Maxieboy skrev:
När det fotograferades analogt i studion för några år sedan så var det väldigt viktigt att man hade blixtar som kunde ge "rätt" (samma) ljus bild efter bild.
Det finns de som säger raka motsatsen. Med negativfilm i studio så var det inte så noga, man fixade ändå till små avvikelser vid kopieringen. (Självklart är det annat problem med diafilm)
De nya blixtarna som marknadsförs att de är anpassade till "digitala" kameror ska enligt tillverkarna ha mer stabil leverans av effekt än de gamla som jag har.
För även om man kan fixa till saker vid RAW-importen så är det väldigt drygt att inte kunna batchköra en stor plåtning för att bilderna måste justeras individuellt. Det är ju en stor fördel med det digitala, att man har helt andra möjligheter att automatisera. Jag har inget mot att arbeta med bildbehandlingsprogram men slipper gärna göra trivala rutinsysslor så långt som möjligt.
Nu tycker jag inte att mina gamla studioblixtar ger så värst skiftande resultat att jag störs av det, bara att detta argument används av båda sidor.
Angående ljusmätare så är det för mig ett arbetssätt. Visst har den digitala eran inneburit helt andra möjligheter att få feedback, men precis som Tore sade tidigare kan inte en digitalkamera med histogram utan vidare ge dig skillnad mellan olika ljuskällor. Ofta "vet" jag att fyllnadsljuset, hårljuset eller bakgrundsljuset ska vara si-eller-så mycket svagare/starkare än huvudljuset. Det är något jag bestämmer mig för när jag planerar och visualiserar scenen framför mig. Då kan jag med en ljusmätare kvickt mäta de olika ljuskällorna och snabbt få till önskat resultat innan modellen anländer. Då handlar det sen mest om småjusteringar.
Självklart kan man spara in på ljusmätare och arbeta utan den. Väldigt mycket utrustning vi använder för fotografiska ändamål är av bekvämlighetsskäl, det ger oss andra möjligheter att arbeta. Men för mig är det att snåla in, jag vill inte vara utan den efter att ha arbetat med den. Jag tycker jag får ett mer metodiskt arbetssätt med mindre provplåtningar. För även om kostnaden för bilderna är minimalt med digital kamera är tex inte modellernas tålamod hur stort som helst.
Man måste ställa sig själv följande frågor angående personerna som svarar i denna tråden och andra trådar i forumet på Fotosidan:
Före eller Efter digitalfotoåldern.
Professionell eller amatörfotograf.
Riktig fotograf eller "Fåtöljfotograf"
Det finns en väldig spridning på kunskap och erfarenhet och det gäller att kunna sila mygg från kameler så att man inte sväljer allt med hår och hull. Det är till syvende och sist du som skall betala kalaset och använda grejorna.
Mycket bra sagt! *applåd*
Jag håller med.
Bara för att ge lite mer info om mig så är jag en autodidakt (se min kameraväska för tips) och amatör som när jag får uppdrag gör dem för en spottstyver, ofta för att jag gör dem åt en vän eller den organisation där jag jobbar. Jag plåtar åt dessa för att det är kul, inte för att jag vill ha det som jobb. (Tvärtom så håller jag mig från fotograferande som försörjning så mycket som möjligt och tackar nej till sådana erbjudanden lite då och då.)
Min ljusmätare införskaffades på tiden då jag plåtade analogt och främst ville ha en bra spotmätare utöver infallande ljusmätare men innan jag hade tillgång till studioutrustning. Att den hade blixtmätning var en bonus jag tänkte utnyttja i framtiden. När studioutrustningen kom var det digitalt som gällde men budgeten tillät mig och polaren bara att köpa begagnat. Vi väntade på att hitta något bra och slog till när det råkade komma upp ett set med äldre Elin. Ett köp jag inte ångrar en sekund.
Eftersom jag inte är typen som avyttrar och uppgraderar min utrustning har jag ofta valt att vänta, spara och köpa det jag tycker är "rätt" från början. Jag förstår att andra som måste iväg och göra jobb inte kan tänka så. Men för mig känns det billigare att i längden inte behöva sälja av saker som jag köpt till ett högre pris och behöva lägga ner tid på att hitta köpare.
Med det i åtanke kan du väga mina ord och se om det är något för dig. Tar inte illa upp om du tycker raka motsatsen