Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K200D RAW filers storlek??

Produkter
(logga in för att koppla)

Kustbo

Aktiv medlem
Står i begrepp och köpa en K200D och undrar hur stora filer den gör i RAW format men även i bästa JPEG då jag sannolikt kommer att köra båda samtidigt men det primära läget blir i RAW.

Vill ha lite koll på vilken storlek på minneskort jag ska välja och om jag behöver flera kort direkt eller kan köpa efter hand.

Så Ni som har såna och kör i RAW dela gärna med Er.

Ja vet att 12mp ger Raw bilder på ca 12-16mb, beroende på vilken iso man har :)

Men den har väl 10mp? Så räkna med ca 10-14mb raw filer iaf :)

Och Jpeg ger från under 2 Mb där många pixlar har samma färgnyans och ljusstyrka, tex med mycket himmel. Mycket detaljer kan nog ge en bild på 4Mb och kanske högre. Men nån annan kanske kan ge bättre svar, jag använder inte Jpeg normalt på min K10D som har samma sensor som K200D.

Kollade igenom lite bilder i arkivet från min K10D (10 MP) och kom fram till följande baserat på ca 50 bilder med varierande motiv:

JPEG i bästa kvalite. 1 - 4 MB (snitt 2,5MB)
RAW (PEF) 8 - 16 MB (snitt 11 MB)

//Lars

SD kort

Jag använder bara enbildstagning, så det blir inte så många bilder. Jämför igen med min K10, har 2st Sandisk extrem III 2Gb, även om jag hört att Ultra II ska räcka så tror jag att Extrem III skrivs lite snabbare. Priset blir ungefär det dubbla för Extrem III, ca100 respektive 200:- för 2Gb inga större summor.

Tackar för infot, hämtade ut kameran idag och tog et textra 2GB kort för säkerhetsskull så det bör räcka.

Ska bli spännade att meka ihop och börja plåta med nyförvärvet ;-)

Har en följdfråga i ämnet och det är att kameran kan välja mellan PEF eller DNG som RAW filer, vilket format bör jag välja för att redigera i PSE 5.0??

Har inte PSE själv så jag kan inte säga något om just det, men PEF är komprimerat medan DNG inte är det (åtminstone på K10'an) så jag kör PEF av utrymmesskäl.

Har inte PSE själv så jag kan inte säga något om just det, men PEF är komprimerat medan DNG inte är det (åtminstone på K10'an) så jag kör PEF av utrymmesskäl.

Hmm.. mysko har läst mer i manualen nu och den säger att PEF är Pentax eget RAW format och ska öppnas för inställning av bla. vitbalans i det medföljande programmet, medans DNG sägs vara ett fritt format för Adobe och PSE är ju Adobe.s så nu blir jag fundersam

Någons mera som har ideer??

Dom flesta (alla?) rawhanterare kan ta PEF också så det bör inte vara några problem. Finns dessutom gratis program man kan leka med, tex RAWTherapee.

Pentax egen rawkonverterare däremot är troligen det segaste program jag någonsin kört, jag står bara inte ut med det.

Dom flesta (alla?) rawhanterare kan ta PEF också så det bör inte vara några problem. Finns dessutom gratis program man kan leka med, tex RAWTherapee.

jag bränner på lite i PEF och kollar om ajg kan öppna i PSE, men hurvida är PEF komprimerat?
Som jag fattade manualen så är det just ett RAW format med alal bilddata obehandlade som vanligt, fel eller rätt??

Någon form av komprimering borde det vara - i vilket fall som helst så blir DNG-filerna större än PEF-filerna.

PEF är komprimerat men med ett förlustfritt format, (ungefär som zip-arkiv tex), du tappar alltså ingen kvalitet.

PEF är komprimerat men med ett förlustfritt format, (ungefär som zip-arkiv tex), du tappar alltså ingen kvalitet.

Då hänger jag med, slutar aldrig förvånas över all kunskap som finns här på forumet och alla hjälpsamma medlemmar som förklarar saker för såna som inte hajar.

Stort tack för snabba och kloka svar.

Nu ska det bara mekas ihop det sista och sen ser jag fram emot lite ljus imorgon för premiärskotten ;-)

Känns så kul och spännadne att vara med systemkamera igen, har saknat det rejält i några år, men den som väntar på något gott osv. ;-)

Har inte Photoshop själv, men 5an borde vara 7-8år gammal så jag vet inte om den klarar råformat(RAW). Har den råformat så ska Pentax råformat(PEF) funka med en uppdatering. Däremot DNG kan den knappast klara, har för mig att DNG kom för ca 3 år sen.
Annars har du Pentax Photo LAB på skivan, som du använder för konvertering till TIFF eller Jpag för vidare behandling i ditt program.

Komprimering innebär att packa ihop data på ett effektivt sätt utan att förstöra nåt, ex. DNG-filer(som kan komprimeras).
Reducering innebär att kasta mer eller mindre "onödig" data, exempel på filer som är både komprimerade och reducerade är Jpeg, MP3, Minidisc. Med Jpeg och tex MP3 kan du välja hur mycket av innehållet som ska kastas.
Här är 3 exempel på en Jpegbild, först en fil på 31kb, sen en på 12kb och den sista på 7kb, titta tex på texten på ryggen;

Bilagor

• Bonnläpp liten.jpg
    Bonnläpp liten.jpg
    31.3 KB · Visningar: 162
  • Bonnläpp liten b.jpg
    Bonnläpp liten b.jpg
    12 KB · Visningar: 160
  • Bonnläpp liten c.jpg
    Bonnläpp liten c.jpg
    7.1 KB · Visningar: 162
Senast ändrad:
Hejsan

Jo 5.an har några år på nacken fast inte så många om jag minns rätt, men klarar RAW format som den är så då ska ju PEF funka med, men det vet jag snart när första bildeerna ska in annars har jag som sagt Pentax egen konverterae med på skivan, tänkte bara slippa instalera den om den inte behövs.

Har ställt in kameran på att göra både RAW och JPEG av varje så får jag se vad jag gillar bäst och vad jag behöver, skiljer ju på användningsområde för bilderna med.

Kul lirare på bilden och visst synns killnaden i kvalitet!

Det ville sig inte med PSE5.0 direkt i PEF, så jag instaleradee Pentax Labratory3 och då funkar det som väntat, men hur gör jag i det för att få fram möjligheten att justera vitbalans och skärpa i PEF bilden med RAW datan innan jag konverterar den till tex TIFF för redigering i PSE??

Kan även öppna PEF filerna i Irfanview och spara om till TIFF men inte heller då får jag justeringsmöjligheeter för RAW data som jag vill ha, någon som vet och kan förklara?!

Arc?

Måste man inte ha Adobe Raw Converter för att öppna Raw-filer i PS?
Jag använder ej PS, då jag håller mig till OpenSource och annan gratis programvara till min GX-10:a
//Henric

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar