ANNONS
Annons

K20D/Canon40D brustest

Produkter
(logga in för att koppla)
Eddy_louix skrev:
Brusbilden på iso1600 känns nu rätt lika men till fördel för K20D, mindre brus utan någon reducering.

Så för min del: K20D>40D i detta test.

Mvh
Ronny

Utan reducering, vad vet du om inlagd default brusreducering hos Pentaxkameran ?.Var finns test av upplösning kontra brusreducering?

Testen har 0 värde.

Eddy_louix skrev:
Brusbilden på iso1600 känns nu rätt lika men till fördel för K20D, mindre brus utan någon reducering.

Mvh
Ronny

Men eftersom vi fortfarande inte har konverterat bilder från båda kamerorna i samma raw-hanterare med samma inställningar så vet vi egentligen ingenting.

Vi vet heller inte om bländare, tid, etc varit lika. Vi vet inte heller om ISO 1600 på det båda kamerorna innebär samma känslighet. Dessutom bör man fundera på hur man skall hantera skillnaden i upplösning mellan kamerorna.

Som vanligt är det här med tester ganska svårt och om man inte gör det ordentligt så blir det ju mest en kul grej att disktuera. Inte en vetenskaplig sanning att ta ställning till.

Den enda slutsats vi kan dra är väl att olika raw-hanterare och olika inställningar vil konverteringen ger olika resultat. Ingen större överraskning direkt! ;)

Mvh
Anders

PS. Skalla säga det att min konvertering i LR gjordes med default inställningar för skärpning, kontrast, brightness etc.

elbe skrev:
De skulle vara roligt att se hur du testat!..

Oj visste inte att man var tvungen att ha gjort ett eget test för att få kommentera i denna tråd. =)

Nä, jag tittade bara på bilderna och drog den slutsattsen. jämförde Patricks K20D bild mot Anders variant på 40D (iso1600).
Det syns mer brus på 40D bilden på min skärm iaf.

Hur gjorde du ditt test?

Mvh
Ronny

Eddy_louix skrev:

Mvh
Ronny

Håller inte riktigt med där, tycker det precis är lika, men vi gör ett till test å underexponerar 40D lite till då kan K20D springa hem som segrare...

Ingen av det brusreducerade bilderna ser särskilt trevliga ut tycker jag, finns mkt mer att hämta ut om man känner för det vid fototillfället. Lite väl smetigt med andra ord...

Men att ställa in kamerorna lika känns ju väldigt grundläggande men inte i den här tråden från vissa håll.

Men RawTherape måste ju vara en grym konverterare i default läge om man vill göra svartvita bilder med snyggt brus, slipper ju lägga på ett filter i photoshop å så med den.

Eddy_louix skrev:
Oj visste inte att man var tvungen att ha gjort ett eget test för att få kommentera i denna tråd. =)
.....

Av din slutsats tog jag det för givet att du testat själv för de som jämförts här är äpplen mot päron och totalt värdelöst att dra någon som helst slutsats ur...smakar olika vet du!..

Trodde nog att du förstod det av inläggen...men icke!

Nej
Man behöver inte ha gjort en egen test, men det är av värde att förstå skilnaden mellan brusreducering och upplösning.

Det är också av värde att en test görs likvärdigt, med klara kriterier.
Lika exponering, gärna ett motiv med stort kontrastomfång,en färgkarta med exv qp-card eller macbeth för att se hur färger återges i högdager och lågdager för att se när klippning sker och för att se när färgestimering upphör i båda ändarna.
Ett motiv med sådan karaktär att man kan se upplösning,exv när upplösning går förlorad i brusbilden i lägsta nivåer..

Vill bara tillägga igen att 40D bilden på iso 1600 är mer exponerad än Pentaxbilden. Till nackdel för K20D i jämförelsen alltså.

AFJ skrev:
Men eftersom vi fortfarande inte har konverterat bilder från båda kamerorna i samma raw-hanterare med samma inställningar så vet vi egentligen ingenting.

Vi vet heller inte om bländare, tid, etc varit lika. Vi vet inte heller om ISO 1600 på det båda kamerorna innebär samma känslighet. Dessutom bör man fundera på hur man skall hantera skillnaden i upplösning mellan kamerorna.

Som vanligt är det här med tester ganska svårt och om man inte gör det ordentligt så blir det ju mest en kul grej att disktuera. Inte en vetenskaplig sanning att ta ställning till.

Den enda slutsats vi kan dra är väl att olika raw-hanterare och olika inställningar vil konverteringen ger olika resultat. Ingen större överraskning direkt! ;)

Mvh
Anders

PS. Skalla säga det att min konvertering i LR gjordes med default inställningar för skärpning, kontrast, brightness etc.

Hej Anders,

Jag tror att det är såhär det fungerar oavsett vilken konverterare man väljer.

Huvudapplikationen har ett visst grund-API mot användarkontrollerna. RAW-konverteraren använder sedan i botten olika kodbibliotek för att hantera RAW-data beroende på typ av RAW-fil. På så sätt kan de lättare lägga till stöd för fler kameramodeller. Då RAW-formaten skiljer sig blir implementationerna olika.

Det innebär att det inte ens blir jämförbart att testa filer från olika kameror i samma komverterare. Kanske mer likt men inte 100% så att det går att göra direkta jämförelser.

/J

alldeles riktigt, dvs inte ens med samma rawkonverter blir resultatet optimalt eftersom det dels skiljer mellan rawkonverterare och att kameratillverkarens brusreducering internt skiljer och dedikerade rawkonverterare som exv Nikon NX är specialskriven för nikonkamerorna. RAWfilerna påverkas mycket, därför är det viktigt att titta på detaljupplösning/brusreducering.

Visst är det så.

Egentligen tycker jag det är ganska meningslöst att försöka "nolla" alla inställningar. Det är slutresultat som är det viktiga.

Alltså vore det väl mer intressant att jämföra två bilder som behandlats "optimalt" i den programvara som man själv föredrar att jobba med för respektive kamera. Först då kan man ju avgöra vad som är det bästa verktyget att använda för en själv.

Mvh
Anders

Lyckades konvertrea Pentax pef format till dng och sedan köra den i rawtherapee. All brusreducering och skärpning på noll. Så här blir resultatet på iso 1600 då.

Bilagor

• pentax1600rawtherapee.jpg
    pentax1600rawtherapee.jpg
    41.6 KB · Visningar: 279
Senast ändrad:
Canonbliden konverterad utan reducering i Lightroom av Anders.

Bilagor

• grilliso1600utanreducering.jpg
    grilliso1600utanreducering.jpg
    95.8 KB · Visningar: 277
Här är Pentaxbilden uppsamplad för att man skall kunna få ett humm om detaljåtergivningen.
Brickan på nedre skruven säger nog mest.

Bilagor

• uppsamplad pentax.jpg
    uppsamplad pentax.jpg
    33.4 KB · Visningar: 1,041
Canonbilden koverterad med lightroom uppsamplad till ungefär samma upplösning som K20D ger.

Bilagor

• uppsamplad cannon.jpg
    uppsamplad cannon.jpg
    33.2 KB · Visningar: 1,045
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar