Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K200D RAW filers storlek??

Produkter
(logga in för att koppla)
Detta är lite mysko, mitt gamla PSE hanterar DNG format men inte PEF, jag ställde om RAW format i kameran till DNG och så plockade jag in i PSE, då visar den det som PSD men med möjlighet att justera VB mm. precis så som jag vill så det får bli DNG +JPEG så funkar det.

Detta är lite mysko, mitt gamla PSE hanterar DNG format men inte PEF, jag ställde om RAW format i kameran till DNG och så plockade jag in i PSE, då visar den det som PSD men med möjlighet att justera VB mm. precis så som jag vill så det får bli DNG +JPEG så funkar det.

Mitt PSE 4 klarar PEF och DNG, du måste uppdatera ARC så funkar det.
Att köra DNG är annars inget dåligt allternativ.
Använder det själv ihop med Capture One.

Micke.

ARC??
Var finns det i PSE har inte sett det.

Det öppnas i ett nytt fönster när du vill redigera en RAW-fil.

"Detta är lite mysko, mitt gamla PSE hanterar DNG format men inte PEF, jag ställde om RAW format i kameran till DNG och så plockade jag in i PSE, då visar den det som PSD men med möjlighet att justera VB mm."

Du har ju använt det förut!?

Micke.

Det ville sig inte med PSE5.0 direkt i PEF, så jag instaleradee Pentax Labratory3 och då funkar det som väntat, men hur gör jag i det för att få fram möjligheten att justera vitbalans och skärpa i PEF bilden med RAW datan innan jag konverterar den till tex TIFF för redigering i PSE??

Kan även öppna PEF filerna i Irfanview och spara om till TIFF men inte heller då får jag justeringsmöjligheeter för RAW data som jag vill ha, någon som vet och kan förklara?!

Just, det är Photoshop elements som du har...jo desn är inte så gammal.
Du bockar för allt i bild 1.
Kör override eller vitpunkt i bild 2.
I bild 3 kan du ställa skärpan, men det är det man brukar justera sist.

Bilagor

• Photo lab 1.jpg
    Photo lab 1.jpg
    22.8 KB · Visningar: 126
  • Photo lab 2.jpg
    Photo lab 2.jpg
    17.5 KB · Visningar: 127
  • Photo lab 3.jpg
    Photo lab 3.jpg
    12.9 KB · Visningar: 129
Stort tack för det informativa och pedagogiska svaret, ska träna på det så får jag nog till det snart.

Mycket uppskattat att Du tog Dig tid att göra detta, blir guldstjärna i min bok ;-)

Var ut på premiärturen med nya kameran idag och det blev dryga 50 talet bilder av blandad kvalitet, inte så konstigt med nya grejor men det var ju en träningsrunda, men vi hade tur med vädret och det trevliga sällskapet gjorde dagen mycket lyckad ;-)

Tack för kaffet och skjutsen Erik ;-)

Vid hemkomst kollade jag på bilderna med Pentax Photo Browser vilket var smidigt, sedan var det dags att öppna och grundjustera via Pentax Photo Labratory 3 så som visats ovan och det funkade men det var ett betydligt krångligare program än att göra det i PSE!!

Så min fundering kvarstår om jag inte ska köra RAW som DNG iaf som PSE 5.0 läser direkt, filerna blir lite större men inte värre än att det är hanterbart, som jag fattat är det ju lika bra kvalitet på bilderna bara inte komprimerade som de är i PEF, rätta mig om jag har fel?!

Så min fundering kvarstår om jag inte ska köra RAW som DNG iaf som PSE 5.0 läser direkt, filerna blir lite större men inte värre än att det är hanterbart, som jag fattat är det ju lika bra kvalitet på bilderna bara inte komprimerade som de är i PEF, rätta mig om jag har fel?!

Det finns ingen som helst anledning till att inte köra DNG om du är bekvämare i Adobes program. Eller något annat program som kan läsa DNG men inte PEF.

Det finns ingen som helst anledning till att inte köra DNG om du är bekvämare i Adobes program. Eller något annat program som kan läsa DNG men inte PEF.

AHH Tack för det, ville veta att jag tänkte rätt så då kör jag framöver i DNG så blir det mycket enklare för mig att göra det direkt i PSE.

Testade igår att grundjustera 10 bilder i PEF via Pentax Labratory sen spara dem i TIFF och öpnna i PSE för fortsatt justering.
Körde sedan 10 bilder i DNG direkt via PSE det gick på 1/3 av tiden så ska det fixas ett större antal bilder vid varje övertankning så blir det en rejäl tidsvinst ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar