Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K20D/Canon40D brustest

Produkter
(logga in för att koppla)
Cyberphotos testbild på ISO 1600, förmodligen brusreducerad i kameran. vet inte om Canon fifflat ihop sensorn med en Nikon D1:as på just ditt ex, men varför ser denna ser mkt renare ut vidd dubbla ISOt är lite småmysko.

Bilagor

• gggr.jpg
    gggr.jpg
    72.2 KB · Visningar: 461
Ludix skrev:
Cyberphotos testbild på ISO 1600, förmodligen brusreducerad i kameran. vet inte om Canon fifflat ihop sensorn med en Nikon D1:as på just ditt ex, men varför ser denna ser mkt renare ut vidd dubbla ISOt är lite småmysko.

Bruset är i hög grad beroende av ljuset i scenen, med mycket ljus kan man få väldigt lite brus även på höga iso. Därför är det svårt/omöjligt att jämföra bilder tagna under olika förutsättningar.

papi skrev:
Bruset är i hög grad beroende av ljuset i scenen, med mycket ljus kan man få väldigt lite brus även på höga iso. Därför är det svårt/omöjligt att jämföra bilder tagna under olika förutsättningar.

Håller med, därför jag undrade varför Canonbilden e underexponerad.

papi skrev:
Se mitt första inlägg. Att bilden är underexponerad gör ingen stor skillnad så länge man inte ljusar upp den i nått program.

Gör det för mig iaf.

Nåja, så mörk e den inte så den ska kunna ¨få ett sådant färgflammigt skimmer enbart pga de.

Förmodar att den brusar så mkt.

lite i det totalt kolsvarta o tvärtom i de ljusa, dock inget nämnvärt. Glöm de.

Patrik Pihl förstår inte det mest fundamentala vad det gäller digitalfoto, jag har bemött hans fånerier ett antal gånger.

Till Patrik Pihl
Du kan inte hålla på så här. Jämföra kameror utan att deklarera förfarandet.
I flertal fall har du visat och jämfört Pentax filer som är ett steg mer rikligt exponerade än kameran du jämför med.

Jag ber dig därför att vi andra kan ta del av dina rawfiler, kontrollera dina inställningar, förfarande.

nåja, en sak är säker(för att säga vad jag egenteligen tycker), brusbilderna i denna tråden är exemplariska bluffbilder, som inte alls visar sanningen. 40D huset brusar helt enkelt inte så mkt som bilderna visar, så är det bara. Inga andra bilder jag sett från den kameran har visat sådana här värdelösa resultat.
Jag tänker så mkt på min D80 när jag ser dom, hur bra jag måste ha det som kör med ett hus som inte har hälften bruset som framträder i 40D bilderna i denna tråd.

PS: Hur kan det föresten va att motivet på löven är olika exponerade med de olika husen? 40D är med 1/400 sek, Pentaxen 1/180 ? Hur va det me att jämföra bilder ur olika förhållanden?

Senast ändrad:
Ludix skrev:
nåja, en sak är säker(för att säga vad jag egenteligen tycker), brusbilderna i denna tråden är exemplariska bluffbilder, som inte alls visar sanningen. 40D huset brusar helt enkelt inte så mkt som bilderna visar, så är det bara.

Att bilderna skule vara en medveten bluff är en grov och felaktig anklagelse Robin.

Jag kommenterar för övrigt själv min förvåning över resultatet och uttrycker möjliga förklaringar som kompabilitetsproblem och har aldirgt hävdat att detta skulle vara ett normalt ISO 1600 resultat från 40D

Beträffande exponeringen så skriver jag tydligt att jag låtit kameran bestämma slutartid. Givetvis kan jag inte helt utesluta att jag missat något i min test men beträffande exponeringen så får man väl rimligen då dra slutsatsen att 40D underexponerat scenen.

Kanske kamerornas nominellt uppgivna ISO inte heller överenstämmer med verkligeheten. Det kan finnas många förklaringar till skillnaden i resultat.

Just nu är jag hemkommen från en längre resa men vid tillfälle lägger jag upp en exif på filerna om det nu inte går att tanka ner den från miniatyrerna..

papi skrev:
Att bilderna skule vara en medveten bluff är en grov och felaktig anklagelse Robin.

Jag kommenterar för övrigt själv min förvåning över resultatet och uttrycker möjliga förklaringar som kompabilitetsproblem och har aldirgt hävdat att detta skulle vara ett normalt ISO 1600 resultat från 40D

Beträffande exponeringen så skriver jag tydligt att jag låtit kameran bestämma slutartid. Givetvis kan jag inte helt utesluta att jag missat något i min test men beträffande exponeringen så får man väl rimligen då dra slutsatsen att 40D underexponerat scenen.

Kanske kamerornas nominellt uppgivna ISO inte heller överenstämmer med verkligeheten. Det kan finnas många förklaringar till skillnaden i resultat.

Just nu är jag hemkommen från en längre resa men vid tillfälle lägger jag upp en exif på filerna om det nu inte går att tanka ner den från miniatyrerna..

jodå, det funkar. Ser att du kört med Centrumvägd mätning med 40D till skillnad från k20, något som kan förklara de olika exponeringarna.

Har inte hävdat att det skulle bilderna skulle vara en ''medveten'' bluff, påpekar dock att dom knappast är särskilt sanningsenliga.
Tror det har gått långt då det förekommer ''grova och felaktig anklagelse'' i ett internetforum om Fotografering, nog lite hårt sagt. Anklaga någon för en påökning av brus i en bild känns för övrigt ändo inte som något världen skulle gå under för.

Gör som mikael skrev i inlägget före mig så går de kanske reda ut vad som blivit tokigt.

Skicka era mailadresser till mig via pm så mailar jag över rawfilerna till alla intresserade.

Eftersom jag plåtat på frihand och av skärpeskäl tagit många bilder behöver jag igenom så ni säkert får rätt fil från resp inlägg.

Som sagt just nu har jag inte tid och ork med det men a.s.a.p

Ps Mig veterligen existerar inte begreppet "bluff" i sammanhanget "omedveten"

Senast ändrad:
Ludix skrev:

PS: Hur kan det föresten va att motivet på löven är olika exponerade med de olika husen? 40D är med 1/400 sek, Pentaxen 1/180 ? Hur va det me att jämföra bilder ur olika förhållanden?

Det beror antingen på mistag från min sida eller camerans mätning.

Min uppfattning är i alla fall att en underexponerad bild inte får speciellt mycket mer *synligt* brus synnerhet vad gäller lågdagrar så länge man inte ökar förstärkningen i efterhand.

Jag här därför plockat upp Pentax ISO 1600 bilden igen och *ökat* förstärkningen så att den minst skall motsvara Canonbildens exponering. All skärpning och brusreducering avstängd.

Bilagor

• förstärkt.jpg
    förstärkt.jpg
    37.7 KB · Visningar: 363
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar