 600
18 Ws - 600 Ws

RX 1200
36 Ws - 1200 Ws

Mitt råd är att du ringer till Aifo och ber att få komma dit och se, klämma, känna och testa lite olika.
Aifo är serviceminded och i sin lokal har de många av Elinchromblixtarna uppställda i sin studio.
Försök sedan hitta någonstans där du kan få klämma på och testa kaffebrusblixtarna.

Först därefter skulle jag fatta mitt beslut.
Det är trots allt hur stor budget du vill spendera på detta område samt hur du tänker dig att jobba med dem som tillsammans med din känsla för respektive produkt (efter du testat dem) som bör få avgöra vilken väg du går.

Kaffebruspaketet på 200Ws är helt OK att använda.
När du har jobbat ett tag och tjänat en jäkla massa pengar på dina bilder så kan du ju köpa vilket märke på blixtar som du vill. Du kommer dock inte att tjäna relativt sett mer pengar, utan pris per bild kommer att bli det samma. Ingen kommer att vilja kompensera dig för att du har dyrare utrustning. Dom kommer bara att välja fotografer som har lägre priser istället. Alltså fotografer som har billigare utrustning ;)

Ljusmätare från Sekonic modell L308S kan du köpa billigt från www.speedgraphic.co.uk (halva priset jämfört med svenska affärer). När det fotograferades analogt i studion för några år sedan så var det väldigt viktigt att man hade blixtar som kunde ge "rätt" (samma) ljus bild efter bild. Det är fortfarande viktigt för dem som kör analogt med Hasselbladare, Mamyia, Leica osv. För den moderna fotografen som bara kör digitalt så spelar det inte så stor roll längre då man kan göra så mycket justeringar i efterhand på en digitalbild tagen i RAW format. Det är även viktigt med ljusmätare så länge man kör med analogkamera för att kunna ställa in rätt värden på ett enkelt sätt. Man får ju inte samma preview med analog som med digital. Du kan koppla ljusmätaren till radiosändaren med bifogad kabel och sedan utlösa dina blixtar med ljusmätaren och ha bra koll på ett bekvämt sätt. Förr fick man ha en assistent i studion för att ha koll på ljuset. Han kostade väl några kronor i timmen, som man slipper ifrån idag.

Man måste ställa sig själv följande frågor angående personerna som svarar i denna tråden och andra trådar i forumet på Fotosidan:

Före eller Efter digitalfotoåldern.
Professionell eller amatörfotograf.
Riktig fotograf eller "Fåtöljfotograf"

Det finns en väldig spridning på kunskap och erfarenhet och det gäller att kunna sila mygg från kameler så att man inte sväljer allt med hår och hull. Det är till syvende och sist du som skall betala kalaset och använda grejorna.

Maxieboy skrev:
Kaffebruspaketet på 200Ws är helt OK att använda.
När du har jobbat ett tag och tjänat en jäkla massa pengar på dina bilder så kan du ju köpa vilket märke på blixtar som du vill.

För den moderna fotografen som bara kör digitalt så spelar det inte så stor roll längre då man kan göra så mycket justeringar i efterhand på en digitalbild tagen i RAW format.

Det finns en väldig spridning på kunskap och erfarenhet och det gäller att kunna sila mygg från kameler så att man inte sväljer allt med hår och hull. Det är till syvende och sist du som skall betala kalaset och använda grejorna.

Max, du är en klok man!

Anledningen till att jag nu blev skeptisk av de billigare kaffebrus grejerna är att jag vill att dom ska hålla tills jag blir rik på det jag gör och kan köpa dyrare utrustning. Då är säkert Elin blixtarna små pengar ;-) Men tills jag kommer dit (om jag kommer dit), vill jag att mina kaffebrus grejer skall hålla. Vill inte börja svära och bli förbannad om 1-2år för att det har pajat och att utrustningen suger.
Å andra sidan kan det säkert hända med bättre utrustning också, men kvaliten är ändå viktig. Det ska hålla att man släpar med det på tåg/buss och att det kanske får någon stöt då och då utan att man behöver vara rädd för att stå utan ljus.

Anledningen till ljusmätare är för att jag vill slippa så mycket efterarbete i datorn som möjligt. Självklart kommer jag säkert att retuchera lite i ps, men vill ändå slippa att fixa sådant som kunde vara löst vid fotograferingstillfället.

Självklart kollar jag upp vad det är för personer som ger mig tips i trådarna. På så vis ser man ju om det är amatör,yrkes eller frilansfotograf.

Förstod inte där va du menade riktigt med att man ej får samma preview med analog som digital? Och att man kan lösa ut blixtarna med ljusmätarn?

Får även be om ursäkt för mina dumförklarade frågor lite då och då, men jag har aldrig fotat i studio. Jo för ca 8år sen några gånger i studio. Räknas det? Knappt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar