Jag betvivlar inte att kaffebrus är bra produkter (hur skulle jag kunna det utan att ha testat dem själv).
Björn Sorkin har bra synpunkter tycker jag (även om han inte har eller vill använda en ljusmätare
)
Där har du också en person som kan ge dig svar på hur de funkar på fältet - vilket ingen säljare kan ge dig med vidare trovärdighet.
Det beror antagligen mer på den som står bakom kameran än på blixtarnas "kvalitet" om det blir bra bilder eller inte.
Det jag personligen värdesätter är att - det jag idag spenderar mina surt förvärvade kronor och ören på kan hänga med mig ett bra tag framöver.
Med det menar jag att de tillbehör jag idag köper vill jag fortsätta att använda om jag en dag byter upp mig eller kompletterar med ytterligare blixthuvuden.
Med Elinchrom-prylarna kan jag investera lite itaget med vetskap om att de funkar utan vidare på framtida produkter.
Lina - effekten jag talade om var inte den maximala effekten som blixtarna klarar av att leverera.
Jag menar tvärtom den lägsta möjliga effekten.
I ett väldigt litet utrymme kan den vara mer viktig än den maximala.
Som du ser så skiljer det sig ganska mycket mellan olika system.
Kaffebrus
6,25 Ws - 200 Ws
D-Lite 2
12 Ws - 200Ws
D-Lite 4
25 Ws - 400 Ws
FX/BX 100
6,25 Ws - 100 Ws
FX/BX 400
25 Ws - 400 Ws
RX 300
9 Ws - 300 Ws
RX 600
18 Ws - 600 Ws
RX 1200
36 Ws - 1200 Ws
Mitt råd är att du ringer till Aifo och ber att få komma dit och se, klämma, känna och testa lite olika.
Aifo är serviceminded och i sin lokal har de många av Elinchromblixtarna uppställda i sin studio.
Försök sedan hitta någonstans där du kan få klämma på och testa kaffebrusblixtarna.
Först därefter skulle jag fatta mitt beslut.
Det är trots allt hur stor budget du vill spendera på detta område samt hur du tänker dig att jobba med dem som tillsammans med din känsla för respektive produkt (efter du testat dem) som bör få avgöra vilken väg du går.