Annons

Kaffebrus vs Elinchrom ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Linis skrev:


Självklart vill man ha något som är bra och håller men ska man ha bästa möjliga kvalitet antar jag att det är Pro som gäller?
Dumheter!

Pro, Elichrom, Bron, Balcar är alla bra kvalitetsprylar, men vissa är betydligt dyrare än andra.

Jag har flera fabrikat i min studio, men nyinvesteringarna sker i Elinchrom.I mitt tycke mycket prisvärt och bra system, med många bra och väl genomtänkta tbh!

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=33613

Hälsn.

/Janne
 
Helvete, de fina ljusmätarna ni tipsade om
Sekonic-L358 Sekonic L-308 Sekonic L-608 kostar ju skjortan! :-(
3000:- och uppåt. Why Good, why!
 
Maxieboy skrev:
När det fotograferades analogt i studion för några år sedan så var det väldigt viktigt att man hade blixtar som kunde ge "rätt" (samma) ljus bild efter bild.
Det finns de som säger raka motsatsen. Med negativfilm i studio så var det inte så noga, man fixade ändå till små avvikelser vid kopieringen. (Självklart är det annat problem med diafilm)

De nya blixtarna som marknadsförs att de är anpassade till "digitala" kameror ska enligt tillverkarna ha mer stabil leverans av effekt än de gamla som jag har.

För även om man kan fixa till saker vid RAW-importen så är det väldigt drygt att inte kunna batchköra en stor plåtning för att bilderna måste justeras individuellt. Det är ju en stor fördel med det digitala, att man har helt andra möjligheter att automatisera. Jag har inget mot att arbeta med bildbehandlingsprogram men slipper gärna göra trivala rutinsysslor så långt som möjligt.

Nu tycker jag inte att mina gamla studioblixtar ger så värst skiftande resultat att jag störs av det, bara att detta argument används av båda sidor.


Angående ljusmätare så är det för mig ett arbetssätt. Visst har den digitala eran inneburit helt andra möjligheter att få feedback, men precis som Tore sade tidigare kan inte en digitalkamera med histogram utan vidare ge dig skillnad mellan olika ljuskällor. Ofta "vet" jag att fyllnadsljuset, hårljuset eller bakgrundsljuset ska vara si-eller-så mycket svagare/starkare än huvudljuset. Det är något jag bestämmer mig för när jag planerar och visualiserar scenen framför mig. Då kan jag med en ljusmätare kvickt mäta de olika ljuskällorna och snabbt få till önskat resultat innan modellen anländer. Då handlar det sen mest om småjusteringar.

Självklart kan man spara in på ljusmätare och arbeta utan den. Väldigt mycket utrustning vi använder för fotografiska ändamål är av bekvämlighetsskäl, det ger oss andra möjligheter att arbeta. Men för mig är det att snåla in, jag vill inte vara utan den efter att ha arbetat med den. Jag tycker jag får ett mer metodiskt arbetssätt med mindre provplåtningar. För även om kostnaden för bilderna är minimalt med digital kamera är tex inte modellernas tålamod hur stort som helst.

Man måste ställa sig själv följande frågor angående personerna som svarar i denna tråden och andra trådar i forumet på Fotosidan:

Före eller Efter digitalfotoåldern.
Professionell eller amatörfotograf.
Riktig fotograf eller "Fåtöljfotograf"

Det finns en väldig spridning på kunskap och erfarenhet och det gäller att kunna sila mygg från kameler så att man inte sväljer allt med hår och hull. Det är till syvende och sist du som skall betala kalaset och använda grejorna.
Mycket bra sagt! *applåd*

Jag håller med.

Bara för att ge lite mer info om mig så är jag en autodidakt (se min kameraväska för tips) och amatör som när jag får uppdrag gör dem för en spottstyver, ofta för att jag gör dem åt en vän eller den organisation där jag jobbar. Jag plåtar åt dessa för att det är kul, inte för att jag vill ha det som jobb. (Tvärtom så håller jag mig från fotograferande som försörjning så mycket som möjligt och tackar nej till sådana erbjudanden lite då och då.)

Min ljusmätare införskaffades på tiden då jag plåtade analogt och främst ville ha en bra spotmätare utöver infallande ljusmätare men innan jag hade tillgång till studioutrustning. Att den hade blixtmätning var en bonus jag tänkte utnyttja i framtiden. När studioutrustningen kom var det digitalt som gällde men budgeten tillät mig och polaren bara att köpa begagnat. Vi väntade på att hitta något bra och slog till när det råkade komma upp ett set med äldre Elin. Ett köp jag inte ångrar en sekund.

Eftersom jag inte är typen som avyttrar och uppgraderar min utrustning har jag ofta valt att vänta, spara och köpa det jag tycker är "rätt" från början. Jag förstår att andra som måste iväg och göra jobb inte kan tänka så. Men för mig känns det billigare att i längden inte behöva sälja av saker som jag köpt till ett högre pris och behöva lägga ner tid på att hitta köpare.

Med det i åtanke kan du väga mina ord och se om det är något för dig. Tar inte illa upp om du tycker raka motsatsen :)
 
Linis skrev:
Måste det vara märke på ljusmätaren eller kan man även här fynda på kaffebrus?

Jag tycker ljusmätare är bortkastade pengar!

Ljusmätaren slutade jag använda för drygt 10 år sedan. Histogrammet är enligt min mening helt överlägset!

Mvh.

/Janne
 
Re: Re: Kaffebrus vs Elinchrom ?

Janne H skrev:
Dumheter!
Pro, Elichrom, Bron, Balcar är alla bra kvalitetsprylar, men vissa är betydligt dyrare än andra.

Hälsn.
/Janne

Jag vill gå ni ljuskurs nu!!! Så jag kan bestämma mig. Än så länge lutar det mycket av kaffebrus grejer, min budget vill helst att jag väljer dessa. Min make vill helst att jag inte väljer något. Men där kommer han inte gå igenom, nått kommer jag välja. Haha, har du några erfarenheter av de billigare blixtarna från kaffebrus?
 
Linis skrev:
Helvete, de fina ljusmätarna ni tipsade om
Sekonic-L358 Sekonic L-308 Sekonic L-608 kostar ju skjortan! :-(
3000:- och uppåt. Why Good, why!
Nu kanske du förstår varför jag inte ville att du skulle få habegär! :)

Sekonics större modeller är en fröjd att använda, men när jag genom fotoklubben första gången bekantade mig med studioutrustning var det en L-308 som fanns på plats och det är en riktigt fin mätare. Tyvärr är priserna på ljusmätare i Sverige rätt höga. Hittar du en säljare inom EU så kan du nog spara en fin slant.

Men som sagt, det är så JAG arbetar. Andra som Janne, vill inte ha en. Så länge du får dina bilder så är det ok, och utrustningen spelar mindre roll.
 
Linis skrev:
Elinblixtarna saknar fläktkylning och batteridrift.
Har kaffebrusblixtarna QH detta?
http://www.kaffebrus.com/studioset-2-x-200w-318.html

Ser inget om det på deras hemsida.

QH blixtarna är "Top of the line" inom sitt märke och har fläktkylning, enl Henrik på kaffebrus. Elinchrom är lågprisblixtar och saknar kylfläkt men det är nog OK att ha dem på en halvtimme åt gången. Stäng av dem mellan klädbytena så håller dem nog längre.

QH blixtrna kan också bara köras på 240volt eller på 12volt via en spänningsomvandlare med sinusvåg på 240volt utgången. Det finns att köpa från t.ex. http://www.innovatronix.com/

Det finns blixtar från 480:- Euro:
http://foto-walser.biz/shop/default.aspx?TY=item&ST=1&IT=100&CT=47 Dessa har batteridrift och kan användas både i studion eller utomhus. Känner dock inte till dess kvalitet. Kanske helt OK i förhållande till pris.
 
Kan någon förklara för mig vad i hela friden en ljusmätare ska göra för den som fotar digitalt?
Det är ju bara att ta en bild och titta på histogrammet hur exponeringen blev och på preview bilden hur ljuset föll.
Det skulle ta mycket längre tid att mäta med ljusmätare och sedan förmodligen ändå behöva titta på histogram och preview för att få veta hur det blev.
Jag håller med Janne H som jag lärde mig av om att ljusmätare är pengar i sjön för den digitala fotografen.
 
BugEyes skrev:
Kan någon förklara för mig vad i hela friden en ljusmätare ska göra för den som fotar digitalt?
Jag skriver lite högre upp i tråden hur jag jobbar, med ljusmätare och digitalkamera. Jag ser inte att det ena utesluter det andra.

Det är ju bara att ta en bild och titta på histogrammet hur exponeringen blev och på preview bilden hur ljuset föll.
Den omedelbara återkopplingen en digitalkamera ger är underbar! Men hur ser man på histogrammet eller bilden att fyllnadsljuset är 1,5 steg svagare än huvudljuset eller om de två ljuskällorna som lyser upp bakgrunden är lika starka? Om man inte bryr dig om sådant kan du leva gott utan en ljusmätare, vill man veta det är en ljusmätare mycket behändig (men inte livsnödvändig). Eftersom jag ofta innan en plåtning bestämmer mig för ungefär hur förhållandet mellan ljuskällor ska vara har ljusmätaren en naturlig plats i min kameraväska.

För mig så är återkoppling via kamerans LCD och ljusmätare komplement.

Det skulle ta mycket längre tid att mäta med ljusmätare och sedan förmodligen ändå behöva titta på histogram och preview för att få veta hur det blev.
Har du arbetat med en ljusmätare? För om det tar mycket längre tid för dig så undrar jag vad du har för mätmetod.

Jag mäter huvudljuset, får ut värde. Mäter därefter de andra ljuskällorna en efter en. Varje sådan mätning går ut på att jag först mäter på en inställning på blixten jag höftat väldigt grovt. På mätningen ser jag hur många steg jag måste öka/minska den blixtens effekt med. Jag gör därefter en kontrollmätning att jag hamnade där jag önskade, sällan jag måste korrigera efter det. Därefter tar jag nästa ljuskälla.

Ställa in varje blixt måste du ändå göra, och att göra en mätning tar mig inte nämnvärt med tid. Det tar i vilket fall som helst inte mer tid än att behöva springa fram till kameran, ta en bild och titta på histogrammet som introducerar osäkerhet i tolkning. Ljusmätaren ger direkt värde på displayen. Dessutom slipper modellen eller en assistent stå och vänta medan jag labbar med ljuset. Det kan jag göra innan de dyker upp, en för mig viktig aspekt.

Jag håller med Janne H som jag lärde mig av om att ljusmätare är pengar i sjön för den digitala fotografen.
All respekt för Janne, men det finns folk som är av annan åsikt, även de mycket duktiga fotografer. Jag har valt att lyssna på flera, prova själv och bilda mig en egen uppfattning. Jag uppmanar flera att göra så, även om de kommer till en annan slutsats än jag.

Jag anser att saker man betalar för som man inte använder är pengar i sjön. Men eftersom tid inte är gratis för mig, är saker som underlättar inte kastade i sjön, möjligtvis betalar man dyrt för en viss grad av hjälp.

Har du provat att arbeta med en ljusmätare och kommer fram till att det inte funkar för dig så är det väl jättebra, har du inte testat anser jag att man bör testa innan man helt förkastar den metoden. Det går även att ta den tredje vägen där man inte säger om det är bättre eller sämre, utan håller sig till att man är nöjd med sitt sätt som det är nu.

Men det är bilden som räknas så om du klarar av att få den bild du vill ha och är nöjd med vägen dit så är det bra.
 
Ljusmätare eller inte

Jag blandar de två metoderna beroende på situationen.

När jag fotar stora gruppbilder brukar jag kontrollmäta ljuset så det är lika starkt över hela gruppen. Det är svårt att justera i efterhand om ena kanten blev ett halvt bländarsteg fel.

När jag fotar i studion är det lätt att titta på skärmen om det blir bra. Av erfarenhet vet jag hur jag ska ställa in lamporna.

Fotograferar jag mot vit bakgrund tycker jag det är intressant att veta hur mycket ljus jag ska sätta för att det ska bli lagom överexponerat. Det är lätt att kräma på för mycket och det syns inte i histogrammet. De helvita staplarna i histogrammet blir så höga jämfört med hudtonerna. Ljusmätaren är bättre än mina ögon på att se om belysningen av bakgrunden är jämn.

Ljusmätare är ingen nödvändighet men den spar mig en massa tid.
 
Linis skrev:
Helvete, de fina ljusmätarna ni tipsade om
Sekonic-L358 Sekonic L-308 Sekonic L-608 kostar ju skjortan! :-(
3000:- och uppåt. Why Good, why!


Jag köpte min Sekonic L-308S i förra veckan från Speed Graphic (http://www.speedgraphic.co.uk) för £117 + £10 frakt = c:a 1700:- (köpte lite annat också så frakten blev försumbar).

I Sverige kostar den ju c:a 2900:- (exkl frakt) så man sparar ungefär 1200:-

Jag beställde på måndag vid lunch och hade den i handen på onsdagen...
 
pergardebrink skrev:
Jag köpte min Sekonic L-308S i förra veckan från Speed Graphic (http://www.speedgraphic.co.uk) för £117 + £10 frakt = c:a 1700:- (köpte lite annat också så frakten blev försumbar).

I Sverige kostar den ju c:a 2900:- (exkl frakt) så man sparar ungefär 1200:-

Jag beställde på måndag vid lunch och hade den i handen på onsdagen...

Jag köpte min på Ebay, ny i kartong från HongKong, ca. 1200:- inkl. frakt.
 
JAVA skrev:
Jag köpte min på Ebay, ny i kartong från HongKong, ca. 1200:- inkl. frakt.

Såg den även på B&H i USA för 1100:- tror jag det var..

Skillnaden med Speed Graphic är att det är inom EU = du betalar moms i england.

Om du handlar från land utanför EU ska du (enligt lagen) betala svensk moms på något sätt har jag för mig.. Kolla på tullverket.se så står det hur det går till.

Tror det finns en jäättelång tråd om det här ämnet någonstans på fotosidan...
 
Låt oss för guds skull inte hamna i den där tull&moms-diskussionen igen utan låt mig istället påpeka att då jag tror att en Sekonic-mätare från vilket-land-som-helst funkar finfint även i Sverige så kan det bli problem med det lilla tillbehöret som radiokommunicerar med Pocket Wizards - de bör nog vara avsedda för samma kontinent.
 
Elinchrom?

Vilket bör jag välja?

Någon som har erfarenhet av Elinchrom belysningsstativ, det står nämligen ingen information om det? Det jag vill veta är hur mycket vikt det klarar av samt hur myckt det väger och vilken gänga den har.
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=3145470

Eller detta från kaffebrus:
http://www.kaffebrus.com/28-meter-luftdampat-78.html

Eller så har även http://www.photax.se/indx/indxstd.htm ett prisvärt stativ.

När jag ändå skriver och frågar kan jag passa på om ni vet om detta paraply passar till Elinchrom blixtarna, kommer ev snart att köpa ett D-Lite2 paket.
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=5423797
Läste nämligen detta för ett tag sedan: tänk på att inte alla paraplyer passar i fästet eftersom Pro och Elinchrom kör med 7 mm diameter istället för 8 som de flesta andra.
 
Re: Elinchrom?

Linis skrev:
Vilket bör jag välja?

Någon som har erfarenhet av Elinchrom belysningsstativ, det står nämligen ingen information om det? Det jag vill veta är hur mycket vikt det klarar av samt hur myckt det väger och vilken gänga den har.
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=3145470

Eller detta från kaffebrus:
http://www.kaffebrus.com/28-meter-luftdampat-78.html

Eller så har även http://www.photax.se/indx/indxstd.htm ett prisvärt stativ.

[/I]

De stativen som fäljer med i Elinchrom-kitet är helt OK sålänge du inte belastar med stora softboxar eller andra tunga tillbehör.

Kaffe´s stativ funkar säkert också, men jag rekommenderar aldrig de produkterna eftersom jag själv har blivit så besviken en gång. (bortskämd av manfrotto??!)

Ett mycket stabilt och prisvärt stativ är manfrotto 004(B/A/C) http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=4913548 Dock kanske något du kan komplettera kitstativen med senare när du ska montera tyngre saker.

Mvh /Peter
 
kpt skrev:
Låt oss för guds skull inte hamna i den där tull&moms-diskussionen igen utan låt mig istället påpeka att då jag tror att en Sekonic-mätare från vilket-land-som-helst funkar finfint även i Sverige så kan det bli problem med det lilla tillbehöret som radiokommunicerar med Pocket Wizards - de bör nog vara avsedda för samma kontinent.

Elinchrom - funkar kanon. Lätta och användarvänliga. Har även belastat rejält utan problem, Men visst finns det kraftigare.
 
Re: Re: Elinchrom?

peter_wahlström skrev:
De stativen som fäljer med i Elinchrom-kitet är helt OK sålänge du inte belastar med stora softboxar eller andra tunga tillbehör.

Kaffe´s stativ funkar säkert också, men jag rekommenderar aldrig de produkterna eftersom jag själv har blivit så besviken en gång. (bortskämd av manfrotto??!)

Ett mycket stabilt och prisvärt stativ är manfrotto 004(B/A/C) http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=4913548 Dock kanske något du kan komplettera kitstativen med senare när du ska montera tyngre saker.

Mvh /Peter

Som så mycket annat gäller även här att du får vad du betalar för.
Manfrotto gör absolut bra stativ!

/Janne
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar