Annons

K5II börjar skickas ut.....

Produkter
(logga in för att koppla)
Prisjakt har omdömen...
Själv skulle jag välja en lokal handlare, men Cyber är bra.

Mmm, har ju Scandinavian Photo i Malmö inte så långt ifrån. Fick de här svaret från Fotokungen när K-5IIs kommer: "Tyvärr finns det ännu inga datum för när de kommer men det låter ändå på leverantören som att de borde vara på gång ganska snart"
 
Läste om kameran på DXO. Inget som fick mig att tappa hakan. Verkar ju endast marginellt bättre än föregångaren. verkar ju iofs klart bättre af i dåligt ljus vilket enbart det kan vara en orsak att byta upp sig. Verkar dock inte som om det hänt mycket på iso-fronten. Pentax behöver en bra FF-modell för att på allvar ta kunna upp matchen med Canon, Sony och Nikon.
 
Tycker K5 är den snyggaste kameran på marknaden, den absolut fulaste är Nikon D5200..........

Tycker också den är rätt läcker. Framförallt har den en kassaskåpskänsla liknande den i gamala analoga Minolta Dynax 9. Ger en oerhört förtroendeingivande känsla. Gillar just det nätta formatet i kombination med den robusta känslan. Var mycket nära att sjäkv satsa på Pentax men det blev Nikon till slut.
 
Jag har handlat alla kameror och objektiv hos Fotokungen i flera år. Funkar mycket bra. De är också rätt unika med att ha en hel del Pentax på hyllan, om man vill impulsköpa ett objektiv t.ex. :) Jag har alltid handlat över disk men är övertygad om att de även hanterar postorder på ett bra sätt.
 
Mmm, har ju Scandinavian Photo i Malmö inte så långt ifrån. Fick de här svaret från Fotokungen när K-5IIs kommer: "Tyvärr finns det ännu inga datum för när de kommer men det låter ändå på leverantören som att de borde vara på gång ganska snart"

De senaste åren har Pentax tyvärr täppt till alla läckor. Det gäller både modeller som är på gång, samt NÄR saker och ting faktiskt går att få tag på. Men med tanke på att kamerorna nu är ute i USA blir jag mycket förvånad om jag inte får min kamera under veckan som kommer.
 
Ja vi får hoppas att S modellen är mer än marginellt vassare,
i så fall blir det den för mig oxå.

Tror S kan vara lite bättre i vissa situationer. Jag har ju beställt och väntar ivrigt, men ju mer jag läser på så verkar de möjliga vinsterna vara ganska små. Visst blir bilderna skarpare direkt ur kameran, men en mycket stor del av öskärpan orsakad av antialias går att återställa med skärpning efteråt. Man får även en del färgfel i varje pixel utan filter, vilken ju inte går att åtgärda. Men jag räknar med att jag för vissa bilder skall göra en vinst i bildkvalitet.
 
Tycker K5 är den snyggaste kameran på marknaden, den absolut fulaste är Nikon D5200..........

Håller med, K5 är mycket snygg och känns väldigt gedigen. Det enda jag saknar på K7 och K5 är knappen för SR. Sällan man behöver, men om ett panoreringsläge plötsligt uppstår så är man körd tyvärr.
Den enda kamera jag hellre skulle vilja hålla i är 645D, den känns om möjligt ännu bättre i händerna (korta perioder alltså, sedan blir man nog trött i armen).
Jag blev också mäkta imponerad när jag klämde på K30. Mycket bra känsla i den kameran också.
 
Jaha, nu är det ÅTER till "Leveransdatum okänt" på Cyberphoto för K5IIs.......det var ju skönt att se att de trodde på december i några dagar...... undrar om den egentligen finns, eller om Pentax utsätter oss för ett gruppexperiment?
 
Jaha, nu är det ÅTER till "Leveransdatum okänt" på Cyberphoto för K5IIs.......det var ju skönt att se att de trodde på december i några dagar...... undrar om den egentligen finns, eller om Pentax utsätter oss för ett gruppexperiment?

Med tanke på alla goda omdömen och bra testresultat för K5II/ K5IIs, kan det vara problem med att tillverka och leverera i samma takt som beställningarna trillar in world-wide?
 
Med tanke på alla goda omdömen och bra testresultat för K5II/ K5IIs, kan det vara problem med att tillverka och leverera i samma takt som beställningarna trillar in world-wide?

Jo, fast jag beställde för typ 6 månader sedan...så det är ohyfsat av dem om de låter nya beställningar i USA gå före mig.

/PA
 
senaste nytt ...

Enligt Fotokungen 2012-12-06:
Enligt Focus Nordic som säljer Pentax i Sverige skall de ha skickats idag och bör därför komma hit imorgon eller på måndag. Med tanke på vädret och att Posten har flaggat för förseningar vågar jag inte ännu hoppas på fredag.
 
Enligt Fotokungen 2012-12-06:
Enligt Focus Nordic som säljer Pentax i Sverige skall de ha skickats idag och bör därför komma hit imorgon eller på måndag. Med tanke på vädret och att Posten har flaggat för förseningar vågar jag inte ännu hoppas på fredag.

Oj.....spännande!! Håller tummarna för att det blir av nu!
 
Jag har precis varit och hämtat ut min K5IIs hos Fotokungen. Imorgon väntar ingående tester.

Första intrycket är positivt.Vid lite fokustester hemma i mörkret kändes fokusen rapp och säker. Men jag får återkomma imorgon med en lite mer utförlig rapport.

p.s. Fotokungen fick några fler kameror än de hade personer i kö.... d.s.
 
Jag har precis varit och hämtat ut min K5IIs hos Fotokungen. Imorgon väntar ingående tester.

Första intrycket är positivt.Vid lite fokustester hemma i mörkret kändes fokusen rapp och säker. Men jag får återkomma imorgon med en lite mer utförlig rapport.

p.s. Fotokungen fick några fler kameror än de hade personer i kö.... d.s.

Har beställt hos Cyber, så jag måste vänta på att kameran studsar uppe i Umeå först..... tack för beskedet!
Väntar med spänning på rapporter!
Björn
 
Är intresserad att byta från Olympus 4/3 till Pentax och då K5IIs. Vilket, vilka objektiv för Pentax är det som är likvärdigt Olympus Zuiko D 12-60mm som är ett utmärkt "allround-objektiv" ?

/Lennart
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.